Biserica cu Lună

92 2 0
                                    

Biserica cu Lună mai este cunoscută sub numele de Catedrala Adormirii Maicii Domnului și este Catedrala Episcopiei Ortodoxe din Oradea. A fost construită în anul 1790.

Numele ei provine de la mecanismul ce a fost montat pe turla bisericii, de forma lunii, care are rolul de a pune în mișcare o sferă cu diametrul de 3 m, jumătate aurie jumătate neagră. Această sferă se deplasează după mișcarea de rotație a Lunii în jurul Pământului și arată, prin rotirea sa, toate fazele Lunii.  Ceasornicarul, Georg Rueppe a dezvoltat acest sistem, în anul 1793 și de atunci funcționează neîncetat.

Biserica a fost ridicată între anii 1784-1790, după planurile realizate de arhitectul Eder Jakab. Stilul acesteia este baroc cu infulențe neoclasice, iar planul de bază este bizantin. Frații Alexandru și Arsenie Teodorovici au realizat între anii 1816 și 1831 pictura veche și iconostasul. Se remarcă, prin valoarea ei istorică, până în ziua de astăzi, pictura veche pe lemn. Portretul lui Horea, eroul revoluției din 1784, se află deasupra iconostasului.

Fiind detoriată foarte tare, pictura veche murală a fost înlăturată și înlocuită cu o nouă pictură, realizată de renumitul pictor Eremia Profeta între anii 1977-1979 și restaurată între anii 2000-2001 de către pictorul Marian Verza.

Din punctul de vedere al sculpturilor decorative aflate în biserică acum, acestea sunt tipic bizantine cu influențe mici ale barocului și stilului rococo. Biserica deține și o colecție muzeală de obiecte bisericești aflate în muzeul „Roman Ciorogariu” din curtea bisericii.

În Biserica cu Lună, se odihnesc episcopii Roman Ciorogariu, Nicola Popovici și Vasile Coman, alături de ctitorii Mihai Cristof și Mihai Pușpechi.

Prin reînființarea vechii Episcopii Ortodoxe Române a Oradei, Biserica cu Lună a devenit Catedrală Episcopală până la 2 octombrie 1921.

Locuri din RomaniaUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum