14

3 0 0
                                    

"Cik hariz ni notis berhenti cik liyana" kata kak liza . Hariz terkejut. Baginya semua berlaku terlalu pantas. Dia tahu siapa yana, perasaan yana terhadap dia dan tup tup yana berhenti.
"Kenapa dia tak serahkan sendiri" tanya hariz tegas.
"Im not sure. Tapi rasanya dia nak catch flight tadi" kata liza.
"Catch flight? Kemana? " tanya hariz lagi. Hatinya rasa tak sedap. Liza hanya menggeleng tanda tidak tahu.
"Liza i got to go now. Awak tolong cancel semua meeting saya harini" kata hariz lalu berlari ke keretanya. Ke mana yana nak pergi?.
Dia harus ke rumah yana.
Sampai sahaja di rumah, wajah yana tidak kelihatan. Kata ibunya dia ke airport nak catch flight ke us. Mahu terkejut hariz dibuatnya.
Dia terus ke lapangan terbang.
Sampai sahaja dia melilau mencari yana. Jangan cakap yana dah berlepas.

*********
"Dah lah jangan lah sedih sedih. Dah resign kan. Jangan fikir pasal ni dah okay? " kata hafiz. Yana hanya mengangguk. Dia memerhati sekeliling. Masih tiada bayang orang yang dinanti. Dia tunduk.
Tiba tiba telefon bimbitnya berdering.
Dia hanya menjawab walaupun panggilan tu dari hariz. Buat apa dia nak bersedih memanjang. Kalau ada jodoh ada lah. Pergelangan tangannya juga seperti dijangka sudah lebam.

Batteri phonenya sudah habis. Nak charge tak tahu dekat mana.
Sedang leka, tiba tiba terasa tangannya diraih dan badannya diraih ke dalam pelukan seseorang.
"Yana im so sorry. Saya tahu saya terlalu ikut emosi saya semalam. Sepatutnya saya tanya awak dulu. Bukan serang macam tu je. Saya minta maaf. Janganlah tinggalkan saya. Buat apa awak nak lari sampai us tu. Awak tahu even awak pergi mana sekalipon saya still akan cari and dapatkan awak. " kata nya.
Bau ni. Perfume ni. Suara ni. Bukan hariz ke? Fikir yana. Dia terus menolak dada hariz dengan pantas agar dapat keluar dari pelukan itu.

Hariz memegang erat tangan yana. Puas dia meminta maaf. Lepas minta maaf, cium tangan yana pula tu. Dia rasa bersalah.
"Saya minta maaf. Sebab ego saya, kita jadi macam ni" rayu hariz. Seronok pula yana tengok hariz begitu. Comel.
"Betul betul  betul. Saya sokong tu. " kata yana lagi
"Awak jangan lah macam ni. Saya serious ni. Maafkanlah saya" kata hariz merayu lagi.

Tiba tiba bahu hariz dipegang seseorang.
"Bro...kenapa ni? " tanya hafiz. Hariz mengerutkan kening memandang hafiz dan sara bergilir.
"Yana.. Awak dah jumpa pengganti. Wow, how fast awak buang perasaan dekat saya kan. Saya tahu..... " laju je yana tutup mulut hariz menggunakan sebelah tangannya. Sebelah lagi dililit di pinggang hariz sambil memandang abangnya dan tersenyum.
"Dah teruk sangat dah cik hariz mengarut ni. " kata yana lagi. Hariz mengerutkan kening.
Hariz melepaskan tutupan tangan yana.
"Ha? Betul lah kan awak ada apa apa dengan lelaki ni" tanya hariz pelik
"Ya allah cik hariz... Cik hariz ni demam ke apa? Dah kenapa teruk sangat meracau ni? " tanya tana lagi. Tangannya yang menutup mulut hariz tadi sudah berada di dalam genggaman hariz. Kening hariz berkerut lagi.
"Dia ni abang saya lah. Kiteorang datang sini sebab nak ambik girlfriend dia ni. Tu ha." Kata yana selamba
"Tapi mak awak dengan liza cakap awak catch flight.. " kata hariz lagi
"Ye lah. Saya catch flight tapi bukan flight saya. Flight girlfriend abang saya ni. Dia baru balik dari us. Bukan saya yang nak pergi sana. " kata yana lagi.
"Kenapa saya call... " tanya hariz.
"Battery saya habis cik hariz sayang oi. Ingat saya ni cliche sangat ke gaduh je tak jawab phone lepastu lari jauh jauh" kata yana.
"Sorry again. My bad. Im scared to lose you" kata hariz seraya sambung memeluk yana. Pelik betul lah dia ni. Semalm marah. Harini pelik.
"Okay dah lah tu bro. Jangan lama lama. Adik aku tu. Turun saham nanti" seloroh abang yana. Seraya itu juga hariz melepaskan pelukan.

