17

1K 22 0
                                    

Fayyad;

Adam, ex Nisrina call aku pagi tadi mintak jumpa time lunch hour. Aku okay kan jelah. Adam mintak jumpa dekat Starbucks Coffee dekat Subang. Okaylah tu dekat jugak dengan office. Pukul 12.30 tengah hari aku dah keluar dari office untuk jumpa dengan Adam.

Adam angkat tangan ke arah aku. Aku salam tangan dia sebelum duduk.

Aku: "Ada apa ni?"

Adam: "Firstly, aku nak minta maaf dekat kau kalau aku offend kau bila aku still keep in touch dengan isteri kau. Aku takde niat lebih. Kitorang cuma kawan je, aku harap kau faham benda ni dan tak salah faham pasal kitorang."

Aku: "Ye, aku tau je hal ni. Nisrina dah explain dekat aku. Nisrina bagitau kau ke pasal hal ni?"

Adam: "Dia kusut sangat Fayyad. Kau jangan salahkan dia. Aku pun tak niat nak masuk campur hal korang. Kesianlah dia, tengah pregnant tu. Aku pun dah ada isteri, Fayyad. Isteri aku tengah pregnant sekarang and aku tau pregnancy ni bukan mudah."

Aku: "Aku takde masalah korang nak kawan tapi aku tak suka bila dia tak bagitau aku pasal hal ni sampai lah aku sendiri dapat tau. Tu pun sebab aku tergerak hati nak tengok handphone dia masa kau Whatsapp dia. Kalau tak sampai kiamat pun aku taktau agaknya. Aku ni suami dia, aku berhak tau."

Adam: "Aku faham. Nisrina pun dah sedar kesalahan dia. Kau kenalah berbincang dengan dia instead of jauhkan diri. Eh okaylah Fayyad, dah nak habis dah lunch hour aku ni. Aku gerak dululah. Insya allah, semua akan okay. Aku doakan yang baik-baik untuk korang. Assalamualaikum."

Aku tarik nafas panjang. Betul jugak apa Adam cakapkan tu. Aku berdiam macam ni pun tak selesai masalah. 

Harini setelah 2 minggu aku jauhkan diri, aku balik rumah awal. Tepat pukul 6, aku dah keluar dari office. Terus teringat semua masakan yang Nisrina masak selama 2 minggu ni sikit pun aku tak sentuh. Mesti dia terasa hati. Rasa rugi jugak tak makan. Walaupun ada je hari-hari yang aku hampir tewas, hati meronta-ronta nak jamah makanan tu semua tapi sebab aku menangkan ego aku, sikit pun aku tak makan.

Rasa bersalah menghimpit diri. Kenapa aku terlampau ikutkan amarah? Kalau Nisrina stress dan benda ni bagi kesan dekat baby macam mana? Dah sekaranglah baru aku nak fikir. Aku tekan pedal minyak lebih kuat untuk cepat sampai rumah. 

Nisrina;

Sejurus aku dengar bunyi enjin kereta memasuki perkarangan rumah, aku terus meluru ke pintu untuk menyambut kepulangan Fayyad. Berkobar-kobar nak tengok muka Fayyad sebab ini kali pertama Fayyad balik rumah awal sejak 2 minggu yang lalu. Ada sedikit harapan aku rasakan yang Fayyad dah berlembut hati.

Aku salam dan kucup tangan Fayyad sebaik Fayyad melangkah masuk rumah. Aku minta maaf sesungguhnya atas kesalahan aku dan aku berjanji pada Fayyad aku takkan rahsiakan apa-apa dari pengetahuan dia. Dia berhak ke atas aku dan itu yang sepatutnya aku lakukan. Fayyad meletakkan tangannya atas ubun-ubun kepala aku dan mencium dahi aku. 

Fayyad: "Takpe sayang, I dah maafkan you. Tapi I nak say sorry too sebab ignore you for these past 2 weeks. I rasa I dah berlaku kejam dekat you and baby."

Fayyad mengusap perutku yang masih belum kelihatan bonggolan sebabkan usia kandungan yang baru mencecah usia 8 minggu. 

Aku: "Thanks maafkan I, sayang. Takpe, kita jangan panjangkan cerita dah. Yang penting kita dah okay balik macam biasa. Esok nak start puasa dah. You ada nak request apa-apa untuk sahur dengan berbuka?"

Fayyad: "I nak nasi lemak boleh? Tapi untuk bukalah. I nak sambal udang. I menyesal tak jamah you masak haritu and now I kempunan. Boleh tak? I tolong you eh takut you tak larat."

Aku: "Anything for you, my love. Yey ada orang nak tolong I."

LambatWhere stories live. Discover now