Mniej ważne dzieci Ahmeda

29 0 0
                                    


 Kösem Sultan Około 1606r. na świecie pojawić miała się inna córka Ahmeda, która tym razem otrzymała imię po swojej greckiej matce, wspomniałam o niej trochę wcześniej, lecz jej pochodzenie zarówno w źródłach jak i w rejestrach jest kwestionowane, gdyż rzadko zdawało się, by księżniczka osmańska otrzymywała imię matki, szczególnie jeśli nie było to "przyzwoite" imię. Prym w rankingach imion księżniczek wiodły: Ayşe, Fatma, Hatice, Gevherhan. Dziewczynka umrzeć miała miesiąc po zaślubinach z Nasuhem Paszą, o jej istnieniu wspomina Necdet Sakaoğlu i Goodwin Godfrey. Zmarła w marcu 1612r.  

Hatice Sultan  W 1608r. na świat miała przyjść księżniczka Hatice, w zalezności od źródła figuruje jako córka Şahzaman, Gruzinki- księżniczki wygnanej z pałacu w 1612 z dwiema córkami (Hatice i Esma?) za publiczne obrażenie Mahpeyker (Ahmed miał mieć z Gruzinką 3 dzieci) lub Mahfiruz Hatice, która w źródłach występuje jako posiadająca córkę, według Christofolo Valliera była nią Hanzade. Hatice miała umrzeć jako dziecko w 1610r.

Książe Cihangir  Na świat przyszedł w 1609r. jako syn Fatmy Hatun, córki Murada Kuyucu Paszy. Umarł w tym samym roku. Ahmed nazwał go na cześć swojego przyrodniego brata, księcia Cihangira.

Książęta Orhan i Selim  Ich istnienie nie jest pewne, w szczególności mam tu na myśli Orhana, który wcale lub bardzo rzadko figuruje w listach, raportach czy spisach, a na świat miał przyjść w 1610r. lub nieco wcześniej, w 1609r. Umarł w 1612r. Selimowi za to przypisuje się konkretną datę urodzenia 16 lub 27 czerwca 1611r. Niektórzy twierdzą, że urodził się chory i słaby, przez co zmarł miesiąc później. Występują oni jednak w weneckiej korespondencji, jednakże pochodzi ona z lat panowania Murada IV, co oznaczałoby, że chłopcy wtedy żyli. Historycy twierdzą, że "Orhan i Selim" to w rzeczywistości Kasım oraz Ibrahim.

Książęta Hassan i Hüseyin O ile data narodzin starszego księcia oscyluje między latami 1612-1614, to na temat miejsca narodzin młodszego księcia jak i samej daty mamy prawie stuprocentową pewność - syn Ahmeda na świat przyszedł w Stambule 14 listopada 1614r. lub według kronikarza Safiego w 1613r. Obaj chłopcy występują jako synowie Fatmy Hatun, Bośniaczki z pochodzenia. Hüseyina wspomina się jednak jako syna Mahfiruz Hatice. Na skutek podobieństwa imion w kronikach są często myleni ze sobą. Kolejnym powodem pomyłek jest występowanie Hasana w spisach dopiero od 1615r., co świadczyć może o tym, że był młodszy od syna Mahfiruz. Z brakiem jasności mamy także do czynienia w odniesieniu do zgonu książąt. Zachowana z roku 1622r. lista nie wymienia Hassana i Sulejmana, który dożył przecież lipca 1635r. Natomiast istnieje zapis, że urodzony w 1614r. potomek Osmanów miał się dobrze. Aby jeszcze bardziej skomplikować sprawę, historyk osmański, Ibrahim Peçevi nie wspomina imienia Hüseyina, twierdząc, że zmarł on w wczesnym dzieciństwie. Ze względu na śmierć Sulejmana w 1635r. może istnieć pomyłka dotycząca jego rodzonego brata. Hassan umrzeć miał w 1615r. z powodu błonicy.

Zahide, Esma, Abide i Zeynep Sultan 

 Ich matki oprócz Abide Sultan pozostają nieznane. Pod koniec roku 1617r. w ciążę zaszła cicha Fatma Hatun. W źródłach występują bardzo sporadycznie, a daty ich śmierci również nie są znane, choć najmłodsza z nich, pogrobowa córka zmarła w 1648r. W wieku 24 lat najmłodsza latorośl Ahmeda miała stanąć na ślubnym kobiercu z Musą Paszą, potem zniknęła z ksiąg haremowych. Urodzone w 1613r. i w 1617r. sułtanki Zahide oraz Zeynep zmarły na chorobę dziecięcą podczas panowania ich brata Osmana II odpowiednio w 1619 i 1620r. Na część maleńkiej Zeynep została nazwana córka Akile Rukiye Hanım oraz sułtana Osmana - Zeynep Sultan (1622-1623). Możliwe, że matką Esmy była Gruzinka Şahnazam.


 

Opis postaci historycznychWhere stories live. Discover now