Semua orang jadi panik bila aku pengsan. Fayyad angkat aku, pindah masuk dalam bilik. Dia bukakkan tudung aku supaya aku dapat pengudaraan yang lebih baik. Fayyad pangkukan kepala aku atas peha dia. Fayyad sabar tunggu aku sedar dari pengsan. Maya pulak sangat tak sangka Nisrina boleh balik. Sekarang pulak tu balik.
Aku terjaga.
Aku: "Fayyad, tell me. Ada apa ni? You nikah dengan Maya ke?"
Aku terus duduk atas tilam dan menghadap Fayyad. Aku pegang kedua-dua tangan Fayyad memohon penjelasan.
Fayyad: "Nikah dengan Maya??? Lah, patutlah you pengsan. Sayang, kitorang semua berkumpul buat solat hajat. Sama-sama doakan you selamat dan supaya you terbukak hati nak balik sini semula. I jemput Maya untuk sama-sama doakan you sebab kebetulan dia tanya pasal you. Itu je sayang. Apa menikah dengan Maya pulak ni."
Aku pejam mata dan tarik nafas lega. Aku pukul lembut dada Fayyad.
Aku: "You ni. Cakaplah awal-awal."
Fayyad: "Aik. Nak awal mana lagi? You dah pengsan dulu before I sempat cakap apa-apa kan sayang?"
Fayyad cuit hidung aku.
Aku: "Okay, I salah. Sorry. You sihat sayang? I miss you so damn much. I.. Sebenarnya I.."
Fayyad: "I sihat je sayang. Hati I je tak sihat rindukan you. Sebenarnya..?"
Aku tarik tangan Fayyad dan aku lekapkan tangan dia di perutku.
Aku: "11 weeks dah. Tapi I tak check up lagi. I just test pakai pregnancy test."
Terbuntang mata Fayyad mendengarnya. Dia terus peluk aku lagi. Cium dahi, kelopak mata, pipi dan akhir sekali bibir. Fayyad tatap mata aku, "Thanks sayang. Sebab balik pada I. Okay, I nak announce dekat semua I bakal jadi daddy hehe." Fayyad terus turun bawah lepas cakap macam tu. Aku cuma tersenyum. Terdengar suara sorak semua orang dekat bawah. Well maybe not from Maya? Who knows?
Aku sarung tudung kembali, bersiap-siap untuk turun semula. Semua ucapkan tahniah. Termasuk Maya. Aku terima ucapan tahniah mereka dengan rasa penuh kesyukuran. Sebabkan aku belum makan tengah hari lagi, aku mintak izin untuk ke dapur. Entah macam mana, aku tersadung dan terjelepok di lantai. Tapi hati aku kuat rasa seperti ada yang menolak aku, tapi aku buang fikiran tu jauh-jauh sebabkan ada hal lain yang buatkan aku tak mampu fikir pasal hal lain.
Darah mengalir dari celah kelengkang aku. Serta-merta rasa sakit datang.
Aku: "Sayang...."
Suara aku lemah memanggil Fayyad disebabkan masih tergamam dengan apa yang berlaku. Walaupun suara aku begitu perlahan untuk didengari sesiapa, Fayyad datang menghampiri aku. Fayyad cepat-cepat memapah aku untuk dibawa ke hospital.
Hospital.
Doktor sahkan aku keguguran. Allah. Tak tertanggung rasa sakit yang aku rasa sekarang. Bukan sakit fizikal. Rasa sakit emosi. Aku hilang anak aku. Aku cuma mampu menangis perlahan. Fayyad duduk di sebelah aku dan mengusap-usap belakangku untuk menenangkan aku. Berkali-kali dia ucapkan, "Bukan rezeki kita, sayang. Kita cuba lagi ya?". Aku tau dia sendiri sedih tapi dia masih kuat untuk pujuk aku.