Dua hari sebelum SPM
"Wei korang! Korang dah buat persediaan ke untuk exam lusa?" Tanya Nish.
"Dah. Aku siap buat notes lagi. Senang nak rujuk, tak payah susah-susah bukak buku rujukan" Sambung Ammar pula.
El dan yang lain hanya diam sambil mata mereka memandang ke arah tv. Tiba-tiba...
"Argh! Eee bodoh punya hantu! Asal kau keluar time aku nak minum air hah?! Kalau aku mati tercekik tadi, kau nak gantikan ke nyawa aku?! Dasar hantu hodoh!" Hambur Adrian dengan geramnya.
"Kau pehal? Nak tengok cerita hantu tapi terjerit-jerit baik tak payah. Er dah la, aku nak naik atas. Aku ingat tengok movie dengan korang dapat hilangkan stress. Tapi tak!" El bingkas bangun sambil tangannya dimasukkan ke dalam hoodie hitam miliknya.
***
Wana skip masa SPM okay?
Hari ini, hari yang paling bahagia buat 4 Evil dan Bad Boys. Sape je tak seronok exam dah habis! Yeay! Freedom. El mengeluh perlahan. Dia tidak sanggup lagi untuk terus berdepan dengan Adrian.
Flashback
"El!"
"El!"
"Tengku Raden Elmyra!"
Pantas El menoleh ke arah lelaki yang berada di depan pintu bilik kerjanya. Bukannya dia tidak tahu, lelaki itu sedang memanggilnya tetapi dia hanya memekakkan telinganya. Siapa lagi kalau bukan Adrian.
"Kau nak ape?" Soal El dingin. "Aku nak kau!" Adrian mengenyitkan matanya sambil tersenyum.
"Hergh, jangan kacau aku boleh tak? Semak tahu tak! Kau takde life ke asyik kacau orang. Aku nak buat kerja pun tak senang. Kau tak nampak ke fail berlungguk ni? Nak kena sign tahu tak? Dah dekat 5 bulan aku tak masuk pejabat. Kau sibuk uruskan Hendry's Corp. Aku pulak koma 3 bulan then busy dengan SPM. Aku takde masa nak handle Raden's Company masa tu. So please, let me finish my works first. Kalau kau datang sini nak cakap pasal hal peribadi, aku taknak dengar" El bersuara tanpa menoleh ke arah Adrian.
"Aku tak tahu macam mana lagi nak lembutkan hati kau. El, aku sayangkan kau. Aku dah janji dengan kau haritu, aku akan kahwin dengan kau lepas kita habis SPM. Sekarang ni, aku nak tuntut janji aku tempoh hari. So Tengku Raden Elmyra, would you be my wife for the rest of my life?" Jujur Adrian sambil melutut di hadapan El.
El kaku. Lidahnya kelu. El diam tidak berkutik. Otaknya seakan tidak berfungsi. Lalu dia mengeluh.
"Ian, aku tahu kau ikhlas. Tapi, aku tak mampu nak bahagiakan kau. I'm truly sorry. I'm very tired with this. I hope you'll understand. Aku mengaku aku sayangkan kau tapi aku tak boleh. Aku...aku...I just can't. Aku harap kau jumpa orang yang lebih baik dari aku" El memandang tepat ke arah Adrian.
"Did you just call me Ian? Oh I love that name! Okay from now on, you call me Ian and I will call you... Hm I think El is better. HAHAHA. About that, yah don't worry. I understand. But I will wait you honey. Aku hanya akan kahwin dengan kau El. Datanglah bidadari sekalipun, aku tetap pilih kau. Tapi kalau diantara kau dengan Taylor Swift aku akan pilih dia lah. Dia kan artis" Perh tersentap jiwaku. Pantas El menarik muka masam.
"HAHAHA. No dear. I will choose you after all. Taylor is an artist but you're special than that. You are my future wife and future mother for our kids" Adrian mengenyitkan matanya sebelum keluar dari bilik kerja El. El terkedu. Dia tidak menyangka Adrian akan berkata sebegitu.
End Flashback
El tersenyum sendiri apabila teringat kan wajah Adrian. Comel sangat. Tak sangka jugak aku boleh terpanggil dia Ian. Hm comel!
***
"Aku nak keluar jap. Sebelum pukul 10 aku balik. Tak payah tunggu aku. Pastikan rumah kemas" El mengambil kunci keretanya lalu menghidupkan enjin.
Uhuk uhuk! El memegang dadanya. Batuk yang tidak henti menyukarkan El untuk bernafas. Dia menggenggam stereng kereta dengan kuat. Kemudian dia menyelongkar begnya untuk mengambil ubat. "Aduh, kat mana la ubat ni! Time macam ni lah kau nak hilang pun" El gagahkan dirinya untuk masuk semula ke dalam rumah untuk mengambil ubat.
"Eh kau cakap kau nak keluar?" Tanya Nish. Semua mata memandangnya pelik. Dia tidak dapat mengimbangi badannya yang hampir terjatuh. "Kau kenapa ni?!" Tanya Fina cemas.
"Hmph...Kau.pegi.ambik.ubat.aku.dekat.dapur.sekarang..."El menyebut satu persatu. Lututnya terasa lemah kemudiannya rebah. "El! Kau okay tak?" Adrian memangku kepala El di ribanya.
Fina keluar dari dapur dengan sebotol ubat dan segelas air. El menelan ubat itu kemudian bersandar di dada Adrian buat sementara waktu. Mereka bertujuh masih tidak tahu yang kanser El sudah kembali. Niat El tadi hendak ke hospital untuk berjumpa dengan abangnya tetapi lain yang jadi.
Enjoy!
YOU ARE READING
Raden & Hendry Heirs [ H ]
FanfictionRaden's Company dan Hendry's Corp adalah sebuah syarikat yang terkenal seluruh Asia. Raden's Company diurus oleh Tengku Adam Alexandra iaitu papa kepada Tengku Raden Elmyra. Tengku Adam terpaksa menguruskan syarikatnya di luar negara manakala Raden...