Sebelas

616 14 1
                                    

"Seronoklah orang tu dah habis paper awal", aku hanya tersengih sambil mengemas barangku. Naim sedang melihat aku yang ke hulu ke hilir. Bibirnya muncung. Comel.

"Alaa, janganlah gitu. Lusa kan paper Naim habis".

"Ye lah. Tapi nanti dua hari Naim sorang-sorang. Takut".

"Aik, sejak bila jadi penakut ni?" Naim hanya tersengih. Nak kelentong pun agak-agak la. Aku mengangkat beg yang terakhir.

"Hairul sure eh cuti ni free je bila-bila?" Aku hanya mengangguk.

"Bye. Jumpa lagi nanti"

"Bye.."

***

Seronok dah cuti semester weh! Siapa tak seronok. Inilah saat-saat yang ditunggu oleh setiap mahasiswa. Bebas daripada dibelenggu segala assignment, test, quiz bagai. Tapi kadang-kadang jadi masalah. Bila dah cuti, bosan, nak ke kelas. Bila dah start semester, takde semangat, nak cuti pulak.

Mak macam biasa la. Teruja bila aku balik rumah. Dah seminggu berlalu. Aku macam biasa, mereput di rumah. Mandi, makan, tidur, Netflix. Tompoklah jadi teman setia aku. Ke mana aku pergi, semua tempat dia mengekor.

"Cuti ni kamu nak buat apa je?"

"Takde plan lagi mak. Nak kerja pun susah. Susah nak cari tempat yang nak ambil orang yang nak bekerja sebulan je"

"Tak pergi bercuti?"

"Mana ada duit"

"Kamu nak pergi mana? Nanti mak kasilah duit"

"Taknak menyusahkan mak dengan ayah la. Orang yang nak enjoy", ye lah. Aku bukan jenis yang enjoy guna duit mak bapak. Aku suka menghabiskan duit atas hasil usaha aku sendiri.

Ting! Ting! Hah, ada mesej masuk. Luar biasa mesej masuk waktu cuti macam ni.

> Amacam, dah ada tarikh?

Eh, Naim. Hampir terlupa aku dengan plan nak ke Kelantan tu.

< Alamak, lupa la!

> Nah, amik ni.

Aku melihat dokumen yang dihantar. Jadual penerbangan pergi balik KUL-KBR-KUL atas nama aku. WHAT?

< Hey, apa ni?

> Travel itinerary awak ;)

< Mana dapat details?

> Curi-curi buka dompet awak. Sorry! :|

Haih, budak ni. Ada saja akal dia. Nak tak nak, aku memang kena pergilah. Membazir pulak tiket kalau tak pergi.

< Kenapa tak bagi tahu awal sebelum tempah?

> Saja, sebab saya tahu nanti awak akan banyak alasan. See you soon okay? 💞

Eh. Eh. Budak ni. Aku menggelengkan kepala sambil tersengih sorang.

Bayang (boyXboy)Where stories live. Discover now