CHAPTER 3: Ujian Tengah Semester 1 (UTS)

34 3 0
                                    

"Weh, ndak lama kita ujian ni, bilang diorang lah" Kata Siti. Siti dah bagi warning  kat aku supaya panggil dia 'Siti' je.

"Erkk, ujian apa? Baru 2 bulan kan kita sekolah?" Tanyaku minta kepastian.

"Eh kau ni Ain, bilang asal sekolah dari SD itu... apa namanya tu sekolah...?" Tanya Erpin. Dan disinilah aku jelaskan semuanya.

"Ermm.... Sebenarnya aku memang berasal dari sini.. Sekolah dulu pun di sini... Aku sekolah Malaysia dulu kalau ndak silap aku selama 6 tahun lah, termasuk masa tadika... hehe.."

"WHAT??!" Jerit Hazian. Nama penuhnya Siti Nurhazian. Dia lah yang dimaksudkan oleh Siti hari tu, ada dua 'Siti' kat kelas aku. Oo, dia rupanya. XD

"Habis kenapa kau cakap kau dari sekolah Indonesia?" (aku dah lupa siapa yang tanya soalan tu XD)

"Sebab... Habis aku sekolah Malaysia, aku pindah sekolah. Sekolah yang sebelum ni. Itupun setengah tahun jak... Tu yang aku tak tahu" Jawabku.

"Hmm, kalau setengah tahun jak.... Bermakna ada lah tu kau UTS jugak takkan tak tahu?"

"Aku tak perasan kali... Hehe.." Jawabku malu..

"Hmm yalah... Btw, aku pun dengar jugak lah guru-guru di office tu bincang pasal ujian nanti ni. Tapi ndak tahu lagi bila..."

"Iii, pasang telinga rupanya"

"Eh, mana ada! Aku terdengar jak!"

"Eleh!"

(Perang mulut pun bermula...)

***

"Alaa! Ujian minggu depan????!!"

"Alaa baru UTS! Rileklah"

"Pandai lah kau! UTS tu aku dah anggap macam ujian semester tau tak?"

"Alah, cuba-cuba jak tu"

"Wei, kau tau kah nilai mu nanti dalam UTS tu dicampur dalam ujian semester akan datang? Aku ndak mau gagal yah!"

(Perang bibir terjadi lagi... huhu)

***

Deg-deg... Deg-deg...

Berdebar-debar kami tunggu. Jantung semakin rancak berdegup setelah mata melihat guru membagikan kertas ujian. Ini baru UTS, belum lagi UAS (ujian akhir semester 1/2), apalagi US (ujian sekolah, macam UPSR lah kiranya)!

"Weh, bagi-bagi jawaban, yah" bisik salah seorang siswa.

Masa tu lah baru aku tahu, rupanya diorang ni kalau ujian minta jawaban kat kawan sebelah. Ceh! Bukan meniru pulak.

***

UTS dah selamat dikerjakan. Selama seminggu kami bertungkus-lumus baca-baca buku. Walaupun sesetengah siswa anggap benda tu hal kecik je. Tapi TIDAK kalau aku. Ada je namanya UJIAN, mula lah bersaing sesama kawan. Btw, ini adalah ujian pertama aku duduki sejak aku mula sekolah kat sini...


//Nampak bosan kan cerita ni? Maaf lah sebab tak ada apa yang menarik. Dah lah pendek sangat...//

*Tak pe. Ini baru satu permulaan bagi seorang pemula.*

^Cerita ni 50-50, setengah kisah benar, setengah rekaan semata^

Kisah Budak Sekolah ImigranWhere stories live. Discover now