17

1 0 0
                                    

Selepas selesai pemeriksaan, yana meminta diri untuk pulang ke rumah.
"Cik hariz saya balik dulu. Btw, nampaknya hutang saya dah semakin bertambah dengan cik hariz ni. " kata yana
"Yang ni saya belanja. Sebabnya ni salah saya. Again muffin sorry. Serious ni awak tak nak saya hantar awak balik?boleh ke muffin drive tu? " tanya hariz bimbang.
"Dah la cik hariz. Saya dah maafkanlah. Saya boleh drive, jangan risau okay?thanks again" kata yana seraya mencapai tas tangannya dan berlalu ke kereta.

Sampai sahaja di rumah dia bertemu dengan abangnya.
"Abang.. Adik dah buat macam yang abang suruh" kata yana malas.
"So how? " tanya hafiz lagi.
"We're okay now. Dia ajak adik kerja balik dekat syarikat tu. Adik accept. Thats it... Tapi adik sebersalah lah nak tipu dia. Hati adik ni pon tak fully recovered lagi tau. Adik takut luka tu makin teruk. Tengok muka dia tadi pon adik rasa nak nangis tahu tak? " kata yana muram
"Adik sabar lah eh. This is for lili and your good sake. Sekarang ni adik teruskan je. Uncle hisham pon ada call abang tadi. Abang pon dah bagitahu dia rancangan kita. Dia okay and sokong." kata hafiz lagi.
"Tapi... Adik takut, adik tak kuat" suara yana sayu. Abangnya memeluk yana yang hendak menitiskan air mata itu. Dia tahu adiknya masih sedih.
"Adik sayang lili kan? So adik kena kuat okay" nasihat abangnya.
Yana mengangguk akur.

*************
Selepas mematikan enjin, yana bergegas ke lif yang berhampiran untuk naik ke pejabatnya. Baru sahaja hendak menutup lif, ada satu tangan yang menahan. Seorang lelaki yang familiar. Dia tersenyum manis ke arah yana. Yana hanya membalas .

"Hai.liyana kan" tanya lelaki itu.
Yana pelik. Macam mana mamat tu boleh kenal dengan liyana.
"Hai.Yes haah.. Sorry tapi saya tak cam lah awak. siapa ye?" tanya yana.
"Riff.. Riffki, kawan lama awak ingat tak? Kita sekampung dulu" jelas lelaki itu teruja.
"Oh yeah.. Saya ingat. Anak mak cik peah eh? Okay okay saya dah ingat. Ada urusan apa datang dekat sini? " tanya yana ramah.
"Ha betullah tu. Ingat lagi awak dekat saya eh. Ingat kan dah lupa tadi. Saya datang sini nak jumpa dengan encik hariz. Owner syarikat ni. Ada afew things nak bincang. Awak? " tanya riffki lagi.
"Oh yeke? Saya kerja dekat sini. Kalau macam tu saya bawa awak jumpa dengan cik hariz. Saya PA dia. " kata yana lagi.
"Great. Thanks. I owe you this" kata lelaki itu.
"Yeah its okay, no beggie" kata yana lagi.

