Yana melepaskan genggaman tangannya. Dia kembali memperbetulkan duduknya. Hariz hanya memerhati.
"I think we should get going now. Saya kena ambik kereta dekat site" kata yana baru teringat tentang keretanya.
Hariz diam dan tuduk melepaskan keluhan seperti kecewa. Yana tidak suka bila hariz kelihatan begitu.
Dia menarik nafas dan kembali meraih tangan hariz. Hariz kembali memandangnya dengan pandangan penuh harapan. Yana senyum manis kepadanya.
"Give me some time, please" kata yana mengharap. Dia tidak mahu hubungan baiknya dengan hariz terjejas dan merosotkan misinya.
Akhirnya hariz tersenyum dan mengangguk.
"I will" kata hariz lagi lalu sambung memandu namun tangannya masih tidak melepas tangannya pada tangan yana. Dia hanya lepas bila tukar gear dan pegang semula. Yana hanya redha.
Yana tak boleh nak bawak kereta balik jadi hariz hantar dia ke rumah dan mengarahkan orangnya mengambil kereta yana.***********
"Biar betul yana? " tanya hisham di talian.
"Uncle tolong yana, macam mana yana nak buat ni? Macam mana yana nak jumpa dia lepas ni? " rengek yana.
"Yana cuma ingat misi kita, uncle yakin dia dah percayakan yana. Cuba korek sikit lagi rahsia dia" kata hisham.
"Tapi uncle, yana tak sampai hati. Yana kesian dekat dia uncle" kata yana.
"Betul ke yana kesian? Ke yana dah jatuh hati juga dekat dia? " tanya hisham meneka. Yana diam.
"Tak apalah yana. Yana ingat je misi kita ni " kata hisham akur lalu mematikan talian."Betul ke aku suka? Tak kot. Tapi dengan dia aku selesa. Jantung aku? Kenapa laju dengan dia? Kenapa? Aku takut aku kalah" kata yana.
"No no yana ingat, dia boleh ancam nyawa kau ingat tu" monolog yana sendiri.
Dia berbaring di atas katil dan berehat. Tiba tiba terasa perutnya berkeroncong.××××××××
"Serious weh kau fall dekat dia? " kata kamal, rakan karib kepada hariz.
Hariz mengangguk lalu meneguk minumannya.
"Habistu top model tu kau nak letak mana? " tanyanya lagi.
"Cuba kau cakap dekat aku sejak bila aku ada apa apa dengan dia" tanya hariz lagi. Kamal cuma ketawa. Dia tahu rakannya itu tak pernah suka pon dengan sera , dia pun berbulu mata tengok sera menyotong. Manja melampau aka gedik.Pandangan hariz tertumpu pada satu arah. Tiba tiba,
"Mal aku pergi sana jap. Nanti aku datang balik" kata hariz. Seraya itu kamal menggaru kepala.
"Haih permaisuri dah sampai" kata kamal.Selepas memesan makanan , yana bermain dengan telefon bimbitnya dan membuka aplikasi instagram sebelum seseorang merampas dari belakang. Dengan selamba menarik kerusi dan duduk di sebelah yana. Yana hanya memerhati.
Siapa lagi kalau bukan hariz.
"Wow, cantiknya feed kat ig" kata hariz sambil scroll gambar gambar yana di ig. Yana merampas semula telefon bimbitnya.
"Thanks but cik hariz datang dari mana ni, tiba tiba je muncul" kata yana sambil memusingkan badannya memandang wajah hariz.
Hariz menongkat kepala dengan tangannya yang diletakkan di tempat sandar kerusi yana sambil badannya dipusingkan memndang yana. Dekat.
Yana terkedu lagi. Berani nya hariz. Mentang mentang dah confess. Tapi aku tak bagi jawapan apa apa lagi okay 😎."What i said before? " tanya hariz sambil merenung yana. Yana pelik.
"What? Call you hariz? " tanya yana lurus. Hariz senyum seraya mengangguk dan menggeleng. Yana pening.
"Before i left this evening" kata hariz lagi masih memandang yana.
"What? Oh yeah, i broke the promise. Hehe, sorry. Saya lapar" kata yana mengakui kesalahannya. Hariz menyuruh dia berjanji yang dia takkan keluar memandu sendiri selagi kaki dia tak elok.
"You can give me a call right" kata hariz lagi. Yana serba salah. Kenapa ah asyik bertembung je dengan hariz ni.
"Yes but saya tak nak lah susahkan awak dah. Sorry?" kata yana dengan senyum nipis. Habislah kena marah.
"Balik ni saya hantar. " kata hariz. Yana melopong.
"Kereta? " tanya yana pelik.
"Saya datang dengan kawan saya, nanti saya suruh drive kereta awak balik" kata hariz sambil menunjukkan rakannya yang sedang memerhati mereka. Sempat lagi kamal melambai ke arah yana. Yana hanya membalas. Hariz membetulkan kedudukannya semasa pesanan yana sampai. Yana mengucapkan terima kasih sebelum pelayan itu berlalu.
