Turhan Hatice Sultan

291 0 0
                                    

Urodzona w 1627 roku zmarła w 1678

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Urodzona w 1627 roku zmarła w 1678.Urodziła się w 1622r.na terenie Rosji,prawdopodobnie nad rzeką Don lub na terenie Rusi Czerwonej.Jej prawdziwe imię brzmiało Nadia albo Nadieżda.Do haremu trafiła jako podarunek dla Ibrahima I jako prezent od Chana Krymu,którym mógł być Mehmed III Giray lub Paszy Kor Sulejmana o czym informuje nas jej imię,Turhan bowiem oznacza podarek,prezent.Dwuletnią edukację odebrała u Burnaz Atike Sultan,siostry Ibrahima oraz hipotetycznej córki Kosem.Była zdolną uczennicą,poznała 4 języki,Koran.Burnaz miała podarować potem matce lub matka sama miała oddać swój prezent jako uczennicę do jej szkoły W wieku 15 lat,drugiego lub pierwszego stycznia 1642 Turhan urodziła swoje jedyne dziecko,przyszłego sułtana-Mehmeda IV, inna wersja mówi, że Mehmed był bliźniakiem Gevherhan Sultan, Pomiedzy 1643 a 1645 miała urodzić Ahmeda, zmarłego jako dziecko, a w 1645r, miała urodzić jeszcze Beyhan "Bibi" Sultan. Wtedy jej pozycja jako matki pierworodnego praktycznie już nie była zagrożona,lecz rok później na świat przyszli książęta Sulejmana i Ahmed,którzy po osiągnięciu dorosłości zostali sułtanami,choć w rzeczywistości byli tylko marionetkami w rękach możnowładców.Ich matkami były Serbka Dilasub,jedna z ulubiennic Ibrahima,która otrzymywała 2300 akcze podczas gdy reszta Haseki musiała zadowolić się 2000 akcze dziennego dochodu oraz pochodząca z ziem polskich Hatice Muazzez,uważana za najpiękniejszą kobietę Ibrahima I.O ile Muazzez była typową szarą myszką,a jej imię nie odzwierciedlało prawdziwego jej oblicza(Muazzez-silna),to Saliha słynąca z roześmiania,uwielbienia dla tańca oraz klasycznego piękna należała do kluczowych wrogów sułtanki,głównie z powodu ciągłej rywalizacji o pozycje oraz widocznego poparcia sułtanki Kosem dla Serbki(Sama Kosem też mogła podarować Turhan synowi).Działo sie tak dlatego,ze matka Sulejmana była uległą protegowaną Valide Sultan,a jej syn pałał prawdziwą miłością do babci,która kochał bardziej od matki.Rosjanka należała do kobiet autentycznie pięknych:miala blond włosy w rudym odcieniu,niebieskie oczy,oczywiście ładną figurę i piegi.Lecz to nie uroda,a zdolność zjednania sobie ludzi oraz inteligencja były w niej najbardziej pociągające.Ulubienicą Ibrahima nie była,drażniło ją jego okrucieństwo.Pewnego dnia Turhan zrobiła scenę zazdrości sułtanowi,mowiąc,ze wiecej czasu poświęca dziecku służącego niż Mehmedowi.Wtedy Ibrahim w porywie gniewu chwycił małego i wrzucił go do fontanny.Gdyby nie stojący tam służący,ten " wybryk" sułtana mógłby się skończyć śmiercią chłopca,który do końca życia miał po tym incydencie znamię na czole.W innej wersji Ibrahim wrzucił go tam,aby zobaczyć czy jego pierworodny nadaje się na sułtana,bowiem wtedy panowało już prawo elekcji najstarszego syna.Wiele godzin sułtanka sprawiła kurując swego chorowitego syna,któremu ospa zniszczyła życie.W 1648r.na życzenie swojej pulchnej kochanki,Sekerpare(Kostka cukru),Armenki,Ibrahim wymordował cały harem oszczędzając swoje Haseki i dzieci.Jednej cariye udało się przeżyć pogrom i opowiedzieć o tym rybakom,wieść dotarła do ludu i paszów,którzy przeprowadzili zamach stanu i obalili Ibrahima.Kosem przebywająca wtedy najpewniej w ogrodach Iskendera Celebiego(gdzie wysłał ją Ibrahim po błaganiach swoich kobiet,aby nie wysyłam matki na Rodos)pisała do Wielkiego Wezyra :"Musimy zrobić wszystko,aby mój syn nie zginął!Najlepiej byłoby go wyciągnąć z kafes i obsadzić znów na tronie,tak jak stało z Mustafą I".Ibrahim jednak nie pożył długo,bo osiemnastego sierpnia został uduszony cięciwą łuku.Na tronie zasiadł małoletni Mehmed IV,a jego regentką została Turhan Hatice.Kobieta zaczęła tworzyć własne stronnictwo krok po kroku,wliczali się do niego naczelnicy haremu,w tym jego szara eminencja,Kizlar Agasi-czarnoskóry Sulejman Aga.Kosem nadal jednak dzierżyła berło pierwszeństwa.bowiem została Buyuk Valide Sultan,czyli babcią panującego władcy.Turhan w tym okresie otrzymywała 2000 akcze.Greczynka liczyła się z tym,że Mehmed IV,jest słaby i chorowity,więc nie czekała na zrządzenia losu i postanowiła pozbyć się wnuka,a na tronie posadzić wcześniej wspomnianego Sulejmana.