Sejurus sampai sahaja di tingkat 5 ,mereka menuju ke pejabat. Tak sangka pula riffki seorang yang kelakar. Tak kering gusi jugalah dia ketawa. Namun, tawa yana terhenti bila melihat hariz merenungnya dari jauh. Hariz berdiri di sisi mejanya dengan muka seperti baru lepas telan asam.
"Morning cik hariz" sapa yana dengan segaris senyuman. Riffki hanya memerhati.
"Morning. Lambat masuk" kata hariz tegas.
"Ah? Lambat? Sorry tapi saya rasa saya awal 10 minit. " kata yana sambil meneliti jam tangannya.
Hariz masih dengan muka masamnya.
"Oh yeah cik hariz.. This is my old friend, cik riffki. Dia datang sini nak jumpa dengan cik hariz, sebab ada perkara yang nak dibincangkan " kata yana lagi.
"Okay, masuk bilik saya. Awak juga muffin" kata hariz seraya memulakan langkah ke bilik nya. Berderau darah yana mendengar. Berani betul hariz ni panggil yana muffin dalam waktu kerja.
Segan pula dia dengan riffki. Selepas meletakkan beg, yana mencapai tab dan menuju ke bilik hariz dengan dua cawan kopi. Selepas diletakkan di atas meja, dia mengambil tempat di sebelah riffki. Belum sempat duduk, hariz menyapa.
"Muffin.. Awak duduk sini. Saya nak discuss something" kata hariz menunjukkan ruang sofa disebelahnya. Yana hanya akur.
"So shall we start now? " tanya yana. Riffki dan hariz mengangguk.
Namun belum sempat riffki membuka mulut, hariz terlebih dahulu menarik tangan kiri yana dan meneliti pergelangan tangannya. Riffki hanya memerhati. Wajahnya sedikit berkerut mungkin sebab pelik.
Yana pula naik segan.
"Tangan muffin dah okay ke? " tanya hariz selamba sambil tangannya menggosok lembut pergelangan tangan yana. Yana menarik tangannya perlahan.
"Dah.. Dah okay" kata yana gugup. Hariz ni tengah ada orang lah dia nak buat sweet. Ni mesti sengaja sebab jealous lah tu.

Selepas beberapa minit berbincang, akhirnya riffki meminta diri untuk pulang .

"Cik hariz, saya nak pergi hantar cik riffki sekejap " kata yana meminta izin setelah melihat riffki berlalu keluar.
"Alah tak payah lah. Muffin, awak tu PA saya bukan PA riffki. " kata hariz lagi. Naik marah juga yana mendengar. Tanpa mendengar penjelasan hariz lagi, yana melangkah laju keluar dari bilik.
"Cik riffki, congrats sebab dah berjaya bentang dengan baik tadi. Saya rasa idea cik riffki bernas.  Im preety sure that cik hariz would like it. " kata yana.
"Yeah, thank you. I hope so actually. Btw just call me riff." kata riffki.
"Oh okay. Riff.. Err.. Saya nak minta maaf dengan perangai  cik hariz tadi. Sebab dia rasa bersalah tangan saya luka. Tu je. Saya tahu mesti awak tak selesa tadi kan. Sorry again" rayu yana. Dia tahan malu sahaja
"Eh its okay lah. Saya okay je. Both of you seems so match togather. " seloroh riffki.
"Haha nonsense. Okay lah saya dah nak sambung kerja ni. Hopefully boleh jumpa awak lagi lepas ni. " kata yana.
"Sure sure" kata riffki.

🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃
Selang beberapa minit, dia masuk kembali dengan muka yang masam. Dia tak suka apa yang hariz lakukan tadi.
"Dah balik dah dia? " tanya hariz tegas. Yana hanya diam. Dia berdiri di hadapan meja hariz dan mula membacakan tugasan dan meeting yang harus dilaksanakan hari itu tanpa mengendahkan hariz. Pandang muka hariz pon tak.
"Stop it muffin" kata hariz tiba tiba tegas. Yana hanya akur. Dia menutup tabnya dan memandang ke lantai. Dia malas nak pandang muka hariz.

"Whats wrong? Awak marah saya kan? " duga hariz. Yana masih diam.
"Talk to me" kata hariz mula lembut.
Yana menarik nafas dan menghembuskan berat.
"Stop calling me muffin please, cik hariz" kata yana selamba.
"Why? Haritu awak yang cakap awak tak kesah kalau saya panggil awak muffin" duga hariz lagi.
"Yeah.. But, dont call me muffin at office. Saya dah pernah cakap kan. Just act formal je kalau dekat office. Saya tak nak nanti orang salah anggap. " tegas yana.
"Okay salah saya. Tapi saya rasa ada something lain yang awak marah sangat dekat saya kan? Pasal riffki? " tanya hariz.
"Absolutely yes. Cik hariz takkan tak perasan dia tak selesa tadi. Segan saya. Hes your client. Give some respect to him. Sometimes saya terfikir, kalau saya tak kenal dengan cik hariz, mungkin tak jadi macam ni. Im sorry." marah yana seraya terus keluar dari bilik meninggalkan hariz terkedu.
Tergores juga hati hariz mendengr pengakuan berani yana.

mrs spy vs mr strictWhere stories live. Discover now