Belum sempat makan, dia memberi pandangan tajam kepada hariz yang masih memerhati
"Apa? " tanya hariz pelik.
"Okay okay, saya pergi balik dekat kawan saya. Baru ingat nak teman awak makan. Okaylah saya pergi dulu. Ingat tau balik dengan saya kejap lagi. Enjoy your dinner okay" kata hariz lalu memberikan senyuman manis kepada yana sebelum berlalu semula ke tempatnya."Yelah weh. Walaupun aku tengok dari jauh tapi aku tahu dia ni special. No wonder lah dia boleh cairkan hati member aku yabgbkeras macam batu ni kan" kata kamal. Hariz menghirup airnya.
"Kan. Tapi macam mana ko tahu? " tanya hariz pelik.
"Tak adalah. Kalau nak banding dengan perempuan sebelum ni, diorang yang ajak ko teman makan. Ni kau pula yang datang sendiri dekat dia. Siap kena halau pula tu datang sini balik. Kalau perempuan lain dah lama terkam je kau. Lagi satu masa kau bukan main menggatal dengan dia tadi tak ada pula dia menggatal sama. Cuba kau bayang kau buat benda yang sama dekat sera. Mahu dia peluk cium kau kat situ juga. Nasib lah kau ni tak pernah menggatal dengan dia kan" kata kamal bangga
"Seteruk teruk aku pun aku tahulah mana baik ,betul dengan yang salah. Aku kenal yana. Walaupun dia comel comel macam tu dia jaga tau maruah dia. Lagi satu tengok je macam tu, tapi garang mak ai tu" kata hariz lagi sambil senyum.
"Weh, kau siapa? Mana hariz yang aku kenal? Mana hariz yang hati batu, garang, tegas and tak ada life tu? " tanya kamal berseloroh.
"Kau boleh jumpa dengan hariz tu kalau dekat pejabat okay" kata hariz lagi.Habis sahaja makan yana memanggil pelayan untuk membayar namun dia dimaklumkan bil nya sudah berbayar. Bila dia pusing ke tempat hariz duduk, hariz hanya senyum ke arahnya. Siapa punya kerja lagi kalau bukan hariz yang bayar. Hish geram betul yana. Dia berjalan perlahan ke arah hariz. Dia bersalaman dengan kamal.
"Hai, kamal" kata kamal memperkenalkan diri.
"Hai, yana" kata liyana.
"Nope, kau kena panggil dia liyana" kata hariz memotong. Yana hanya senyum. Dah start lah tu hariz tu.
"Ah biar ah aku nak panggil dia yana. Kan yana kan" seloroh kamal. Yana hanya mengangguk.
Hariz memasamkan mukanya.
"Tak boleh. Aku je boleh panggil dia yana. Untuk kau panggil liyana okay" kata hariz lagi tidak mahu kalah. Yana hanya ketawa melihat telatah kamal dan hariz.
"Okay lah guys, why dont hantar saya balik dulu lepas tu korang sambung bergaduh. My mom must be worried" kata yana berseloroh.
"Sure. Kamal kau bawak kereta yana eh. Nanti sampai rumah yana, kau naik dengan aku." Kata hariz selamba.
"Aku tahulah kau nak dating dengan liyana tapi takkan dalam kereta pon nak dating" seloroh kamal lagi. Yana sudah senyum malu.
"Kau ni. Cik yana aku ni sakit kaki. Tapi still langgar janji keluar seorang lepastu drive sendiri pula tu" kata hariz sambil merenung yana. Yana hanya senyum dengan muka bersalah. Selamba badak dia kata 'cik yana aku'.
Cari pasal hariz ni.
Selepas bertukar kunci, mereka mula bergerak ke rumah yana. Selepas kereta selamat diparking di garage bungalow itu, yana meminta diri dan mengucapkan terima kasih.
"By the way, lain kali jangan lah bayarkan makanan saya. Hutang saya yang lepas pon tak habis lagi" kata yana. Hariz cuma ketawa.
"Biarlah. Lagi banyak hutang awak dengan saya lagi lama saya boleh dekat dengan awak" kata hariz selamba. Memerah lagi muka yana.
"By the way yana. Im still waiting for the time" kata hariz serious dan penuh mengharap.
Yana hanya tersenyum dan mengangguk seraya mengucapkan terima kasih lalu beredar ke dalam rumah.
YOU ARE READING
mrs spy vs mr strict
Roman pour AdolescentsKehilangan kawan baikknya menjadi tanda tanya, suspek utama ialah mr strict. Seorang yang garang dan mempunyai empayar besar. Bolehkah liyana menumpaskan musuhnya itu tanpa terpaut hati dengannya