DELISHA memandang rumah agam di hadapannya.Dia melihat sekeliling rumah tersebut.
"Suka?"satu suara kedengaran dari arah belakang.
Delisha memandang Rafiq yang berada di belakangnya.Dia memberikan senyuman nipis lalu mengangguk.
"Kita tinggal dekat sini sementara sampai Delly betul-betul sihat..then kita akan balik rumah kita.."jelas Rafiq.
"Kita ada rumah?"tanya Delisha.
"Ada.."balas Rafiq.
"Kenapa kita tak balik terus aje dekat rumah kita?"tanya Delisha lagi.
"Kan abang dah cakap tadi..kita duduk sini sampai Delly betul-betul sihat.."terang Rafiq.
"Abang..Delly bukan apa..membazir lah..kita ada rumah tapi abang sewa tempat macam ni semata-mata untuk kesihatan Delly..menyusahkan abang aje.."Delisha berkata lembut.
Rafiq memegang tangan Delisha.Matanya merenung ke dalam mata isterinya itu.
"Sayang..tak apa..duit habis boleh cari..tapi kalau sayang pergi tak ada pengganti..tak ada yang lagi bernilai dalam hidup abang selain Delly.."ungkap Rafiq.
Delisha tersenyum malu.Alahai laki dia sorang ni.Sweet betul.
"Abang ni poyo lah..dahlah jom masuk..geli Delly dengar.."dalih Delisha.
"Geli konon..suka lah tu kan?"kata Rafiq sambil membontoti langkah Delisha.
Delisha menahan diri dari tersenyum.Mukanya mula memerah.
"Rumah ni panas sangat ke?"Rafiq mengajukan soalan.
Delisha mengerutkan dahinya."Tak panas pun..kenapa?"tanya Delisha.
"Tak ada lah..muka Delly tu..merah macam lobster.."
Delisha mengalihkan pandangannya.
"Eii..ba..banyak habuk lah ru..rumah ni..habis gatal muka Delly dibuatnya.."kata Delisha tergagap-gagap.
Rafiq menahan tawa dan menggelengkan kepalanya.Delisha..Delisha..dari dulu sampai sekarang tak berubah perangai.
"Assalamualaikumm!!"satu suara kecil memanggil dari arah luar.
"Waalaikumsalam..kejap.."jawab Rafiq dan berlalu ke pintu utama.
Rafiq membuka pintu dan melihat sekeliling.Tak ada orang pun.Siapa yang panggil tadi.
"Pakcik..saya dekat bawah ni.."kata seorang budak perempuan.
"Eh adik ni siapa?Adik sesat eh?Ibu adik mana?"tanya Rafiq.
"Nama saya Juliana bukannya adik.."kata si kecil itu.
Rafiq mengurut kepalanya perlahan.Eyy budak ni orang tanya lain yang lain dijawabnya.
"Pakcik saya datang sini sebab nak jual kuih..pakcik nak beli tak?Karipap ada..donut ada..kuih keria ada..macam-macam lah..nak tak?"kata Juliana.
"Takpelah adik..terima kasih.."kata Rafiq dan menutup pintu.
Sebelum sempat Rafiq melangkah pintu itu diketuk sekali lagi.Rafiq mengeluh.Budak kecik ni tak faham ke apa aku cakap tadi.Pintu dibuka sekali lagi.
"Kan dah cakap tadi tak apa..adik tak faham ke?"kata Rafiq.
"Apa yang tak faham?"
"Eh mama..bila sampai?"kata Rafiq sambil menggosok belakang lehernya.
"Baru aje..adik kamu ni hah..dari tadi nak kakak Delly,nak kakak Delly..jenuh mama nak melayan..tu yang mama bawa ke sini tu.."jelas Tengku Zarina.
YOU ARE READING
En.Husband Mr.Poyo
General FictionMengisahkan Tengku Najmi Rafiqin dan Nur Delisha Damia yang baru berkahwin.Mereka merupakan pasangan suami isteri yang pelik tetapi sweet.Kadang-kadang suka bergaduh dan kadang-kadang suka bergurau. "Weh Fiq..aku rasa kan..kau patut makan ubat lah...