19

4 0 0
                                    

Kenapa yana menangis? Punca? Dia sendiri tak tahu.
"Kau bodohlah yana. Dah kenapa kau fall kat dia. Kau tahu dia siapa. Dia tolong kau sebab dia kesian dekat kau. Thats it. Okay yana. Just investigate find out about lily and you can do it" yana mengelap air mata yg tumpah.

××××××××××××
"Eh morning cik yana, you looks different and gorgeous today" sapa akmal merupakan ketua editor di situ. Seorang yang kacak, berkulit cerah, tinggi lampai.
Yana meneliti tubuhnya, dia hanya memakai jumpsuit berwarna biru gelap dan kot berwarna biru gelap juga, namun lebih gelap dari warna bajunya. Hari ini rambut nya didandan kemas ala ala messy bun tapi kemas.

"Morning.Haha funny. Im just like usual. Whats the different by the way." kata yana sambil senyum
"Yeah, i don t know but you looks beautiful different from the other day.  But actually you always beutiful. " kata akmal senyum
"Ahh such a sweet talker ha? Nonsense. Maybe i just got enough sleep yesterday so i look fresh now. " kata yana ramah.
Tiba tiba kedengaran seseorang berdehem. Pusing sahaja, hariz berada di belakang. Yana mengemaskan pelukan fail di tangannya. Dia senyum namun dalam hatinya berdebar dan risau jika hariz melakukan perkara yang sama seperti semalam. Dia membetulkan rambutnya.
"Morning cik yana" sapa hariz formal dengan senyuman mekar.
Akmal hanya diam. Yana senyum
"Good morning cik hariz" lega sedikit hatinya melihat hariz berkelakuan formal.
"Meet me in my room" kata hariz seraya berlalu pergi.
"Got to go cik akmal. See you later" kata yana seraya meangkah ke mejanya. Selepas mengambil tabnya, dia melangkah masuk ke dalam bilik hariz.
"Good morning" kata yana seraya meletakkan secawan kopi yg dibancuhnya tadi.
Hariz masih berpeluk tubuh sambil duduk di kerusinya memandang tepat ke arah yana. Yana berasa hairan.
Yana diarah duduk oleh hariz tegas tapi hanya menggunakan bahasa isyarat. Yana hanya akur.

Baru sahaja dia ingin membaca jadual meeting kepada hariz, hariz meletakkan jari telunjuk nya ke bibirnya sendiri mengarahkan yana untuk diam. Yana bingung.
"Cik hariz okay? " tanya yana pelik
Hariz menggeleng.
"Cik hariz tak ada suara ke? Sakit tekak? " tanya yana prihatin. Hariz menggeleng.
Hariz membuat bahasa isyarat bahawa dia tidak mahu bercakap dengan yana. Pelik betul perangai hariz hari ni. Macam nak marah yan pon ada.
Tiba tiba yana mengeluarkan telefon bimbitnya dan menaip sesuatu. Tiba tiba telefon hariz berbunyi menandakan message masuk pada aplikasi whatsaap nya. Hariz mengerling ke arah telefonnya dan kemudian memandang yana.
Yana menggunakan bahasa isyarat agar hariz membuka telefon bimbitnya itu. Hariz menggeleng. Yana membuat isyarat please. Dengan keluhan hariz mengangkat telefonnya.

Whatsaap
7.44 a.m , message from,
Muffin 💕: whats wrong cik hariz?

Mr strict: nothing. I dont wanna talk to you.

Muffin 💕:Why:(

Mr strict:  nothing

Muffin💕: anything to share?

Mr strict: nothing

Muffin 💕: you cant do this to me, im your PA. Macam mana saya nak handle meeting cikhariz?

Mr strict : thats what you get if you dont do as i told to do so

Muffin 💕: what? Seriously i dont remember. im sorry.

Mr strict : sorry for what? You dont even know that sorry for

Muffin 💕: im really screwed. Please whatever it is im so so so sorry :/

Mr strict : no.

