2

9.9K 272 2
                                    

"Nana! Dah siap ke belum? Tetamu dah sampai ni," Jap ma! Nana dah siap ni,"sahutan mama aku  sahut.

Aku melihat diri aku buat kali terakhir di hadapan cermin. Cantik juga aku ni ya? Ahaks,perasan pulok den ni. Jap,apasal aku rasa gementar ni.

Chill Na,chill,. It's nothing.

Aku berjalan ke arah pintu. Sebelum memulaskan tombol pintu,aku berniat di dalam hati.

Bismilahirrahmanirrahim.

Semoga tiada perkara yang buruk terjadi padaku pada malam ini, aminn.
Dan aku mula menuruni anak tangga satu persatu sehinggalah...

Sehinggalah aku terlihat si dia. Oh my,he is so handsome! Okay, I'm freakin' out! Okay,cool Na,cool. Aku menarik nafas sedalam dalam yang boleh.

Okay,cool. Smile Na,smile. "Oh,itu pun tuan puteri kita. Dah turun pun dia,"aku berjalan menghampiri abang dan mama. Aku hanya menjeling manja ke arah abang.

Mama yang sedang khusyuk berbual memperkenalkan diriku kepada kawannya." Ha,inilah anak aku yang aku selalu cerita tu,"kata mama.  Wait,aku rasa aku terdengar perkataan selalu. Selalu cerita? Kenapa pula?

Apa kena mengena dengan aku? Tetapi tidak pula aku suarakan kepada mama. Nak mati! Aku menunduk untuk bersalam dengan kawan mama dan mengambil tempat di sebelah mama.

"Bagus anak kau ni,Hanan. Hormat orang tua pula tu. Dahlah comel,kan Ris?" Aku menjadi segan apabila dipuji sebegitu. Baru je puji diri sendiri dalam bilik tadi,ahaks.

"Hmm,"si dia hanya mengiyakan sambil bermain telefon bimbitnya. Terasa? Agaklah. Sebab apa? Dia tak pandang aku pun. Okay,jangan perasan lagi.

"Eh takdelah Da,biasa biasa ja anak aku ni,"mama merendahkan diri. Okay,sikap mama ni yang membuatkan aku sayang sangat dekat mama." Eh! Betul apa? Kan Ris?"hujung nama Ris ditekan. Kemudian si dia mengalihkan pandangannya ke arah ku.

Zupp! Kami bertentang mata akhirnya. Okay,seriously aku memang FALL IN LOVE! "Hmm,not bad,"dia memandangku dari atas ke bawah. Kemudian ,kembali bermain telefon bimbitnya.

What?

Aku punyalah puji dia bagai nak rak tapi dia kata aku,not bad? Hmm,sabar Na sabar. "Ohh,thanks,"aku berkata macam orang tak ada perasaan. Senyuman plastik ku tunjukkan .

Kawan mama yang dipanggil Datin Aida atau lebih mesra dipanggil sebagai Aunty Aida,kelihatannya tersenyum kelat melihatku. Dan tiba tiba keadaan menjadi senyap sunyi.

Papa dan seorang lelaki seusia papa masuk ke dalam rumah. "Eh,asal senyap je ni. Tadi bukan main riuh sembang sampai dekat luar boleh dengar,"papa yang masih tidak tahu apa yang terjadi cuba berlawak.

Krik krik.

Semua memandang ke arah papa. Lelaki tadi kemudiannya mengajak papa untuk menyertai kami. Kasihan melihat papa. Hahah. "Err,sayang,dah bagitau belum budak budak ni?"mama menggelengkan kepala. Aik,bagitau ape?

"Bagitau apa ? Ma? Pa?"okay,aku betul betul keliru sekarang ni."Erm,awaklah cakap,"mama memandang papa. "Eh,apa pula? Sayanglah yang cakap,"papa membalas kata kata mama.

"Erm,sebenarnya,mama dan papa nak..,"belum sempat mama menyambungkan kata katanya, Aunty Aida menyambung,"mengahwinkan kamu berdua,".

Dumm!! Aku bagaikan terdengar bunyi guruh. Kahwin? Aku baru 7 tahun,sorry,17 tahun . And SPM tak lepas lagi. Banyak benda lagi aku nak buat dalam hidup ni. Hwaa!! Kena kahwin pula.

"What? Mummy! Ris tak nak! Ris muda lagi mummy. Lagipun,Ris tak kenal langsung perempuan ni!"lelaki tadi tiba tiba bangun dan menghalakan jari telunjuknya ke arahku. Perempuan? Okay, agak kasar perkataan tu. Tabah Na,be strong. Aku cuba menguatkan diri.

"Adryan Haris!" Aunty Aida nampaknya betul betul marah. "Mummy tak ajar anak mummy berkurang ajar dengan orang lain!" Aunty Aida pula turut serta berdiri.

Okay suasana mula menjadi agak,how should I say this,hmm,tegang.

Kahwin usia muda?!Where stories live. Discover now