10

1.1K 24 0
                                    

Fayyad;

Jam dah pukul 3 pagi. Sayup-sayup aku dengar bunyi ringtone iPhone. Aku dah jarang silent handphone sejak Nisrina pergi sebab hari-hari aku berharap dia call aku. Atau hantar Whatsapp. Atau dm dekat Instagram. Aku tengok skrin handphone. 

+61.....? Nombor Australia kan..? Nisrina..?

Aku: "Hello?"

Senyap.

Aku: "Sayang? Sayang, is that you? Please tell me that it's you. Sayang, I rindu you sangat-sangat. Please lah balik. I sumpah rindu you macam nak mati. Please..."

Talian dimatikan. Aku hembus nafas hampa. Takpe, aku yakin tu Nisrina. Dia taknak cakap takpelah. Dia call aku, maksudnya dia rindukan aku. Tu pun dah buat aku happy. Aku terus bangun buat solat tahajjud dan solat hajat. Berdoa semoga Allah panjangkan jodoh kami berdua dan Allah lembutkan hati Nisrina untuk pulang ke pangkuanku. Selamat Nisrina walau dekat mana pun dia ada sekarang ni. Demi Allah, aku cuma sayangkan Nisrina. 

Adelaide, 2018.

Aku menangis lepas letak handphone. Rindunya, ya Allah. Aku lega dapat dengar suara Fayyad. Terubat rindu. Tapi tak cukup. Aku nak dia depan mata aku. Sebabkan aku tak tahan dengan rindu sendiri, aku book tiket balik. Seminggu lagi aku balik. Aku sambung tidur dengan sebak mengenangkan betapa rindunya aku pada Fayyad. Aku terjaga beberapa kali dan tiap kali terjaga, aku bayangkan Fayyad peluk aku. Sabarlah wahai hati. 7 hari lagi.

Putrajaya, 2018.

Aku ucapkan terima kasih pada driver Grab sesudah sampai depan rumah Fayyad dan aku di Presint 16. Rindunya. Yelah sebulan lebih menghilang dan langsung tak ambik tau apa jadi dekat Malaysia, mestilah rindu kan? Rindu rumah ni, rindu tuan rumah ni. Rindu family. Entah Fayyad ada dekat rumah ke tak. Harini hari Ahad, selalunya Fayyad buat apa agaknya sejak aku takde?

Eh kejap, ni kereta mama abah, kereta mak ayah, kereta adik semua ada. Ada apa ni? Aku melangkah masuk melangkaui pagar. Pagar rumah terbuka luas.

"Assalamualaikum", aku memberikan salam sebelum melangkah masuk ke dalam rumah. Semua mata memandang aku, bagaikan terpaku melihat aku. Aku cuma tersenyum simpul.

"Semua sihat?", tanya aku. Mama, abah, mak, ayah, Fayyad dan semua meluru ke arah aku. Berpusu-pusu untuk mendakap aku. Rasa disayangi menyelinap masuk dalam hati. Air mata aku mengalir perlahan. Aku terharu. Rasa bersalah dan rasa berdosa. "Maafkan Irin sebab pergi macam tu je..", aku memulakan bicara. Mereka semua memang panggil aku dengan nama Irin. 

Fayyad orang terakhir peluk aku. Lama dia peluk aku. Lepas peluk, dia cium pipi aku berkali-kali. 

Aku: "Sayang, I minta maaf. I rindu you. Sebab tu I balik. Ada benda I rahsiakan daripada you."

Aku tak teruskan ayat aku. Saja nak bagi semua orang cuak. Fayyad berubah muka. Maya tiba-tiba keluar dari dapur. Dahi aku berkerut melihat Maya.

Aku: "Maya? Maya buat apa dekat sini? You?"

Ha nak buat orang lain cuak, aku yang cuak balik. Aku tengok semua orang pakai baju melayu, baju kurung. Dorang... bernikah ke? Aku terus pengsan. 

LambatWhere stories live. Discover now