14. 'Ik weet het zelf niet eens'

306 26 3
                                    

'Ze is dus boos op je?' Jimmy stak ondertussen een lepel soep in zijn mond. 'Aah, heet!' hij liet het weer terug in zijn kommetje lopen. Jonas lachtte. Maar als snel zuchtte hij weer. 'Ik weet het niet, Jimmy. Echt niet. Ze doet soms zo..zo-' 'Zo, wat?' Jonas draaide zijn hoofd richting Jimmy. 'Verliefd ofzo..' Jimmy stikte spontaan is de soep die hij aan het eten was. Terwijl hij niet eens wist of dat eigenlijk wel mogelijk was. 'Ik weet niets eens hoe maar-' 'Je bedoeld..' Jimmy nam een slok van zijn drinken. 'Ik denk dat Mila een vriendje heeft.. jij niet?' Jonas keek Jimmy vol verwachting aan. Jimmy was alleen maar verward. 'Hoe kom je daar nu weer bij?' Jonas haalde zijn schouders op. 'Dat denk ik gewoon..' kwam er voorzichtig uit zijn mond. Jimmy schudde zijn hoofd. 'Waarom ben je ineens zo geïnteresseert in Mila haar liefdesleven?' Jonas schrok van Jimmy zijn vraag. Jimmy kon de lichte paniek in zijn gezicht opmerken. Dit was exact waar hij heen wilde. 'Je vindt haar toch niet leuk, hè?' Jimmy probeerde verbaast te klinken, maar vanbinnen moest hij heel erg lachen. Hij wist allang dat Jonas haar meer dan 'gewoon leuk' vond. 'Pff, ik? Nee.. natuurlijk niet!' Ontkende Jonas. Zijn blik week langzaam af naar de muur rechts van hem. 'Hoezo natuurlijk? Je moet toegeven dat ze niet heel lelijk is.. toch?' Jimmy at verder van zijn soep terwijl hij Jonas doordringend aankeek. Hij zag hem verward kijken. Hoe ging hij hierop antwoorden? Jimmy was erg benieuwd.
'Nee, nee. Ze is mooi.' Jimmy trok één van zijn wenkbrauwen op. 'Niet dat ik haar leuk vindt ofzo.' Lachtte Jonas. Nu trok Jimmy allebei zijn wenkbrauwen op. 'Niet dat ze niet leuk is.. ze is heel leuk- uh.. Nee.' zuchtte Jonas en probeerde oogcontact met Jimmy te vermijden. 'Natuurlijk vind je haar niet leuk.' deed Jimmy er nog een schepje boven op. 'Want je hebt nog nooit een relatie gehad.' verklaarde Jimmy. Jonas lachtte ongemakkelijk. 'Jawel, genoeg relaties.' Jimmy lachtte om zijn antwoord. Jonas had hem een paar dagen eerder nog verteld dat hij nog nooit verliefd was geweest. 'Ik kan zat meisjes krijgen als ik wil. Louise bijvoorbeeld. En nog vele anderen.' Jimmy rolde met zijn ogen. 'Nee, dát moet je willen.'
Jonas keek hem ietswat boos aan. 'Trouwens..' Jimmy bracht zijn kommetje naar de keuken en deed teken dat Jonas hem moest volgen. Jonas deed wat hij vroeg. 'Wat?' 'Ik dacht dat jij zei dat je nog nooit verliefd bent geweest.' Jonas lachtte ongemakkelijk. 'Dat klopt.' zuchtte hij. Jimmy was nu helemaal de weg kwijt. 'Maar hoe heb je dan zo veel relaties gehad?' Jonas keek even om zich heen om te zien of Jimmy zijn ouders niet ergens stonden. 'Ik heb nog nooit een relatie gehad...' Jimmy deed alsof hij er erg van schrok. 'Neeee, wat!' Sstt!' Hij sloeg snel tegen Jimmy zijn arm. 'Auw..' Jimmy wreef over de pijnlijke plek waar zijn beste vriend hem zojuist een klap had verkocht. 'Dat meen je niet..' Jimmy klonk sarcastisch, maar Jonas had niks door. 'Ik weet het.' Jonas leunde tegen het aanrecht. 'Het is gewoon echt stom.. maar ik kan níet met meisjes omgaan. Tenminste.. niet als het op Mila aankomt.' Jimmy lachtte. 'Waarom begin je nou weer over Mila?' Hij zag hoe Jonas opkeek. 'Dat deed ik niet.'
