Fayyad taknak terus berteka-teki. Dia kejut aku. Aku terjaga bila dia panggil nama aku. Aku senyum melihat Fayyad tapi senyuman tu hilang bila muka Fayyad serius.
Fayyad: "You still contact dengan Adam?"
Aku: "Adam? Ex I tu ke? Aah, contact je tapi dialah cari I dulu. I reply je sebab yelah tak baik pulak tak reply sebab kitorang kan kawan je. I pun memang anggap dia macam kawan baik dah. I mana ada perasaan dah dekat dia. Lagipun takdelah selalu contact pun. Baru ni dia ada Whatsapp and I sempat share pasal I pregnant sekarang. You jealous ke? Kalau sebab jealous, Adam tu dah kahwin, sayang. Dah 3 tahun pun dia kahwin. Wife dia pun tengah pregnant sekarang ni."
Fayyad: "Kenapa you diam kan hal ni? Tak share dengan I pun yang you still contact dia? I thought you guys memang takde apa-apa relationship dah even kawan pun. I tak suka you kawan dengan dia. You used to love him so much kan? And you pernah claim you paling sayang dia dulu masa awal kita kenal. You guys shared so much history together and I admit I jealous bila I tau you still in contact dengan dia, lagi-lagi bila you tak bagitau I. If you bagitau I dari awal, maybe I boleh tolerate. I'm sorry I read your Whatsapp masa noti masuk tadi tapi tah hati I tiba nak tengok."
First time aku dengar Fayyad luahkan semua dia rasa sepanjang ni. Selalunya dia okay je. Aku mula dihimpit rasa bersalah.
Aku: "Nak bagitau pasal apa? I rasa benda ni tak penting pun untuk bagitau you sebab I tak rasa salah pun in contact dengan Adam sebagai seorang kawan. And macam I cakap tadi, he's already married, Fayyad. Nothing will ever happen beyond friend between us. Yes, I admit I used to love him so much but not anymore. I have you now."
Aku cuba peluk Fayyad tapi Fayyad tepis.
Fayyad: "No, I think I need time to deal with this. I feel like there's a lot more that you can hide from me kalau benda ni pun you taknak share dengan I. Sorry, I need space. I tidur bilih sebelah malam ni."
Hampir meroyan aku dengar ayat terakhir Fayyad. Tidur bilik sebelah? Aku? Tidur sorang? Ya Allah, besar ke salah aku masih contact Adam walaupun takde apa pun antara kitorang? Bila aku fikir balik, aku rasa memang aku salah. Sepatutnya aku sebagai isteri perlu utamakan Fayyad sebagai suami aku. Dialah suami, kawan, pelindung dan segalanya untuk aku sekarang. Aku tak sepatutnya ada kawan lelaki lain kalau tak diizinkan suami. Betapa aku jahil tak fikir langsung pasal perasaan Fayyad.
Aku bangun dan menunaikan solat taubat, memohon pengampunan dari yang maha Esa. Aku tertidur atas sejadah lepas penat menangis mengenangkan perbuatan sendiri. Otak aku jenuh fikir macam mana nak pujuk dan minta maaf dari Fayyad. Kata-kata aku tadi sedikit sebanyak mungkin makin menambah garam di luka Fayyad. What do I do?