6.2: Astronomie ~ Jupiter

88 6 29
                                    

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.


Mevrouw Maleficum liep het lokaal in en keek of alle telescopen al klaar stonden voor de les. Ze wilde dat de kinderen niet alleen maar theorie gingen halen uit boeken. Kijken naar de planeten en sterren zelf was al een goed leermiddel. Ze wachtte totdat alle leerlingen eindelijk binnen waren en keek daarna hun kant op. Ze had er weer zin is, als altijd.

"Goedenavond iedereen! Vandaag gaan we het hebben over Jupiter. Zoals jullie zien heb ik wat telescopen klaar staan die gericht staan naar de lucht. Misschien hadden jullie het al door maar we gaan ze dan ook gebruiken deze les. Jupiter zelf is de grootste planeet in ons zonnestelsel. De massa van Jupiter zorgt voor een bepaalde stabiliteit, die wij best hard nodig hebben. Waarom? Omdat we zonder Jupiter misschien niet hadden kunnen leven op aarde aangezien hij planetoïden tegenhoudt. Als hij dat niet zou doen kwamen ze op de aarde terecht," vertelde ze. Even kwam ze bij adem en bleef de leerlingen glimlachend aankijken. "Daarnaast gaan er bepaalde theorieën dat Jupiter een goede invloed zou hebben op bepaalde spreuken. Jupiter kent een heel sterk magnetisch veld, waardoor spreuken zoals Carpe Retractum en Accio een extra sterke werking kunnen hebben. Meer ga ik jullie niet vertellen. Verder mogen jullie jullie boeken raadplegen en zelf naar de planeet kijken via de telescopen. Aan het einde wil ik wel een verslag zien. Nou hup hup, aan de slag. Je kan altijd met vragen bij me terecht," vertelde ze en de leerlingen konden aan de slag.

Huiswerk:
1. Hoe vond je het om in een telescoop te kijken? Had je Jupiter snel gevonden?
2. Welke planeten staan dicht bij Jupiter?
3. Vertel iets over het Magnetische veld.
4. Vertel kort iets over de massa, de reden waarom we wel op aarde veilig kunnen leven dankzij Jupiter
5. Wat vind je van Jupiter? Waarom vind je dat?

Docent: Mevr. Maleficum

LessenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu