13

1K 26 1
                                    

Aku terjaga. Berkelip-kelip mata aku cuba digest aku dekat mana. Oh ye tak, aku belum hilang ingatan dan tau aku dekat hospital. Mata aku melilau mencari Fayyad. Kesian pulak aku tengok dia tidur sebelah aku cuma letak kepala je. Aku usap kepala Fayyad. Fayyad terjaga dengan usapan aku. 

Aku: "Sayang, kenapa tidur macam ni. Sinilah baring je sebelah I ni. I rasa muat je ni tapi you kena mengiring."

Aku mengajak Fayyad tidur disebelahku. Tak sampai hati tengok dia tidur macam tadi. Fayyad mengangguk dalam keadaan mamai. Dia bangun dari duduknya dan baring sebelah aku. Dia baring mengiring sambil peluk aku. Sekejap je Fayyad dah lena semula. Aku perhatikan muka Fayyad. Hm sayang... Aku akhirnya tertidur kembali dalam pelukan Fayyad. Rasa selamat. Rasa disayangi.

Lepas dapat discharge, Fayyad bawak aku balik dan dia yang jaga aku sepanjang aku berpantang. Aku memang dah lama resign kerja sebabkan pergi Adelaide dulu. Fayyad pun memang setuju sangat kalau aku duduk rumah jadi housewife, suruh jaga makan pakai dia. Pucuk dicita, ulam mendatang. Aku okay je lah housewife pun. Kan kena patuh arahan suami kan... eh? Time nilah patuh ye Nisrina?

Lepas sebulan berpantang, aku lebih bersemangat. Sekarang aku nampak yang Fayyad memang sayangkan aku. Setiap tindakan dia penuh dengan curahan kasih sayang, takde apa yang boleh sangkal rasa dia. Aku pun automatik rasa sayang sangat dekat Fayyad. Tak fikir dah pasal Maya ke siapa ke. Yang penting, sekarang. 

Tapi.. mestilah aku masih risau. Aku selalu risau kalau aku happy sangat. Aku risau dan takut kalau happy ni tak berpanjangan. Ada masa aku akan menung sendiri. Happy ni tahan sampai bila? Aku taktaulah aku yang paranoid overthinking atau instinct aku yang bagus sangat...

Dah pukul 11 malam. Fayyad still tak balik lagi. Aku dah fikir bukan-bukan dah. Mula-mula fikir Fayyad accident ke? Ke Fayyad jumpa Maya? Mana Fayyad ni? Kerja lagi ke? Tengah aku fikir segala kemungkinan pasal Fayyad, tiba-tiba rumah blackout. Aku dah mula rasa nak menangis bergelap sorang-sorang. Aku on flashlight dekat handphone untuk turun kebawah. Tapi lepas fikir balik, mungkin aku patut call Fayyad suruh cepat balik sebab aku takut nak turun bawah sorang-sorang dalam gelap macam ni.

Aku baring sambil dengar lagu untuk menghilangkan rasa takut. 

Fayyad: "Happy Birthday to you, Happy Birthday to you, Happy Birthday to sayang, Happy Birthday to you."

Fayyad masuk bilik dengan sepotong kek tiramisu kegemaran aku yang dihias dengan sebatang lilin yang dah dinyalakan. Aku terus menerpa ke arah Fayyad dari pembaringan aku dan meniup lilin. Aku cium pipi Fayyad tanda terima kasih. Aku cuit hidung Fayyad dengan krim kek.

Aku: "Ala saja balik lambat sebab ni ke? Tau tak I takut sorang, gelap lagi ni. Ke gelap ni you yang buat???"

Aku mula dapat menghidu plan Fayyad. Fayyad tergelak. Dia letak kek tadi dekat meja solek. Dia hidupkan suis lampu.

Fayyad: "Tadaaaaa!!! Hehe saja je kenakan you. I ada something ni untuk you. Nah."

Fayyad hulurkan sekotak hadiah. 

Aku: "Eyyy apa ni? Pandora eh? Hehe."

Aku meneka sebab Fayyad tau aku memang peminat tegar Pandora. Dan yes betul Fayyad belikan aku 2 charm bercorak hati, siap ada engrave nama Ian Fayyad lagi. Aku memeluk Fayyad lama-lama.

Aku: "Wanginya you ni. Busuk balik kerja pun wangi. Thanks sayang, I happy sangat."

Fayyad: "Wangi apanya you ni. Okay I nak mandi ni, I happy you happy. Happy Birthday."

Fayyad kucup dahi aku sebelum pergi mandi. Aku masih senyum seperti orang bodoh. Rasa nak tampar muka sendiri sebab tak berhenti senyum.

LambatWhere stories live. Discover now