16

2 0 0
                                    

"Saya tak faham" kata hariz lagi.
Yana menghembuskan nafas berat.

"Saya cakap, saya still marah. Tapi sampai bila. Bila saya fikir balik, selama ni saya ingat lepas kejadian tu maruah saya tercalar, tapi saya silap sebab bukan maruah saya yang tercalar tapi ego saya. Saya biarkan ego saya tawan hati saya. Saya minta maaf" kata yana lembut.
"How come awak biarkan ego tawan hati awak? Saya macam mana? " seloroh hariz yang mengundang tawa yana.
Hariz melihat wajah yana yang sedang ketawa itu. Tangannya naik memegang wajah yana. Seraya itu, yana terdiam.
"Kenapa? " tanya yana bingung.
"Nothing.. Just rindu nak dengar awak ketawa. Rindu nak tengok awak senyum. And rindu nak tengok muka awak yang comel ni" kata hariz lagi.
"You know what? You are such a sweet talker " kata yana lagi sambil menyilangkan tangannya. Hariz mengangguk.
"I know" kata hariz sambil tersenyum.
"Can i call you muffin" tanya hariz tiba tiba. Yana mengerutkan kening.
"Muffin? Why? " tanya yana.
"Cause you are as sweet as muffin" kata hariz. Yana ketawa lagi.
"Its up to you. " kata yana.
"So, what we are now? " tanya hariz.
"Ha? Friend? " kata yana. Hariz mengeluh.
"But i want more" kata hariz lagi.
Giliran yana pula mengeluh.
"I dont know" kata yana lagi muram.
Dia tak nak terburu buru. Dia juga tak suka kalau dipaksa. Yana tak yakin dengan keputusan yang dia buat tanpa fikir panjang.

"Please... " rayu hariz.
"No. Settle down with sera first" kata yana muktamad. Tiba tiba keadaan jadi tegang semula. Hariz menarik kerusi duduk. Wajahnya berubah. Tak setenang tadi. Yana pula cuak. Dia menarik kerusi dan duduk berhadapan dengan hariz. Marah ke hariz kepadanya?.
"How many times do i have to tell you muffin? I got nothing to do with her. Takkan disebabkan sera yang suka dekat saya, saya yang terpaksa sacrifice? " kata hariz hampa tanpa segaris senyuman.
"Awak tahu saya tak suka tengok awak macam ni kan? " kata yana. Hariz mengangkat wajahnya.
Tangan hariz dicapai yana.
"Oh yeah? " tanya hariz pula. Yana. Mengangkat bahu tanda tidak tahu. Hariz tergelak.
"Stop kidding around muffin" kata hariz lagi dengan senyuman. Yana turut tersenyum.
Tiba tiba pintu bilik meeting diketuk.
"Masuk" kata hariz. Yana menjarakkan sedikit kedudukannya dengan hariz. Tapi tangan yana masih digenggam erat oleh hariz.
"Cik hariz, cik sera datang nak jumpa cik hariz. Tapi saya cakap cik hariz tengah meeting. So dia tunggu dekat pejabat cik hariz. " kata kak liza.
Yana tunduk.
"Cakap dekat dia saya busy sekarang and saya tak nak jumpa sesiapa." kata hariz lagi. Kak liza hanya mengangguk.

"Cik hariz, tak elok buat orang menunggu kita. Takpe pergi je. Maybe dia ada something important nak discuss. Discussion kita ni nanti boleh sambung" kata yana formal. Tangannya juga telah ditarik semula dari genggaman hariz.
Hariz mengeluh sebelum menjawab.
"Fine, kak liza cakap dekat sera nanti saya datang. " kata hariz pula.
Yana tersenyum. Kak liza mengangguk seraya menutup kembali pintu.
"Good. Thats my boss" kata yana lagi
"Awak okay kan,muffin? " tanya hariz
"Yeah, sure im okay" kata yana.
"Tapi saya nak awak jadi PA and architect saya semula boleh,muffin? " tanya hariz. Yana mengangguk
"Sure. Tapi kalau saya mula esok boleh tak? Sebab saya nak get ready dulu sebelum start kerja" kata yana.
"Anything for my muffin" kata hariz seraya berdiri dan meraih pergelangan tangan kiri yana. Seperti terkena kejutan elektrik, yana merentap tangannya semula.
Hariz terkejut.

"Kenapa muffin? " tanya hariz cemas.
Kelihatan yana kembali duduk di kerusinya tadi sambil memegang pergelangan tangannya. Seperti menahan sakit.
"Tak ada apa apa" sorok yana .
Hariz  duduk semula di tempatnya dan menarik tangan yana melihat.
Yana menundukkan wajahnya. Ada air di tubir matanya dan tidak dinafikan yang yana sedang menahan sakit.
Selepas menyinsingkan sedikit lengan baju yana, terpapar lah pergelangan tangan yana yang berwarna ungu seperti lebam.
"Tangan awak lebam." kata hariz.
"Err.. Tak ada apa lah, saya terlanggar meja je haritu. Kulit saya memang mudah lebam. Jangan lah risau" kata yana lagi.
Hariz sudah dapat mengagak. Dia mengeluarkan telefon bimbitnya dari poket dan mendail nombor kak liza.
"Kak liza batalkan semua meeting saya harini. Lagi satu cakap dekat sera yang saya tak jadi jumpa dia. Saya ada emergency. Thanks kak liza" kata hariz lagi.

"Kenapa awak batalkan semua meeting tu? " tanya yana kepada hariz yang sedang ralit meneliti tangannya.
Dibawa tangan yana dan dikucup lembut pergelangan tangan yana.
Yana terdiam.

"Muffin, awak tahu yang awak tak boleh tipu saya kan? Ni mesti kesan sebab saya tarik tangan awak minggu lepas kan? Masa saya marah dekat awak? " tanya hariz tegas.
Yana mengangguk perlahan.
"Im so sorry muffin.. Saya tak sengaja" kata hariz serba salah.
"Eh tak apa, bukan salah awak. Saya faham awak tengah marah time tu. " kata yana pula
"Jom kita pergi klinik. Saya risau lah tangan awak ni terseliuh ke apa ke" kata hariz lagi.
"Tak ada apalah. Sikit je ni. Tangan saya memang mudah lebam. Kalau saya terlanggar apa apa pon memang mudah lebam. Its okay. Jangan lah risau sangat" kata yana memujuk. Dia memang tak suka klinik.
"Macam ni lah. Kalau awak tak nak pergi klinik, saya call doktor saya datang sini " kata hariz lagi.
Akhirnya yana akur.

mrs spy vs mr strictWhere stories live. Discover now