Jimmy keek hem onbegrijpend aan. 'Je zei net letterlijk de naam Mila.' 'Helemaal niet.' ging Jonas er weer tegenin. 'Je hoort alleen maar wat je wil horen.' was Jonas zijn argument.
'Horen wat ik wil horen? Jij denkt alleen maar aan degene aan wie je wil denken.' Kaatste Jimmy terug. Jonas had het duidelijk niet zien aankomen. Hij zuchtte kwaad. Jimmy wachtte even maar wilde hem er toch echt mee confronteren.
'Waarom geef je het niet gewoon toe?' Jonas keek zijn vriend onwetend aan.
'Wat toegeven?' Voor de zoveelste keer rolde Jimmy met zijn ogen. 'Dat je verliefd bent.' verklaarde hij. Jonas schrok en keek hem verward aan. 'Op wie?' 'Op Mila natuurlijk!' Jimmy liep de trap op richting zijn kamer zodat ze daar rustig verder zouden kunnen praten. Hij zag hoe een kwade en vooral verwarde Jonas hem achterna liep. Toen ze in zijn kamer waren, sloot Jonas de deur. 'Even dat je het weet, ik ben echt NIET verliefd op haar!' hij fluisterde nog steeds een beetje omdat hij bang was dat iemand hem zou kunnen horen. 'Ik wordt niet verliefd.' verklaarde Jonas. Jimmy keek hem doordringend aan. 'Jij gaat stoppen met dat te ontkennen.' Jimmy nam zijn schouders vast en zette zich samen met hem op zijn bed. Jonas zuchtte. Jimmy nam een diepe zucht en wachtte even. 'Ik weet dat het verwarrend is.' Jonas keek hem raar aan. Jimmy keek hem alleen aan. Maar meer hoefde hij op dit moment ook niet te doen om tot hem door te kunnen dringen. 'Je hebt wel een beetje gelijk.. ik heb- uh..' Jonas wendde zijn blik af naar de grond. 'Ik heb rare gevoelens, als ik bij haar ben. Of, als ik gewoon aan haar denk. En die ene kus.. ik- uh...' Hij lachtte om zichzelf. 'Het klinkt allemaal echt belachelijk, ik weet het zelf niet eens.' Stopte Jonas zichzelf. 'Hey.' Jimmy dwing hem ertoe richting hem te kijken. 'Je bent gewoon nog nooit verliefd geweest.. je kunt niet weten hoe dat voeld.' Jonas kniktte. 'Misschien heb je wel gelijk..' Jimmy lachtte om zijn antwoord. Dat is wat hij wilde horen. 'Maar hoe weet ik nu écht of ik verliefd op haar ben?' Jimmy dacht na. Opeens kwam hij op iets. 'Toen ik eens verliefd was, heb ik op internet een test gedaan, om te zien of dat ook echt zo was. Het hielp me wel om die gevoelens makkelijker te accepteren.' Jonas kniktte weeral. Beide schoten ze even in de lach. 'Dit gesprek gaat wel héél diep, hè?' Lachtte Jonas. 'Ja..' Jimmy stond op. 'Je moet er gewoon achterkomen. Niet voor mij, of voor haar... maar vooral voor jezelf.' Jonas keek hem dankbaar aan. 'Bedankt, maatje.' Hij kon het niet laten om hem te omhelzen. Jimmy gaf hem een schouderklopje. 'Als je nog eens iemand nodig hebt om je échte gevoelens bij te uiten..' Jonas lachtte. 'Ik ben er voor je.' Hij kniktte. Samen liepen ze de trappen af en namen ze afscheid van elkaar bij de deur.

Gitaarspel Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu