Pengalaman berpuasa tahun ni cukup bermakna untuk aku sebab aku ada Fayyad di sisi. Selama ni aku tak sahur pun takpe sebab hidup sendiri kan. Tapi sejak dah jadi isteri orang, aku kenalah jaga makan minum suami dan dalam masa yang sama rasa terbela lah jugak diri ni kan. Kalau tak gaya hidup dah macam bukan orang dah.
Alhamdulillah aku mampu puasa penuh tahun ni sebab aku pun dah mampu buat kerja dan taklah selemah awal-awal mengandung. Tinggal lagi 2 minggu nak raya. Baju semua dah siap dah cuma aku dengan Fayyad belum buat keputusan nak beraya di mana pada hari Raya Pertama.
Aku: "Sayang, tahun ni raya dekat kampung you okay tak? I teringin nak raya dekat kampung orang lain pulak sebab dah bosan raya dekat kampung sendiri. Kampung you kan best ada sungai kan?"
Fayyad: "Boleh je sayang. Whatever makes you happy. Tapi you nak balik kampung you raya keberapa? I pun nak rasa beraya dekat kampung you walaupun kampung you tak kampung sebab dalam taman."
Aku: "You cuti raya sampai bila?"
Fayyad: "Sampai raya kelima kot. Okaylah, kita balik kampung I 2 hari sebelum raya, lepas tu raya kedua kita balik kampung you. Okay?"
Aku mengangguk tanda setuju. Tak sabar nak rasa beraya di kampung Fayyad. Rindunya dengan mak ayah, dengan mama abah. Sejak balik dari Adelaide haritu, lama aku tak jenguk dorang. Fayyad pun sibuk dengan kerja. Berita pasal aku mengandung pun kitorang tak sampaikan lagi sebabkan nak bagi kejutan.
Hari Raya Aidil Fitri, 2018.
Pagi-pagi lagi aku dah muncungkan bibir bila nampak Maya datang ke rumah di kampung Fayyad. Apalah minah ni buat dekat sini? Nak tunjuk baik ke apa? Berbulu mata aku tengok dia. Ok, tengok sikit baju kau. Ok, baju aku cantik lagi. Eh boleh pulak aku layan perasan aku. Aku mendekati Fayyad dan merangkul lengan Fayyad untuk tunjuk pada Maya yang Fayyad hak milik aku, bukan hak milik dia lagi.
Kami semua dah bersalaman minta maaf pagi tadi, Maya sampai ni kebetulan kitorang semua tengah beraya dekat rumah sendiri. Makan kuih raya, lemang dan berborak sesama sendiri.
Maya: "Assalamualaikum."
Semua: "Waalaikumsalam."
Ayah Fayyad: "Eh Maya, masuklah. Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin."
Maya: "Selamat Hari Raya maaf zahir batin, ayah, mak, Fayyad. Maya minta maaf atas semua salah silap Maya, halalkan makan minum Maya selama ni."
Maya menghampiri aku pula untuk bersalaman.
Maya: "Nisrina, I minta maaf dengan you. Semua salah silap I pada you. Maafkan I ye?"
Walaupun aku kurang pasti kesalahan apa yang Maya beria-ia minta maaf dengan aku, aku sambut salam dia dan aku maafkan dia dan mengharap dia juga memaafkan aku jika aku ada buat salah dan silap. Berlainan dengan Fayyad, dia cuma tersenyum kelat pada Maya.
Fayyad: "I tahu apa you buat pada Nisrina dulu tapi takpe I maafkan you sebab harini hari mulia. I harap you berubah jadi lebih baik."
Maya: "I minta maaf, Fayyad, Nisrina dan semua. I dah berubah. I datang ni pun sebab nak minta korang semua doakan Maya selamat pergi dan balik. Maya nak tunaikan umrah. Maya nak berubah jadi baik. Maya doakan untuk korang semua semoga bahagia hingga ke akhir hayat dan dikurniakan kesihatan."
Kami semua maafkan Maya. Maya minta diri untuk balik lepas makan bersama kami semua. Maya berlapang dada setelah meminta maaf. Dia sedar kasih sayang Fayyad kini hanya untuk Nisrina dan dia tahu tiada lagi ruang dalam hati Fayyad untuk dia jadi dia bertindak untuk berubah jadi baik dan akhirnya berjumpa dengan lelaki yang baik juga.