Selepas beberapa hari bercuti, yana kembali bekerja di syarikat.
Datang sahaja pagi itu, dia melabuhkan punggungnya di kerusi. Selepas mengemaskini tab untuk schedule hariz yang semestinya bertimbun hari itu dia bersandar dan mengembuskan nafas berat. Bukan apa bila teliti balik, hari ini mereka perlu menghadiri 5 meeting penting dan salah satu daripadanya adalah bersama dengan dengan datuk miang itu.
"Haih baru masuk kerja dah mengeluh berat nampak cik yana". Siapa lagi dalan pejabat tu yang panggil dia yana kalau bukan hariz. Yana berdiri tenang dan mengambil tabnya.
"Morning cik hariz" kata yana sambil tersenyum. Hariz hanya senyum dan masuk ke dalam biliknya. Belum sempat yana mengekori secretary boss nya itu sudah bising.
"Wow wow wow liyana... Boss senyum lah. Bukan senang dia nak senyum tau. Dengan akak pon susah betul nak senyum. Ke korang ada apa apa ni? " tanya kak liza. Yana hanya senyum
"Tak adalah kak. Dia good mood lah kot pagi ni" kata yana lalu masuk ke bilik hariz. Dia mengenakan dress berwarna maroon dan kot putih. Nampak sungguh elegent. Rambutnya dialunkan sedikit di bahagian bawah."Cik hariz ada 5 meeting hari ni yang cik hariz kena attend. First meeting" kata yana terhenti selepas mendengar hariz berdehem. Dia memandang sekilas hariz .
"Mana nescafe saya? " tanya hariz selamba. Aduhai sejak bila minta nescafe pulak. Haritu tak suka.
"Sorry? Nescafe? " tanya yana masih pelik
"Yeah my nescafe. Biasanya awak buatkan saya nescafe pagi pagi" kata hariz walaupun baru sekali yana buatkan dia nescafe.
"Sorry cik hariz. Harini cik hariz tak boleh minum nescafe. Remember what doctor said? So no caffein okay" kata yana selamba dan kemudian kembali focus dengan tab di tangannya. Hariz pelik dengan yana. Bila dia garang yana peramah tapi bila dia peramah yana pula macam dingin. Kenapa?Bila yana perasan hariz hanya diam, dia berkata
"Okay.. First meeting at 9.30 in this morning with mega holdings again to make sure balik their buildings theme and.. " kata yana terbantut lagi bila dia melihat hariz hanya diam dan bermain dengan pen. Dia mengerling ke arah hariz dan menutup tab nya."Okay fine saya pergi buat your drink sekejap" kata yana lalu mengatur langkah ke pantry pejabat. Hariz sudah tersenyum. Sengaja dia mengenakan yana. Tapi dia masih pelik kenapa yana macam dingin dengan dia. Sedangkan baru baru ini okay je dia berborak mesra dengan yana. Beberapa minit kemudian yana masuk dengan segelas air di cawan
"Here your drink" kata yana lalu meletakkan segelas milo panas di atas meja hariz. Hariz mengerutkan kening. Yana kembali membuka tabnya. Bila perasan masih tiada respon dari hariz, dia mengerling lagi.
Dia melihat hariz mengerutkan kening sambil melihat minuman itu.
"Kenapa? Jangan risau tak ada racun pon dalam tu. " kata yana.
"No,where is my nescafe? " tanya hariz lagi
"No caffein remember" kata yana selamba. Hariz seperti baru teringat dan mula menghirup milo itu. Sedap.
Baru yana hendak menyambung lagi, hariz mengacau
"Saya nak tanya ni. Awak ni pernah dekat restaurant or mana mana untuk buat air ke? " tanya hariz.
Yana menggeleng. Beberapa saat kemudian, dia seperti faham yang dimaksudkan hariz. Muka nya dah memerah.
"Dah dah stop talking nonsense. Second meeting cik hariz dengan empire global. Third one pula dengan media majalah niaga for temuduga cik hariz untuk majalah tu. The rest two saya akan maklumkan petang nanti ye" kata yana lalu menutup tabnya .
Hariz mengangguk.
"Okay lah saya keluar dulu" kata yana lalu melangkah keluar.
"Wait.. Duduk sini sekejap" kata hariz sambil menunjukkan kerusi di hadapannya.
Yana hanya mengikut. Tiada mood hendak membantah."Ye cik hariz? " tanya yana concern.
"Saya nak tanya something ni. Can you be honest? " tanya hariz serious.
Yana mengangguk
"Insyaallah" tambah yana.
"Saya ada buat apa apa ke sampai awak marah? " tanya hariz tegas.
Yana menggeleng lagi.
"Habis tu kenapa awak macam marah saya. Macam mogok tak nak cakap dengan saya. Bukan ke baru semalam kita borak borak dekat rumah saya. Okay je saya tengok awak. Ke awak ada problem" kata hariz pelik
Meletus tawa yana melihat wajah hariz serious. Ingatkan nak tanya apa lah serious sangat tadi. Hariz memandangnya pelik
"Okay okay sorry cik hariz. Tapi saya tak nak campur hal pejabat dengan peribadi. Sorry" kata yana lagi selepas tawanya reda.
Muka tegas hariz menerjah lagi.
"What do you mean? " tanya hariz tegas terus mematikan sisa tawa yana. Yana berdehem sebentar.
"Okay, im fine thank you. Its just apa yang jadi dekat luar out of waktu pejabat so saya taknak mess up. Bila dah on office hour so i think we should being professional again. Saya ingat ke cik hariz macam tu juga. Bukan ke cik, hariz pernah cakap cik hariz takkan mess up personal with business? " tanya yana lagi.
