19

1.1K 25 0
                                    

Aku: "Sayang, happynya I raya tahun ni I ada you, ada family baru. I happy sangat. Tahun depan kita dengan baby pulak. I ada satu request ni."

Fayyad: "I pun happy. Request? Apa dia? Jangan request pelik-pelik dahlah ye."

Aku: "I nak ajak Adam dengan isteri dia datang rumah kita makan-makan. Yelah raya haritu tak sempat nak ajak dorang kan. I teringin nak borak-borak dengan isteri dia. Masa dorang kahwin dulu I tak pergi pun even Adam ada jemput. Boleh tak?"

Fayyad: "Boleh je, sayangku Irin."

Aku terus menelefon Adam depan Fayyad. 

Aku: "Hello Adam. Irin ni. Esok you dengan wife you free tak? I nak ajak you datang rumah makan malam. I masak. Okay tak?"

Adam: "Hello Irin. Wow apa mimpi you ni. You kan orang yang susah nak jamu orang lain masakan you. Okay esok eh? I rasa both of us free je. Insya allah kitorang datang lepas maghrib esok okay. Nanti jangan lupa share location rumah you guys. Thanks for the invitation by the way. See you guys tomorrow, Assalamualaikum."

Aku menjawab salam Adam dan meletakkan telefon. Aku minta pendapat Fayyad pasal masakan esok. Nak jamu orang penting kan. Fayyad cadangkan aku untuk masak nasi ayam sebab senang. Fayyad pulak offer untuk belikan kek sebagai dessert. 

Harini, pagi-pagi lagi aku dah keluar dengan Fayyad untuk ke pasar beli barang untuk masak nasi ayam malam ni. Lepas zohor dah bolehla aku start masak supaya tak terkocoh-kocoh nanti. Fayyad tolong aku masak di dapur. Tepat jam 7 malam semuanya dah siap. Siap hidang sekali. 

Tepat pukul 8.30 malam, Adam dengan isterinya, Afeeya sampai rumah kami. Kami menjemput mereka masuk. 

Aku: "Ha jemputlah makan ye. Nak tambah, tambah je. Tu kalau rasa nak tambahlahkan. Jangan segan tau. Adam tu taulah memang tak reti malu kan, Afeeya makan je tau. Kalau tak sedap, rahsiakan dalam hati."

Afeeya: "Eh Insya allah sedap ni. Thanks Irin jemput kitorang makan. First time kan ni kita jumpa? Adam selalu cerita pasal you. I sampai naik jealous sebab yelah korangkan ex kan. Dah lama baru I boleh terima sebab faham you guys memang dah lama kenal. And lagi bila I tau you pun dah kahwin. Handsome suami you Nisrina, beruntung you."

Aku: "Handsome? Yeke? Aduh Afeeya, you tak pakai contact lens ke? You tak payah puji Fayyad ni. Nanti 15 hari 15 malam dia perasan. I jugak yang kena layan perasan dia tu."

Adam dengan Fayyad cuma gelakkan kitorang. Habis makan, Afeeya tolong aku basuh pinggan dekat dapur. Adam dengan Fayyad berborak apa entah dekat ruang tamu. 

Aku: "Thanks Afeeya, tolong I basuh pinggan ni semua. Patutnya you duduk je sebab you tetamu kot."

Afeeya: "Eh takde apalah. Basuh pinggan je pun. Apalah sangat. Eh dah nampak sikit kan baby bump you? Ala comel je baby bump you, Irin."

Aku: "Ala seganlah you cakap macam tu. You bila due?"

Afeeya: "Tunggu masa je ni Irin. Patutnya minggu depan lah. Eh kejap... I tiba-tiba rasa sakit.."

Afeeya memegang perutnya sambil tahan sakit. Aku nampak ada tompokan basah pada dress Afeeya. Mungkin air ketubannya sudah pecah. Aku memaut Afeeya dan membawanya ke depan menuju ke ruang tamu. 

Aku: "Adam! Fayyad! Air ketuban Afeeya pecah ni, I think it's time dah ni."

Menggelabah Adam bila dengar aku menjerit. Fayyad yang bukan bapa bayi pun ikut menggelabah. Aku tepuk dahi tengok gelagat dorang. Aku suruh Adam paut Afeeya dan bawa ke kereta. Aku yang tenang ambil kunci kereta. Mujur Afeeya dah siap bawak beg keperluan baby dan dia sebagai langkah berjaga. Wise move.

3 jam bertarung, akhirnya seorang bayi lelaki dilahirkan pada jam 2 pagi. Aku dan Fayyad dah balik masa Adam Whatsapp bagitau. Kitorang berdua tak senang duduk tunggu berita. Lega dan gembira bila dengar berita daripada Adam. Aku jadi tak sabar nak tunggu kelahiran anak aku dengan Fayyad. Aku usap perut aku yang masih kecil.

LambatWhere stories live. Discover now