8

1.2K 30 3
                                    


Putrajaya, 2018.

Dah 5 hari berlalu sejak kitorang balik dari Sydney. Dalam diam, aku dah siapkan semua barang aku untuk pergi jauh. Aku decide nak bawak diri pergi Adelaide. Tempat aku sambung belajar untuk degree dulu. Aku pun dah contact Kaira so that aku boleh stay dekat rumah dia. Kaira ni kawan aku dulu masa belajar dekat University of Adelaide. Kaira dah jadi permanent resident sebab dia pun dah kahwin dengan orang sana. 

Malam ni flight aku pergi Adelaide. Balik kerja memang aku terus pergi airport. Aku half day kerja petang je so lepas Fayyad pergi kerja tadi, aku terus kemas semua barang aku dengan sepantas kilat. Aku terpaksa pack sekarang supaya Fayyad tak boleh hidu plan aku ni. Aku tak bagitau sesiapa pun pasal plan aku sebab aku taknak ada sorang pun yang bagitau Fayyad. Kaira ialah satu-satunya manusia yang tau pasal kepergian aku ni. Kairalah orang paling memahami sekali bila aku cuma jawab "I just wanna go", dan dia sikit pun tak tanya kenapa.

Dalam 5 hari ni, aku layan Fayyad dengan baik. Fayyad kadang-kadang perasan jugak aku macam overly attached few days ni tapi aku cuma jawab "Salah ke nak manja dengan sayang?". Padahal semua ni sebab aku nak buat diri aku tak rasa bersalah tinggalkan dia tanpa notis. Yes, aku sayang dia tapi aku tak sanggup kena tinggal lagi.

Aku matikan handphone masa dalam perjalanan ke KLIA. Selalunya Fayyad takkan contact aku sebab dia sendiri masih busy dekat office. Fayyad akan contact bila dah pukul 9 malam, nak bagitau dia on the way balik. Aku dah tinggalkan 2 helai surat berserta penjelasan kenapa aku pergi, aku dah minta maaf, aku dah wish semoga berbahagia dengan Maya and aku rasa cukup la kot. Takdelah pergi dengan kejam sangat kan? Aku taknak fikir dah pasal reaksi Fayyad ke apa pun. 

Adelaide, 2018.

Kaira jemput aku dekat airport. 

Aku: "KAIRA!!!! Rindunyaaaaaaa". 

Kitorang berpelukan. Suami Kaira takde sebab ini waktu kerja dia. Sesudah je peluk Kaira, aku tiba-tiba rasa mual dan loya. Cepat-cepat aku lari pergi tandas. Membuang segala isi perut. Hm kenapa pulak ni aku muntah. Laju-laju aku bukak Period Calendar app dekat handphone. Sah. Sah, aku pregnant. Baru aku perasan dah 2 bulan aku tak period. Tapi ni teka je kan? Aku keluar dari tandas dan ajak Kaira singgah Chemist Warehouse sebelum balik. Aku beli 2 jenis pregnancy test kit. 1 yang biasa, 1 lagi yang ada detail pasal berapa bulan kandungan. 

Sampai je rumah Kaira, aku terus meluru pergi ke tandas untuk test. 

Normal test kit, positive.

Bila positive je, aku try lagi untuk tau usia kandungan aku. 

6 weeks.

Aku usap perut aku yang masih takde perubahan. 

Anak Fayyad. Anak aku.

LambatWhere stories live. Discover now