"Allah huakhbar" detak hariz meraup wajahnya. Mimpi rupa rupanya. Sememangnya dia rindu akan yana. Selepas perkara Yang terjadi beberapa minggu Yang lalu, mereka masih tidak bersua muka lagi. Perasaan lega hariz berubah apabila dia melihat sepucuk Surat, atau notis berhenti kerja. Tertera mama yana di situ.
"Maksudnya masa kak Liza bagi Surat ni aku tak mimpi. Tapi kenapa the rest of it cuma mimpi." Kesal hariz. Rasa bersalah bersarang di dalam hati. Hariz mencapai telefon bimbitnya Dan mendail nombor yana. Dia Sudah tidak betah menahan rindunya terhadap yana.
"Assalamualaikum" sapa yana. Hati hariz kini berdebar tiba tiba. Rasa nak menangis pun ada. Sudah agak lama dia tak mendengar suara liyana.
"Waalaikummussalam.. Yana, ni saya hariz" kata hariz.
"Yeah I know. Cik hariz nak apa pagi pagi ni" Tanya yana tegas. Tiada nada manja, bergurau. Cuma tegas.
Hariz menggaru kepala. Apa alasan Yang dia nak bagi sebab menelefon yana pagi pagi lagi . Sebenarnya dia hanya hendak mendengar suara yana sahaja.
"Ermm... Awak punya notis berhenti kerja tak valid. " kata hariz kehilangan idea. Namun egonya menebal setelah mendengar cara yana bertutur. Dari mula bertemu lagi yana tidak pernah semarah itu kepadanya. Yana Yang hariz kenal seorang Yang baik, berbudi pekerti, sopan Dan penyayang. Kebiasaannya, kalau hariz sedang Marah, yana Yang menenangkannya. Ibarat air.

"Tak valid? " Tanya yana hairan namun masih tegas.
"Yes tak valid.sebab awak belum, bayar hutang awak dekat saya. Hutang sebab kotorkan baju saya, hutang makanan and banyak lagi" kata hariz pula sama tegas. Fikirnya yana akan gelak setelah mendengar.
"Don't worry, sekejap lagi saya bank in duit dekat account cik hariz. That's all, saya rasa. Assalamualaikum" kata yana lagi.
"Wait.. Kalau saya tak nak terima" kata hariz menduga.
"It doesn't matter to me because we doesn't do or I never sign agreement about this. So kalau cik hariz nak saman saya ke apa ke, go ahead. " kata yana lagi.
Hariz terkesima mendengar. Dia harus mencari akal.
"Okay fine. Saya akan terima duit dan notis berhenti kerja awak. Tapi awak kena datang office tengahari ni untuk settlekan present your last presentation about projek kawasan perumahan tu. Kali ni awak tak boleh mengelak. Kalau tak saya takkan teragak untuk saman awak" ego hariz sudah naik membukit.
"Okay" kata yana sepatah seraya mematikan talian.
'Ish hariz apa benda yang kau cakap ni. Buang ego kau hariz' sebal hariz.
Dia meraup mukanya beberapa kali.

mrs spy vs mr strictWhere stories live. Discover now