Cetatea Enisala este una dintre cele mai frumoase și mai misterioase cetăți ale Dobrogei. Noi am avut ocazia să o vizităm în această vară în micul nostru tur prin Dobrogea. Impresiile noastre le puteți găsi aici.
Cetatea se află la 2 kilometri distanță de localitatea cu același nume, din județul Tulcea. Este un loc perfect pentru o vacanță rustică, cu peisaje care îți taie răsuflarea, cu o natură sălbatică, parcă neatinsă de mâna omului, cu porțiuni întinse de stufăriș și dealuri împădurite, cu încărcătură istorică datorită cetății și puncte superbe de belvedere de unde puteți admira Lacul Razim, Delta Dunării, Marea Neagră sau Podișul Babadag.
Această localitate a fost atestată documentar în secolul XV de către Sukrullah, fiind numită Yeni-Sale. În istoria ei îndelungată, localitatea și cetatea au purtat diferite nume în funcție de ocupație: Vicus Novus (Satul Nou), Novoe Selo, Eni Sale (sub ocupație otomană), în traducere însemnând tot Satul Nou.
Cetatea Enisala
Cetatea este cel mai important punct de atracție turistică din localitate cu o mare importanță istorică datorită localizării sale într-un complex arheologic cu foarte multe vestigii din Epoca Neolitică și până în Evul Mediu, când a fost și apogeul cetății, dar și cu o importanță strategică datorită faptului că a fost construită pe o colină ce oferea o bună vizibilitate asupra lacurilor Razim și Babadag.
Edificiul a fost construit în secolul XIV, a avut scop militar, defensiv, cu rol de supraveghere a căilor de apă și de uscat și a fost construită pe un plan poligonal neregulat datorită locului unde a fost poziționată. O teorie spune că cetatea ar fi fost construită de genovezi deoarece aceștia erau la acea vreme în zona de la Gurile Dunării, fiind și cei care dețineau monopolul căilor de navigație pe Marea Neagră și, în plus, erau și foarte bogați, ceea ce le-a permis să construiască o cetate de asemenea dimensiuni. Latura de vest și sud-vest era lungă de peste 100 metri, laturile de est și nord aveau aproximativ 50 metri, în timp ce latura de sud măsura 30 metri. Zidurile din interior și bastioanele au fost restaurate parțial și măsurau între 5 și 10 metri înălțime. Bastionul porții principale are influențe orientale și este un element de arhitectură care dovedește ocupația otomană.
În perioada domniei lui Mircea cel Bătrân, imp de aproape 20 de ani, Cetatea Enisala a făcut parte din sistemul defensiv al Țării Românești, iar după 1420 a fost transformată în garnizoană militarp otomană. După 1484, cetatea își pierde din importanță și este abandonată de otomani deoarece aceștia înaintaseră dincolo de Gurile Dunării.
De asemenea, o altă atracție turistică din zonă este Muzeul Satului Nord-Dobrogean. Acesta cuprinde o gospodărie tipic țărănească, foarte bine păstrată în mediul său natural. Aici puteți cunoaște ocupațiile tradiționale, de la începutul secolului XX din Dobrogea de Nord. Această gospodărie este alcătuită din două camere, o bucătărie de iarnă și magazie, cu stâlpi și prispă cu balustradă pe fațadă și pe latura de la stradă. Ocupațiile tradiționale și practicarea unor meșteșuguri sunt prezentate în anexe gospodărești unde pot fi văzute căruțele pictate ăn stilul unic dobrogean, unelte agricole, de pescuit, olărit sau fierărit.
Un obicei inedit…
În perioada sărbătorilor de iarnă, în special în seara de Crăciun, flăcăii satului cântă un colind pe la casele cu fete pregătite de măritiș, în care se spune numele fetei respective, dar și numele alesului ei. În acest mod află și familia fetei care este alesul acesteia, putând acum să îi invite înăuntru pe colindători, în cazul în care sunt de acord cu alesul fiicei lor, iar dacă nu sunt de acord trag perdelele casei, semn că îl refuză. Acest colind este în același timp și acordul flăcăilor din sat în ceea ce privește noua pereche.
Cazare
În Enisala vă puteți caza chiar la localnici care vă pot oferi și preparate tradiționale din pește, alimentul de bază al zonei. De asemenea, puteți găsi cazare în Enisala Safari Village, club de vacanță cu circuit închis care este amplasat pe malul lacului Razim. Dispune de 26 de locuri de cazare în camere construite în mod original în piatră și trei mese/zi. De asemenea, contra-cost se oferă și posibiliatatea de a face excursii în Delta Dunării, pe brațul Sfântu Gheorghe.
Localizare
Enisala este situată la aproximativ 7 kilometri de Babadag.
CITEȘTI
Locuri din Romania
Non-FictionAici sunt scrise cele mai misterioase locuri din Romania. Aici vei gasi legendele adevarate ale acelor locuri. #povestirisf - #22 (8.09.2014) Drepturi de autor © 2014 -sherlock-