CHAPTER 15: Menuju ke SIKK!!!

8 2 1
                                    

Nah, korang ingat lagi tak tentang Apkres? Yang bebal semacam tu? Ha, kenal ke tak? Eii, tak kenal ke??

Sekarang, aku telah disahkan untuk mengikuti LCC. Ok, aku tak pernah ikut, so aku on je lah. Story-telling? Ah! Oktaviana Indah Sarry Usmany tu yang tetiba menyibuk nak masuk story-telling! Entahlah kenapa orang tu yang masuk! Aku pun tak tahu lah apa taktik yang dia guna supaya dia boleh ikut serta lomba Apkres ni! 

Aku cakap TAKTIK, bukan JAMPI! 

Sebut pasal Jampi, readers baca lah ni sambil mendengar lagu Jampi by Hael Husaini. Wait, macam tu ke ejaan nama dia?

***

Taklimat dari Ibu Nerisah telah kudengarkan. Fuh leh!!! Pak Achmad pun turut menyibuk! Ape taknya, kenapa pula aku dipilih untuk ikut serta lomba Karya Ilmiah? 

Ok, meh aku terangkan. Karya Ilmiah ni adalah lomba membuat presentation kat depan juri. Presentationnya tu yang berkaitan dengan pembelajaran Sains. Contohnya, kita akan menunjukkan beberapa jenis daun. Kemudian, kita akan uji setiap daun. Daun mana yang boleh digunakan untuk membuat pewarna pakaian? Kita ujikan di depan juri.

Pak Achmad suruh AKU SENDIRI yang mencari sesebuah masalah seharian dan mencari penyelesaiannya. Gila ke ape? Uishh, ni dah melampau! Dah lah aku nak fikirkan cerdas cermat ni! Ok, sebenarnya bukan aku je yang diberikan tugas berat ni. Hendrick dan Luthfi, kawan aku yang turut sama mengikuti LCC (LCC ni mesti 3 orang baru boleh ikut), pun masing-masing diberi satu lagi tugas. Hendrick dipilih untuk mengikuti Olimpiade Matematika (Lomba Matematik) dan Luthfi pula Olimpiade IPA (Lomba Sains). Hhmmm!!!!! Aku hampir naik gila dibuatnya! Ouu sh*t!!

Ok, Pak Achmad! You win! But next time, I'll show you! Aku takkan masuk lagi lomba ni! LCC pun tak nak! Tak nak!!!

***

Setelah di skip...

Tiba lah hari yang ditunggu-tunggu-tunggu-tunggu-tunggu-tunggu (dey berapa banyak tunggu lah??). Tibanya hari itu, yaitu hari Rabu, tanggal 9 Agustus (ke Juli? Author lupa la) 2017, untuk memulai langkah pertama membawa nama sekolah ke ibu negeri Sabah!! Yeah, happy tu happy jugak plus nervous.

Kitorang yang peserta APKRES ni, (ada yang lomba menari, menyanyi, melukis, badminton, dll) menaiki bas ekspres TransTEDAR. Gambar kat atas tu lah bas yang aku naik pergi Kota Kinabalu tu. Hitam. Daebakk!

Ye, daebak tu memanglah. Tetapi korang tak tahu masa dalam perjalanan bukan main pecut dokk abang tu bawa! Dalam hati aku nak je cakap ngan driver tu "Kau dah bosan ke hidup sebagai manusia? Nak try hidup jadi hantu pulak??" 

Kira-kira jam 2 petang, kami singgah di Telupid untuk makan siang. And perjalanan kami pun dilanjutkan.

Nasib baik selamat jugak sampai tanpa ada satu nyawa pun melayang. Perjalanan yang ditempuh selama berjam-jam mula dari jam 8 pagi hingga 6 petang. Kami tiba di Sekolah Indonesia Kota Kinabalu alias SIKK tepat saat azan Maghrib berkumandang. Aku nak pergi solat, tapi tetiba teringat yang aku uzur masa tu. Hari kedua pulak tu! So aku batalkan niat aku and sedia nak pergi mandi.

Belum sempat aku nak buka beg aku untuk keluarkan tuala, tiba-tiba ada panggilan untuk peserta lomba cerdas cermat. Shit! Tanpa berlengah aku, Hendrick, & Luthfi bergegas ke arah yang ditunjukkan buat peserta LCC. Semua mengeluh. Ye lah, baru sampai dah dipanggil. Aku ni pun belum ganti lagi tau. 

Kelihatan dari jauh Pak Kiki, guru kami, berjalan entah ke arah mana. Kelihatannya sibuk. Jap, bila pulak Pak Kiki sampai???

Rupanya dah sampai dulu bersama dengan Pak Achmad. Kalau tak salah naik airplane kut (nyanyi sikit lagu Airplane by J-Hope tak pun lagu Airplane pt. 2 by BTS). Untung le.. Ceh! Dekat je kut belum lagi lari dari kawasan negeri Sabah. Naik bas pun cukup lah!

Ternyata, tujuan kitorang bertiga dipanggil adalah untuk memulakan lomba awal cerdas cermat, yaitu ujian bertulis. Lomba, maksud aku. Tapi lomba atas kertas. Lomba ini menentukan layak atau tidak masuk ke LCC yang diadakan pada keesokan harinya. Setelah habis, kitorang pun balik ke penginapan masing-masing. And kami sempat diberitahu bahwa yang layak masuk LCC adalah sebanyak 20 buah sekolah. Dan sekolah CLC SMPT Holy Trinity Tawau telah berada di kedudukan ke - 14. Maksudnya masuk dalam 20 besar. Aku bersyukur sangat-sangat.

Kisah Budak Sekolah ImigranWhere stories live. Discover now