90's
Sekolah Menengah Perempuan Pucuk Paku"What, Melati? kau biar betul Dee. ada ke orang nama macam tu zaman sekarang ni. cam tak logik je"
"Betul, aku tak tipu" Bersungguh-sungguh Diana memberitahu nama Si Junior kampung style itu.
"Okay, takpe. Diterima" Dengan muka berat hati. Sambil terus menuju ke dewan makan.
"Apa lauk special hari ni ya?"
Tanyaku dengan muka malas nak makan tapi perut dah berirama merdu. Diana hanya menggeleng. Aku pun pasrah dan meneruskan perjalanan. Setiba di dewan makan aku menjenguk pinggan penghuni lain. Ayam goreng dan sayur lemak kubis. Boleh la untuk hilangkan lapar. Aku dan Diana ikut beratur mengambil makanan."Makcik nak drumstick." Makcik Lina mengambil drumstick meletakkan didalam tray. Sambil Diana melilau-lilau mata mencari tempat duduk.
"Jom duduk kat meja hujung tu" ajak Diana. Aku menurutinya ke tempat yang dimaksudkan. Aku yang sememangnya lapar makan dengan lahapnya tanpa mempedulikan orang sekeliling. Sedang aku menikmati air sirap, Diana mencuit pinggangku. Hampir tersedak aku dibuatnya.
"Engkau kenapa cuit-cuit aku ni mangkuk, kalau aku tercekik gelas tadi siapa yang susah". Diana tersengih dan menjuihkan bibir menunjuk ke arah sesuatu.
"Tu hah yang susah, susah hati"
Aku menoleh ke arah yang dimaksudkan. Oh si bunga Melati. Memang betullah dia junior di asramaku, tidak syak lagi.Melati dan kawannya mencari tempat duduk untuk makan dan hanya dihadapanku yang kosong.
"Hai, ada orang tak duduk kat sini?" soal Melati. Aku hanya menggeleng.
"Duduk la, muat lagi ni" jawab Diana.
Aku menjeling melihat Diana. Si tepung gomak hanya tersengih.
Student baru ya, kelas mana?" tiba-tiba Diana ice breaking. Nak tunggu aku buka mulut, berjanggutlah orang tunggu.
"Tingkatan 1 Melati" Aku tergamam di saat Melati memberitahu tingkatannya. Nak tergelak pun ada juga. Tapi aku cuba tahan. Bila masa pula kelas kat sekolah ni ada nama bunga.
"Oh. Nama?" Aku menjegilkan mata melihat Diana. Ada la idea Diana nak mengusik tu. Aku memijak kaki Diana.
"Ala..malu la nanti korang gelak" manja je bunyi Melati menjawab. Aku berdehem sambil memberi signal pada Diana untuk berhenti. Walaupun aku nak tengok juga apa akal Diana kali ni.
"Kenapa pula kitorang nak gelakkan nama orang, nama je pun. Betul tak Rhe." balas Diana.
"Emmm. Nama saya Melati. Panggil Mel je"
"Aik, nama sama dengan nama kelas awak kan" Tanya Diana dengan penuh kepura-puraan dia tu. Melati dan kawannnya hanya tersenyum tersipu-sipu.
"Eh, alamak, bukan eh tak lah Mel Tingkatan 1 Emas sebenarnya. Mel tersasul tadi. Baru masuk sekolah semalam kan. Melati tu nama kelas Mel masa sekolah rendah. Sorry.. sorry" menggelabah pula budak ni. Takde siapa nak marah pun kalau salah, gelak lagi ada lah.
Buat lawak betul cikgu Melati ni. Letak dalam kelas dengan nama yang serupa dengan nama pelajar. Sempat lagi aku membayangkan kalau Melati memperkenalkan diri di depan kelas. Mesti riuh-rendah jadinya. Nama saya Melati dari kelas 1 Melati. Aku bermonolog sendiri. Diana menyepak kakiku. signal la tu. Perut ni macam nak pecah tahan gelak. Tapi si Diana boleh pula meneruskan lagi soalan dengan muka bersahaja.
"Aduh..tiba-tiba sakit pula perut ni. Eh korang aku naik dulu, nak pegi toilet". Aku terus melarikan diri. Perut nak pecah dah ni. Siap lah engkau kat atas nanti Diana.
YOU ARE READING
Ingatan Capaian Rawak (gxg)
Random"Beberapa tahun aku tidak menjejak kaki ke tanah air setelah aku berselisih faham.." "cikgu diorang ni nak buat lawak ke apa. Nama kelas sama dengan nama student." Istana Rock n Roll. Itu la nama pondok yang kami bina berdua. Terletak dibawah pokok...