Bab 3

236 21 1
                                    

3
Qaseh mencedok nasi goreng ke dalam pinggan Qolbi yang setia menunggu untuk diisi perutnya. Qolbi baru berusia dua tahun lima bulan. Dua belas tahun lebih Qaseh jadi anak bongsu, dan selama itu juga dia teringin ada adik. Jadi kehadiran Qolbi sangatlah dia nantikan. Lamunan Qaseh terhenti bila Qolbi mengetuk meja tanda sudah cukup banyak kakaknya mencedok nasi goreng.

“Dah? Sikitnya makan.”

Qolbi angguk dan tersengih.

“Sedapnya bau, bunda masak nasi goreng kampung ke?” Soal Qausar sambil mengambil sudu dan menyuap nasi goreng Qolbi ke dalam mulutnya sendiri.

Qolbi menarik pinggannya sambil mengetuk meja tanda protes dengan perilaku Qausar.

“Ish abang ni! Tu Qolbi punyalah. Pergi ambil pinggan cedok sendiri.” Marah Qaseh membela adik tercinta. “Bunda subuh-subuh dah keluar pergi hospital. Papa pulak tengah bersihkan laman belakang dengan Ayim. Abang je bangun bila matahari dah tegak atas kepala. Buat lambat masuk rezeki je.”

“Iya?” Qausar malas nak ambil pusing omelan Qaseh. Kalau dilayan memang buat sakit telinga saja. Tiba-tiba dia teringatkan sesuatu. “Sejak bila Qaseh suka nyanyi lagu ‘Nina bobo’? Sampai pukul dua pagi pun abang dengar Qaseh nyanyi.” Seram juga bila teringatkan nyanyian Qaseh malam tadi. Mula-mula ingatkan mainan tidur je, tapi makin lama-makin jelas pula suara itu menganggu lenanya.

Suapan Qolbi terhenti. Pergerakan Qaseh yang sedang mengangkat cawan untuk meneguk air juga terhenti. Qaseh dan Qolbi berpandangan.
“Aa.. abang.. abang pun dengar ke?” Qaseh bertanya dalam getar.

“Mana tak dengarnya kalau Qaseh nyanyi kuat-kuat. Susah abang nak nyenyak semalam tau!”
Qaseh meletakkan semula cawannya. “Orang pun dengar orang nyanyi lagu tu malam tadi. Qolbi pun dengar. Yang lebih menakutkan suara dia sejibik macam suara orang!”

Liur Qausar tertelan. “Jangan nak tipulah. Kau yang nyanyikan Qaseh?”

“Serius orang tak tipu. Kita dengarkan malam tadi Qolbi?” Qaseh cuba meyakinkan abangnya itu. Memang dia suka menyakat mereka dengan cerita yang bukan-bukan tapi dia tidaklah berani mana bila berhadapan dengan ‘benda’ itu. Mungkin dia yang akan pengsan dulu.

Bersungguh Qolbi menggangguk tanda menyokong kata-kata kakaknya.

Qausar terdiam beberapa saat sebelum melepaskan tawanya. “Merepek! Macamlah abang tak kenal perangai Qaseh. Jangan memandai nak ajar Qolbi perangai bukan-bukan Qaseh tu.”

Sambil masih tergelak, Qausar berpaling ke kanan apabila bahunya terasa ada yang memegang.
“Abang gelak dengan siapa?” Soal Qasyaf dengan riak hairan yang dia lakonkan.

Dengan pantas Qausar memandang ke hadapan tempat sepatutnya Qaseh dan Qolbi berada. Jantungnya macam kena renjatan elektrik.

“Abang?”

“Hah? Aa.. abang baca wassap kawan abang tadi.” Dalih Qausar sambil menunjuk smartphonenya. “Syaf.. Syaf dari mana?” Qausar cuba mengubah topik.

Qasyaf ke kabinet untuk mengambil gelas. Dia menuang air oren ke dalam gelas. “Tolong papa dan yang lain kemas laman belakang. Papa cakap nak buat mini taman kat situ.” Dia meneguk air. “Abang dah makan ke? Bunda masak nasi goreng kampung sarapan tadi, ada bawah sangai ni.”

“Oh.. bunda tak pergi hospital ke?”

Qasyaf mengerut dahi. “Penat semalam pun tak hilang lagi.”

“Aa.. oh.. ha’ah..kan.” Sumpah nak tercabut jantungnya sekarang ini. “Abang tak lapar, abang nak naik mandi dulu.” Qausar berlalu pergi bersama dengan seribu ketakutan dihatinya. Inilah kali pertama dia diganggu begitu.

HIJAB QASYAF {Terbitan Jun 2019}Where stories live. Discover now