Longgar sedikit wajah hariz. Dia mengangguk. Sebenarnya malu juga kerana kata katanya seperti diberikan semula kepadanya. Mana pergi hariz yang tegas dan professional dalam kerja?. 'Come on hariz, this not you' desis hati hariz lalu menyuruh yana keluar kembali ke tempatnya.Dia juga tak pasti bila dengan yana everything jadi macam lain.
Tepat jam 9.30 pagi mereka tiba di tempat yang mereka tentukan untuk berunding. Yana seperti biasa membawa beberapa fail dan tabnya. Walaupun kurang selesa dengan datuk itu namun dia hanya buat tidak tahu.
Dasar lelaki miang. Asyik pandang pandang yana sahaja. Kali ini yana hanya senyum dan tunduk hormat dan tidak bersalaman dengan mereka.
Selepas mengambil tempat duduk hariz memulakan bicara.
"So, how with our discussion a few days ago? Jadi datuk? " tanya hariz mengekalkan kredibilitinya. Selepas yana bertemu dengan hariz di pejabat itu, perangai peramah hariz hilang dan digantikan dengan hariz yang tegas seperti dulu."Of course jadi cik hariz. With one condition. One of the architect that organise my building should be miss yana" kata lelaki itu lalu memandang dan tersenyum miang ke arah yana. Yana hanya senyum lalu menyambung memandang tabnya. Dia lebih memilih untuk hariz sahaja menentukan.
"Im sorry datuk, but cik yana already has a lot of buildings to take over. Im so sorry. Saya pon yakin cik, yana tak menang tangan untuk handle kan? " tanya hariz kepada yana. Yana hanya teragak agak mengangguk.
Dia pelik, kerana tiada lagi bangunan yang harus memerlukan khidmat sepenuhnya oleh yana. Cuma dia perlu selalu ke site untuk melawat sahaja.
"Oh too bad lah kalau macam tu. Sebab i nak cik yana je uruskan pembinaan ni. Kalau tak maybe i should cancel our agreement. " kata datuk itu menguji. Yana sudah cuak dengan tindakan datuk namun hariz masih lagi senyum tenang.
"I dont mind datuk. Sure we can cancel it." Kata hariz lagi. Yana sudah tidak senang duduk. Agak agak lah projek ni berjuta kot. Tak ke nanti syarikat hariz rugi. Lagipun yana tak nak sebabkan dia projek itu terbatal.
Yana ingin membantah namun baru sahaja hendak membuka mulut, hariz terlebih dulu memegang peha yana di bawah meja mengarahkan agar tidak membantah dengan keputusannya. Jadi yana hanya diam."Relax cik hariz, im just kidding. Its okay kalau mana mana from your best architect nak uruskan my building ni" kata lelaki itu seraya ketawa. Namun jelas nampak wajah tidak puas hati dengan tindakan hariz.
"Nice try datuk" kata hariz selamba sambil tersenyum sinis. Selepas habis perbincangan, mereka meminta diri untuk pulang ke pejabat semula. Belum sempat yana lari dari bersalam, datuk itu laju sahaja menghulurkan tangan. Jadi dengan redha dia hendak berjabat tangan dengan datuk itu. Namun baru sahaja mengangkat tangannya ingin berjabat, tangan hariz pula yang menyambar tangannya dan dipimpin di sisi hariz. Selamba gila hariz."Im sorry datuk but tangan cik yana ni tengah sejuk. Biasa lah PA saya ni tak boleh lama duduk dalam air cond. Got to go now" Kata hariz selamba lalu kedua dua tangannya menggosok gosok tangan yana yang diletakkan di tengah tengah tangannya ala ala orang berada di kutip utara cuba menyampaikan haba. Yana hanya akur. Dia cukup bersyukur hariz selamatkan dia dari lelaki miang itu. Lalu dengan selamba juga hariz memimpin tangan yana sehingga keluar dari tempat itu.
Semasa menunggu kereta sampai sempat yana menyapa hariz
"You lie them twice cik hariz" kata yana dengan suara tegas namun disambut dengan senyum sinis hariz yang masih sibuk dengan telefonnya itu
"Then what should i do then? Agree with their choice which directly ask my permission to flirt with my PA." Kata hariz masih keras. Yana tergamam. Betullah hariz membantu dia.
"But you know and you already nearly lost millions cik hariz" kata yana lagi. Hariz berhenti bermain dengan telefonnya dan menghadap ke arah yana dengan muka tegas.
"So? Tell me what is the point if i got millions but i lost you? " kata hariz yang sememangnya membuatkan yana tersentak dan terus menundukkan wajahnya. Hariz yang baru tersedar apa yang dikata sebentar tadi memejamkan mata cuba untuk membendung perasaan malu kerana terlepas cakap. Hariz berdehem beberapa kali membetulkan suaranya sebelum menyambung lagi
"I mean, saya kenal dengan client saya. Im sure diorang takkan berani cancel project ni" kata hariz masih menahan malu.
"Yeah sure" kata yana juga cuba mengawal mukanya yang sudah membahang. Kereta sampai sahaja mereka terus memboloskan diri dengan awkward nya ke dalam kereta. Suasana senyap sehingga mereka tiba di pejabat. Pak mat selaku pemandu juga pelik dengan gelagat mereka
YOU ARE READING
mrs spy vs mr strict
Teen FictionKehilangan kawan baikknya menjadi tanda tanya, suspek utama ialah mr strict. Seorang yang garang dan mempunyai empayar besar. Bolehkah liyana menumpaskan musuhnya itu tanpa terpaut hati dengannya