(Mama's p.o.v)
"Mamamamamama,"aishh suara budak bertuah tu kuat betul. "Ma!" anak sulung aku ni la,ni mesti ada benda yang buat dia terlebih excited.
"Ya Muhammad Harraz Hakimi,mama tengah busy ni,"aku menjawab panggilan anak sulungku. "Mama,nak tau something tak?"berteka teki pulok anak aku ni.
Aku yang kebetulan sedang membuat kek pandan untuk minum petang terbantut. "Tau apa?"pandangan hairan ku halakan ke arah anakku. "Mama nak tau tak,yang,umphh,"baru anak sulung aku yang bernama Harraz nak bagitau aku tiba tiba anak bongsu aku,Hazwani menekup mulut abangnya.
"Ha! Takde pape ma. Jangan percaya cakap mulut abang yang berbau ni,"aihh si adik pergi melompat belakang abangnya. Anak sape lani yo?
Aku cuma menggeleng perlahan.
"Nana,lepaskan mulut abang tu. Awak tu dah besar. Jangan jadi budak budak sangat,"aku menegur anak bongsuku. Muka masamnya ditayangkan.
"Abang yang mula dulu,"and ekspresi muka still sama,masam. "Tak baik menayangkan muka masam depan mama. Kalau mama terasa macam mana?"si Harraz menegur adiknya perlahan.
Yelah,berbisik depan aku. Ingat aku tak boleh dengar? "Hmm,nantilah Harraz bagitau mama. Mama nak sambung buat kek pandan. Karang papa balik meroyan pula dia kalau kek tak ada,"aku berpusing kembali untuk menyambung kembali aktivitiku yang tergendala sebentar tadi.
(Hazwani's p.o.v)
"Tak baik menayangkan muka masam depan mama. Kalau mama terasa macam mana?"kata kata abang betul betul membuatkanku tersedar.
"Hmm nantilah Harraz bagitau mama. Mama nak sambung buat kek pandan. Karang papa balik meroyan pula dia kalau kek tak ada,"eh,mama terasa ke? Adoi. Aku betul betul rasa bersalah.
Aku just marah abang ja,sebab,mama macam bela abang. Tapi,memang betul pun apa yang mama tegur tu. Aku dah 17 tahun kot. Kena matured cam yang mama kata tu. Rasa bersalah tiba tiba menerpa ke dalam hati aku.
"Ma,Nana minta maaf. Nana tak sengaja,"tubuh mama ku dakap dari belakang. Mama masih berdiam. Bermakna mama terasa dengan aku. Mama tidak mengendahkan aku dan meneruskan kerjanya seperti biasa.
"Ma,Nana betul betul minta maaf,"air mataku mengalir di pipi tanpa henti. Rasa bersalah semakin mencengkam hatiku. Tiba tiba,ada tangan yang mengusap lembut tanganku
"Takde papelah Nana. Mama cuma nak siapkan kek ni ja. Mama tak terasa pun,"mama memusingkan badannya menghadapku. Tangannya yang berada di tanganku tadi dilarikan ke arahku pipiku.
Jari jemari mama lembut mengelus pipiku. Aku meletakkan tangan kananku di atas tangan kiri mama yang sedang mengelus pipi kananku manakala tangan kiriku mengelus pipi mama. "Dah,jangan nangis okay?"mama mengesat air mataku perlahan.
Aku mengangguk perlahan lantas mendakap tubuh kecil itu. Mama tergamam namun tidak lama kemudian aku merasakan tangan mama menggosok lembut belakangku.
Dan abang,aku tariknya supaya dapat menyertai kami. Sesungguhnya,kasih ibu begitu tulus. Mama kemudiannya tersedar yang kek pandannya tak siap lagi lantas menyiapkannya tetapi nak dipendekkan cerita. Aku dan abang membuat keputusan untuk menolong mama tetapi akhirnya,kami terpaksa ke kedai Secret Recipe bagi menggantikan kek mama yang telah 'hancur' dek kami.
We are a happy family,right?
YOU ARE READING
Kahwin usia muda?!
RomanceKahwin pada usia muda? No way?! Kenal pun tak. SPM pun tak lepas lagi. Dahlah playboy. -Nur Hazwani Husna- "Saya tak nak kahwin dengan awak,Mr.Playboy!" -Adryan Haris- "I sayang you,sayang. Forever and ever. Thanks for everything sayang. Jet'aime." ...