UTS 2 telah selamat dikerjakan. Kini US tinggal menunggu gilirannya untuk dikerjakan oleh siswa-siswi kelas 6 tahun 2016. Debaran kian merajai dan menguasai seluruh tubuh. Nadi-nadi ikut serta "berzumba" dengan degupan jantung secara serentak. Dan ianya berlaku sepanjang 2-3 bulan ini.
Yang aku pelik, kenapa nak sediakan UTS 2 untuk kelas 6 sedangkan kelas 6 nanti tak akan duduki ujian semester 2 disebabkan kemunculan US ini? Kalaulah boleh diberikan kebebasan untuk siswa menyuarakan pendapat, aku nak bagi cadangan kalau boleh tak payahlah adakan UTS 2 khas untuk kelas 6. Tak kah tekanan nanti?
Dalam masa beberapa bulan ini, aku masih lagi ada perasaan relax dalam diri aku. Kenapa pulak aku cakap macam tu sedangkan ujian terbesar dalam hidup bakal ditempuh tidak lama lagi?
" Bultaoreune! FIRE!!! FIRE!!! OWEYOW!!"
Telinga aku dengar lagu tu macam speaker tu berada di sebelah telinga aku je (memanglah, guna handsfree kut). Aku nyanyi lagu tu. Lagu yang memang menghentakkan jiwa. Membakarkan lagi hati siapa yang panas!
Seketika aku cabut benda yang tersumbat di telinga aku tu yang berkebolehan mengeluarkan muzik dari telefon maupun dari komputer riba. Atau Mp3. Muzik yang mengalir disepanjang wayar putih penyumbat telinga yang juga berkemampuan memekakkan telinga tatkala ada orang bercakap dengan kita atau memanggil kita. Wuishh, bahaya benda ni. XD. Sepertinya macam ada orang panggil, tu yang aku cabut.
"Ain!"
Kan betul? Fikirku.
'Aishh, baru jak mau dengar lagu BTS Fire ni!' bentakku dalam hati.
"Aa? Apa?" Aku membalas panggilan tersebut.
"..."
'Aikk? Bukan tadi ada orang panggil ke?' Bisikku lagi.
"Ain!!!" Terkejut habis aku dibuatnya. Kakak Sya rupanya panggil. Aishh, apalagi yang dia nak???
"Pergi buang sampah!"
"Lha, aku belajar ni, mau fokus kau tau fokus?" balasku. Memang pun, tapi sambil dengar lagu. Hehe...
"Ishh susah lah kau ni! Banyak bah aku mau buat!" Kakak Sya kembali bersuara. Kali ni suaranya lebih keras.
"Alaa kau ni aku pun mau lulus jugak bagi chance lah!"
"Ain, pergilah. Sekejap jak tu bukannya ambil masa berapa jam pun nak buang sampah tu." Kali ni ibu pula yang bersuara. Mungkin sebab ibu dengar kitorang bising, jadi ibu pun terpaksa masuk campur. Ibu memang tak suka kalau ada diantara kami yang bising atau bertekak.
'Aaarrggh! Aduh, malasnya...' Gumamku. Sakit juga lah hati kalau dikacau tapi kalau dah memang kena lakukan, buat je lah... huhu...
***
"Wuishh, kalau lepas US ni, kita jadi budak SMP lah ni kan? Macam diorang."
"Ishh, aku tak nak lah! Macam budak baru pulak, mau pakai baju putih..."
"Hmm, kau rasa macam mana ya pelajarannya tu? Mesti susah kan?"
Belum US lagi dah cerita pasal kehidupan setelah jadi budak SMP. Over lah diorang ni, nanti gagal pastu tak naik kelas, baru tau! Tak diminta-minta lah, tapi kalau ya pun fokus lah dulu US ni. Huh!
"Weyh, jom main batu seremban!" Tiba-tiba, salah seorang dari kawan aku mengajak kami main benda tu. Benda yang dulunya aku paling benci sebab tak pandai main. Tapi sekarang, aku reti dah. Tapi selalu kalah. APA BENDE NI??!
"Hmm, yalah. Kau pergi ambil batu di sana! Kasi lebih sikit dari 5 biji. Biar nanti kalau salah satu batu hilang, ambik yang baru. Tak payah mau susah-susah lagi pergi ambil jauh-jauh."
Setelah ambil batu, kami pun main...
Rehat Kedua...
"Weih, bosan lah. Main bah jom!"
"Mau main apa?"
"Hmm... Ha! Kita main 'zombie'!"
'Zombie?' Aku tertanya-tanya. Main zombie ni macam mana?
"Alaa, mainnya ni macam main kejar-kejar, tapi kalau kau dah tangkap satu orang, dia akan jadi kawan kau dan korang akan sama-sama kejar yang lain. Macam zombie, kau gigit orang lain, dia pun akan jadi zombie. Dan orang pertama yang kau tangkap tu akan jadi zombie pada permainan selanjutnya. Paham?" Macam dia baca apa yang aku fikirkan... Hmm, terima kasih, terima kasih...
Keesokan harinya... (Rehat kedua)
"Main Policeman jom!"
"Wah, lamanya sudah ndak main itu! Jomlah, ajak satu kelas main!"
Seriously, diorang memang tak matang. Perangai macam budak-budak. Tak, salah. KALAH BUDAK-BUDAK! Sampaikan aku pun terseret oleh diorang jadi tak matang...
Btw, aku hairan dengan diorang ni. Diorang main ni, untuk hilangkan tekanan, ke? Penat sangat kut belajar untuk US sampai nak main permainan macam ni. Aku pun akui lah jugak. Memang penat dan tekanan, tambah lagi tugasan sekolah, macam-macam lah!
//Tentang rehat kedua...//
*Masa rehat sekolah di Malaysia hanya sekali, yaitu makan, digabungkan sekaligus dengan main. Kalau di Indonesia, rehat dua kali dan siswa-siswi telah mengatur masa, yaitu pada rehat pertama untuk makan, sedangkan pada rehat kedua untuk main.*
YOU ARE READING
Kisah Budak Sekolah Imigran
FanfictionKisah pahit manis selama bersekolah di sekolah PPAI (Pusat Pembelajaran Anak Imigran) Ain lalui dengan berbagai dugaan. Biarpun begitu, Ain tetap bersyukur, walaupun sekolah tersebut bermajoriti non-Muslim. Baginya: "Daripada ndak belajar, lebih bai...