CHAPTER 11: Dilema

11 2 0
                                    

"Kak, macam mana ni?? Banyaknya mau dihafal! Sudahlah story telling ku lagi!!" aku berteriak kepada kakak aku yang biasa aku panggil 'Kakak Sya'.

"Aii, yang kau tanya aku kenapa? Kau tanya lah cikgu mu! Cikgumu kan yang bagi tugas tu sama kau." 

Tak pernah makan kasut agaknya dia ni. Aku sekolah Indonesia, panggil guru kat sekolah bukan CIKGU!!!! 

Tapi aku tak fikirkan benda tu semua. Tak de masa aku nak babbling pasal CIKGU guru ape semua tu. Yang aku fikirkan sekarang adalah tentang APKRES yang akan datang ni!

Aku bingung! Aku bingung! Repeat, AKU BINGUNG!!!! 

Kalau aku pilih storytelling, nanti apa pulak cakap Pak Achmad? Kalau aku pilih LCC, nanti apa pulak Ibu Ner cakap? 

Sejujurnya aku tak nak pun ikut kedua-duanya sekali. Tapi pada masa yang sama aku nak juga tambah pengalaman pergi KK tu. Aduh, nak undur diri, nanti ibu aku pulak yang kecewa. Nak ikut, takut pulak. Tak nak ikut, rugi pulak! APEKAH SEMUA INIII??????!!!!!!!!!

***

Aku tidak mahu lagi memikirkan tentang APKRES yang buat aku sakit kepala tu. Yang penting sekarang, fokus! Wait, fokus ape bende pulak ni??

Ok. Biar aku bagitau korang. Ibu Weni, guru yang aku hormati, memberikan satu tugas kepada KCB yaitu aku, Siti & ketua kitorang, Lewi, untuk membuat satu mading. Mading tentang Tahun Baru Cina atau Imlek memandangkan Imlek masa tu hampir tiba. So, kitorang pun masing-masing saling membagi tugas. Ada yang mencari maklumat kat google, ada yang cari bahan-bahannya seperti kertas, gunting, gam, hiasan, dll, dan ada yang mengetik maklumat yang sudah dikumpulkan. Ryansyah dan Erpin pun turut sama membantu walaupun diorang bukan OSIS, namun demi persahabatan yang terjalin, mereka dengan rela hati menolong kami yang pada masa itu kebetulan sedang gelabah. 

Paling teruk, masa sedang mengumpulkan maklumat dengan cara mencari budak sekolah kami yang dalam dirinya mengalir darah kacukan Cina. Kitorang pun mewawancarai mereka setelah kami berjaya menemukan 2 orang budak yang berdarah sedikit campuran dari bangsa Cina. Suatu benda yang paling tak terurus, sehingga kami terpaksa ponteng kelas semata-mata ingin menyelesaikan segalanya. 

Saat kami sedang sibuk membuat mading, Pak Achmad sedang dalam perjalanan hendak ke kelas untuk memulakan sesi mengajar-belajar. Pak Achmad melihat kami.

"Kalian ini sanggup menepikan pelajaran hanya sekedar membuat ini?" kata Pak Achmad kemudian terus meninggalkan kami yang sedang kebingungan mendengar ayat yang keluar dari mulut Pak Achmad sendiri. Kami berasa sangat bersalah. 

"Weyh, mana satu ni? Kita mau masuk kelas, tapi nanti Ibu Weni marah kita kalau ndak siap ni mading. Kalau kita teruskan kerja kita, nanti kita ketinggalan pula" aku bertanya kepada Lewi.

"Ish, Pak Achmad ni! Dibilangnya kita macam tu pulak!" balasnya.

"Aduh, jadi kita mau buat apa sekarang?"

"Tak payahlah kita layan Pak Achmad tu! Pedulilah dia mau bilang apa!" 

Memandangkan sudah kesuntukan masa, maka Lewi memutuskan untuk meneruskan kerja sebelum cuti Imlek tiba.

Akibat tak terurus, mading yang kami hasilkan sedikit mengecewakan. Namun, kami berasa lega, karena dapat melaksanakan tugas walaupun tidak sesempurna yang diinginkan...

***

"Kau ni kan! Asyik-asyik dengan WATTPAD tu! Apa yang best sangat dengan benda tu hah??" aku mula membabbling kat Kakak Sya memandangkan aku bertanya kepadanya tetapi dia menjawab acuh tak acuh disebabkan matanya selalu menatap telefon sepanjang hari. Setiap kali ditatap telefon ada saja warna oren dalam telefon tu! Ni yang buat aku geram!

Ok, time tu aku belum mengenali app yang bernama WATTPAD ni ok? So sekarang baru aku tau apa yang seronok sangat tentang app ni. Hahaha, ni lah yang kita guna sekarang kan wahai para readers??

"Suka hati aku lah! Handphone ku jugak!" balas Kakak Sya. Suatu balasan yang pedih.

"Ishhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!" aku meroyan dan keluar dari bilik sambil membawa kertas 700 soalan di tangan kanan dan kertas storytelling di tangan kiri ke ruang tamu. 

Aku duduk di sofa sambil menatap kesemua kertas-kertas tersebut. Aku berfikir sejenak. Akhir sekali aku merasa sangat geram dan membuang kesemua kertas-kertas tersebut di lantai. Habis berhambur jadinya. Dalam hati aku, who cares??


//Part ni memang banyak stress nya! Author rasa ni lah kenangan pahit yang paling author benci kalau diingat balik!!!//

Read, vote, comment :)






Wait!!!!!!!!!!!

Nak bagi sesuatu jap!








Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.








Tengok! Taehyung dah marah dah! Siapa lah yang suka buli Jhope tu hah?? Apa kesalahan Jhope sampai korang sanggup buli dia?????!!!!!!!!!! TELL ME WHYYYYY???!!! (SNSD's song: Lion Heart)

Kisah Budak Sekolah ImigranWhere stories live. Discover now