În apropierea localității Jupânești, la aproximativ 600 metri Sud-Est de aceasta, pe cursul râului Ponorat, comuna Cireșu din Podișul Mehedinți, se află Peștera lui Epuran, componentă a complexului carstic alProscaului, la altitudinea de 425 metri altitudine, informează Voiaj Inedit. Descoperirea ei este printre cele mai interesante realizări speologice ale ultimului sfert de secol XX.
Este o peștera mare, având lungimea de 3.604 metri, cu galerii dispuse pe două etaje, unul superior fosil, iar celălalt inferior activ. Peștera este un complex de săli și galerii, cu numeroase ramificații și blocuri de calcar prăbușite. Sala Urșilor adăpostește câteva schelete de urs de peșteră, fixate în timp pe planșeu, cu cristale albe de calcit. Galeria Comorilor este cea mai frumoasă parte a acestei peșteri, justificată prin bogăția și varietatea concrețiunilor.
Intrarea nu este ușor de găsit și duce direct în prima sală unde se află resturi de ceramică și oase de animale domestice. Spre est se coboară printr-o galerie până la Strâmtoarea Speranței, iar de aici mergând târâș prin alte strâmtori se ajunge la Sala dintre Strâmtori, apoi la Sala Blocurilor Uriașe.
Urmează Sala Urșilor, printre cele mai mari săli de peșteră, de aproximativ 60 mp, întâlnindu-se aici schelete de Ursus Spelaeus. Din Sala Prăbușilor, pentru a ajunge la Galeria Plăcilor de Nămol, se trece prin partea cea mai neplăcută a pelterii, Catacomba Înnămolită, iar în partea de final, peștera prezintă un perete dantelat din calcite, numit Zidul Chinezesc.
Majoritatea sălilor poartă sugestive: Fundătura cu Prăbușiri, Portița Comorilor, Galeria Comorilor, Galeria cu Bazine, Feeria Apelor ș.a.m.d. Marele Ramonaj este numele celui mai dificil sector al peșterii, unde se poate înainta doar cu asigurare în coardă, la șase-șapte metri față de baza diaclazei. După parcurgerea acestor pasaje de un grad ridicat de dificultate se ajunge în Galeria Plăcilor de Nămol, înaltă și largă, în care se poate înainta mult mai ușor. Etajul inferior activ însumează aproximativ 1300 metri față de galerii.
Timpul de parcurgere a etajului superior este de patru-cinci ore, iar a etajului inferior, de opt-zece ore. Explorarea pesterii necesita echipament special. Asemanatoare cu Pestera Topolnitei, Pestera lui Epuran prezinta o mare valoare stiintifica, motiv pentru care a fost declarata monument al naturii.
Pestera lui Epuran este unul dintre cele mai importante obiective turistice din Oltenia.
CITEȘTI
Locuri din Romania
Non-FictionAici sunt scrise cele mai misterioase locuri din Romania. Aici vei gasi legendele adevarate ale acelor locuri. #povestirisf - #22 (8.09.2014) Drepturi de autor © 2014 -sherlock-