Muffin 💕: dont you pity me? I had just recovered from that accident and you treat me like this. Dont you said that you cant angry with me 😢

Mr strict: yes but no

Muffin 💕 : okay fine. I will do anything as long as you tell me my mistake and forgive me.

Mr strict : okay deal. You have to do anything i ask for 3 weeks. Can you?

Muffin 💕: alright deal. So what is it.

Hariz meletakkan telefon bimbitnya di atas meja semula dan memandang tepat ke mata yana. Yana hanya diam.

"What did i just say to you before? " tanya hariz tegas.
"As i told you cik hariz, saya minta maaf sangat sebab saya tak ingat. " kata yana pula.
"That smile, your smile, no... your precious smile is just for me. Please" kata hariz tegas.
"Ya allah cik hariz, saya cuma senyum dekat cik akmal. Tu je. Takkan saya nak masam 24/7." Tanya yana
"No but akmal still a guy yana" kata hariz lagi.
"Yeah i can see that. So, whats the matter. Its not like saya flirt dengan dia. We re just talking. Nothing more than that." Tiba tiba yana ingin marah.

"Good. Now youre mad at me" kata hariz ego.
"Not like that cik hariz. Im just come back to work and you didnt even ask me if im okay or not then you dont even wanna talk to me and i think its a huge mistake but its just only because of this problem? Im screwed, im really really screwed. Im sorry to say but you had just ruin my mood on my first day. Thanks to you cik hariz" yana betul betul geram dipermainkan begitu. Tiba tiba rasa seperti nak menangis. Terlalu geram.

Yana berdiri mengemaskan barangnya hendak keluar.
Hariz laju berdiri dan mencapai tangan yana secara tiba tiba membuatkan mereka berdua hilang keseimbangan dan jatuh ke atas sofa bersebelahan pintu itu. Buka sahaja mata yana berada di atas dada bidang hariz.
Nasib baik dia pakai jumpsuit haritu.
"Ouch! " kata yana bila sikunya berlaga dengan bucu sofa. Hariz laju membetulkan kedudukan namun yana masih berada di atas pehanya.
Hariz mencapai lembut siku yana .
"Sorry sorry. Saya lupa awak punya siku sakit. Let me see" kata hariz. Yana hanya akur.
Hariz meniup perlahan di tempat luka yana bagi mengurangkan sedikit denyutan.

Nasib baik tiada luka teruk berlaku. Selesai merawat, tiba tiba hariz menarik yana ke dalam pelukannya.
Yana tergamam.
"Sorry muffin. My bad. Im just feel bad when you talking to akmal just now. I know akmal well muffin. I know he is a player. I dont want you to get hurt. Please understand me. " kata hariz lagi.
Yana mengangguk perlahan. Tiba tiba yana terasa ada sesuatu yang diletakkan di leher nya.
Hariz meleraikan pelukan. Kedudukan yana masih di atas riba hariz.
Yana memegang lehernya, ada seutas rantai yang dikalung di situ. Sangat cantik. Ada sebentuk loket berbentuk seperti kucing 🐈.
"Cat! " kata yana gembira.
"I know you love cats. So when i go to canada last week, i bought you this." kata hariz sambil tersenyum.
Bila yana sedar dia berada di atas riba hariz dia terus berdiri.
"Sorry. By the way thanks a lot, i love it. But! Im still upset with you cik hariz. You owe me one. Now i want to get to work. Thanks again cik hariz." Kata yana seraya berlalu dari situ ke tempat duduknya.
"You just love it? Me? " tanya hariz selamba. Memerah muka yana
"Cut the crap. Saya pergi dulu. Nanti saya inform meeting cik hariz" kata yana seraya keluar dari bilik tersebut.

Senyuman hariz sudah sampai ke telinga.

mrs spy vs mr strictWhere stories live. Discover now