ISTANA ROCK N ROLL

283 9 0
                                    

2018
Rumah induk
Kampung Kerbau Guling

"Dah bawa girlfriend tok ayah gi mandi ke?"

"Alamak tok. Rhea lupa". Sambil menggaru kepala yang tak gatal.

"Tau dah. Tu nak gi mana pula dengan motor tok ayah tu."

"Nak gi rumah Dee, lepas tu nak round kampung."

"Jalan elok-elok. Bukan nak merempit." Sambung nenda dari pintu dapur.

"Eh nenda. Ingatkan nenda kat umah mak Andak. Ok nenda. Rhea gerak lu. Pape roger"

Nenda dan tok ayah hanya menggeleng melihat cucu yang nakal tak reti nak duk diam macam anak dara orang. Kemon la. Dah balik kampung takkan duduk termenung kat rumah je kot. Rug.

******************************

"Assalamualaikum. Dee oo Dee."

"Walaikumsalam. Hei gila. Bila kau sampai. Ingat dah lupa rumah aku ni syaiton."

"Sengal. Tempat jatuh lagikan dikenang. Inikan pula tempat aku makan kueh teow goreng special mak kau tu. Aku dah beberapa hari dah kat sini. Aku settle benda penting dulu. Ni dah free. Aku datang la jumpa geng sepusat aku ni." Sambil aku sekeh sedas kepala Dee.

"Rindu gila aku kat kau wei. Berapa lama kau cuti ni. Cuti la sebulan dua."

"Oii bangang, aku bercuti je bukan berhenti kerja. Jom teman aku ronda kampung."

"Jap aku salin baju dulu. Takkan naik motor dengan siglet ni je. Nampak la bulu keti yang baru aku rebonding ni."

******************************

Istana Rock n Roll
Itu la nama pondok yang kami bina berdua. Terletak dibawah pokok. Berhampiran sungai.
Takde la cantik mana pun. Rupa pondok usang je. Tapi di pondok ni la tempat aku dan Dee bermain, bergaduh, ponteng puasa, main masak-masak, main kahwin-kahwin. Ada beberapa lagi kawan sekampung yang lain. Tapi, ramai yang dah berhijah dan ada juga yang sudah berumah-tangga.

"Oh my istana. Apa khabar. Ada sihat juga? Diana berseloroh dengan slang indianya.

"Sian istana kita ni kan Dee. Nampak usang macam nak roboh dah. Selamat lagi tak kita duduk ni. Kilogram aku ni tahap berat beras boleh buat kenduri sekampung ni."

"Duduk je la. Ok kot. Meh bersihkan dulu".

Settle bersihkan istana rock n roll ni. Kami pun duduk melepaskan lelah. Mujur ada bawa air dan jajan. Tak lupa juga kuaci dan kacang cap tangan. Boleh la lepak lama sikit.

"Amacam kau sekarang Rhe. Dah ada someone ke. Someone kau tu yang lurus ke yang bengkok".

"Kuang ajaq. Aku macam yang kau kenal la. Someone tu ada. Tapi nanti la kita story. Aku tengah mood flashback sekarang ni. Tadi aku baru pergi sekolah kita. Bila aku duduk kat pokok ketapang tu. Teringat aku kat Edna. Kau ingat dia tak?.

"Ingat juga. Tapi muka dia tak clear sangat. Ye la. Tu kan masa kita form one. Tak tau macamana dah muka dia sekarang. Kau ada contact dia lagi?".

"Totally lost contact. Cari kat FB pun tak jumpa. Mana-mana socmed pun takde. Anti-sosial sungguh."

"Ala, kau lupakan je la dia. Maybe dah kahwin kot."

Ingatan Capaian Rawak (gxg)Where stories live. Discover now