Turhan przejrzała jej zamiary dzięki Meliki Hatun,najbardziej zaufanej służce Kosem,która wyjawiła regentce wszystkie zamiary i tajemnice swojej pani.Niektórzy podejrzewają Meliki także o romans z matką Mehmeda,bo łączyła ja z nią wielka zażyłość.Rosjanka musiała ratować siebie,swoją pozycję i siłę,wtedy na horyzoncie pojawił się Mehmed Koprulu,dawny sanjakbey,Albańczyk.Zaproponował on jej pomoc oraz ochronę,w zamian chciał władzy,ktorą oczywiście uzyskał stając się Wielkim Wezyrem i zakładając ród Wezyrów Koprulu.W sierpniu 1651r.konflikt miedzy Valide a Buyuk Valide osiągał apogeum.Pluły na siebie jadem,a Turhan coraz bardziej drżała o życie swoich najbliższych.Na początku września 1651r.Kosem postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce,lecz przegrała z kretesem.3.września napakowawszy kieszenie złotem i perłami uciekała przez haremowe korytarze,myśląc,ze wkrótce oddani jej janczarzy wybawią ją z opresji.Sulejman Aga i eunuchowie okazali sie jednak być o wiele szybsi.Dogonili Kosem i udusili ją sznurem lub jej własnymi włosami.Turhan Hatice zwyciężyła,a zakrwawione ciało jej nemezis rzucono pod nogi janczarom idącym Kosem na pomoc.Już następnego dnia Turhan dzięki synowi podniosła sobie pensję do 3000 akcze.Od tej chwili zaczęły się jej prawdziwe rządy w których brał udział również Koprulu,cieszący sie stanowiskiem Wielkiego Wezyra.Od razu zaczęła uczestniczyć wraz z synem w obradach Divanu,siedząc za nim,za czarną kurtyną,dziecko miało wtedy moze z 8 lat.Pewnego dnia mały sułtan nie byl pewny słów wypowiedzianych przez Wezyra i spytał matki:"Validem,czy ten człowiek mówi prawdę?" Turhan odparła na to ze spokojem:"Tak,mój lwie,on mówi prawdę".Mehmed rósł i nabierał coraz większego przekonania,że jego bracia pewnego dnia wyjdą z kafes i zasiądą na tronie,więc próbował przywrócić prawo Fatiha,co nie spotkało się z aprobatą jego matki,która traktowała Ahmeda i Sulejmana jak własne dzieci,zapewniając im staranną edukację,a troche moze ze strachu przez Mehmedem i z miłości do nich zabierała ich w każdą podróż,oczywiscie z liczną świtą i ochroną ok.3000 osób,nie uchroniło to jednak chłopców od strasznego losu,jeden z nich popełnił samobójstwo,a drugi został zapomniany.Turhan nigdy nie uważała się za osobę wszechwiedzącą,gdy czegoś nie wiedziała,konsultowala się z paszami,uczonymi w Koranie oraz sama szukała informacji w książkach,lecz nie przeszkadzało jej to zrugać Wielkiego Wezyra w liście takimi słowami;"W Starym Pałacu nie ma nawet drewna,by podgrzać zupę,jest strasznie zaniedbany! Co jest tego przyczyną!? Czyż to nie jest pałac dynastii?" oraz upomnieć pewnego paszę,który twierdził,ze jest mądrzejszy,bo ma siwą brodę;"Oh!Naprawdę?Białe czy czarne brody nie mają tu żadnej wagi.My cenimy nie za wiek,lecz za inteligencje,bo od niej pochodzi logiczna polityka!Cokolwiek teraz Mesud Efendi powiem-masz się go słuchać i czynić to szybko,a i uprzedzam,abyś nic nie robił wbrew jego woli!''
W dużym stopniu poświęciła się architekturze,odbudowała choćby dwie fortece na Dardanelach,nadając im dziesiejszy wygląd,dokończyła również budowę meczetu Yeni,poświęconego Safiye Sultan,która miała wielkie problemy z wybudowaniem go,ponieważ musiała wykupić parcele i domy zamieszkane przez ludność nie-muzułmańską.Był to pierwszy meczet w Imperium,który wybudowała kobieta.Swój kamien węgielny położył pod niego również Yusuf Aga,brat Turhan,który zadbał o Rosjan znajdujących się w Imperium oraz o namiastki kultury rosyjskiej.Jako sprawny polityk,nigdy nie przesłuchiwała dużej grupy osób,a jej partnerzy polityczni musieli żyć w zgodzie z jej przekonaniami i być jej wiernymi.Wielkim szacunek darzyła także inną swoją służkę,Tevekkhul Hatun,kobietę wysokiej rangi,być moze Żydówkę.Pewnego dnia Turhan odwiedził ambasador Francji wraz ze świtą.Świta,któregoś dnia zobaczyła,ze drzwi do komanty sułtanki są otwarte i próbowali przemknąć,tak,aby nie zostać zauważonym przez Valide,lecz plan się nie powiódł,a kobieta wyszła i spokojnie powiedziała"Nie musicie się mnie bać"po czym dała im złoto.Z powodu jej dobroci nazywano ją "wcieleniem i królową cnót",wybudowała dużo studni i jadłodajni,lecz miała wielki wpływ na harem swojego syna,dobierała mu nałożnice,a sama Rabia Emmetullah byłą zapewne jej prezentem dla syna.Mehmed mial kiedyś dostać też od matki nałożnice o imieniu Mia,lecz gdy ta stała się niewygodna,czy też zaszła w ciąże,wtedy zginęła z rozkazu teściowej.W każdym meczecie wybudowanym przez Turhan znajdowała się biblioteka,ta kobieta kochała książki,a wzór brała z Nurbanu.Zmarła w 1678r.najpewniej w czerwcu lub kwietniu,została pochowana we własnym meczecie,a o bok niej spoczeli jej potomkowie i ukochany syn,czyli łącznie 4 sułtanów.Na jej cześć została nazwana córka Mehmeda i Rabii-Hatice Sultan,choć sama Turhan w relacjach z nałożnicami Mehmeda nie była kompromisowa,gdy jedna z podarowanych mu kobiet, Mia zaszła w ciążę, kazała ją zabić,a sami Kozacy wysyłając obraźliwy list do syna Turhan najpewniej nie wiedzieli,ze wywodzi się ona z ich rodu.Była ostatnią kobietą z Sułtanatu Kobiet,bowiem władza sułtanek stawała się coraz mniejsza,a pierwsze skrzypce grali janczarzy i paszowie.

Opis postaci historycznychWhere stories live. Discover now