2018
Istana Rock n Roll
Kampung Kerbau Guling"Woi! Wei! Rhe!. Astagfirullah minah ni. Aku tanya, boleh pula kau mengelamun. Saitonirojim betul kau kan. Nak mengelamun masuk jamban la wei." Kurang asam boi punya budak. Bila dapat membahan. Membahan dengan penuh cemerlang dan terbilang kau ye.
"Aaa kebetulan perut aku tengah memulas ni. Tumpang jamban kau boleh?. Rumah aku jauh lagi lah. Tercerry pula kat seluar nanti" Perut aku tetiba memulas. Tak tahu makan apa pagi tadi.
"Jom aa. Macam kucing nak tandakan kawasan. Datang rumah aku nak melepas je. Dah la lama tak lepak kat rumah. Mak aku pun rindu dah dekat kau tu."
"Ye la. Malam ni aku tidur la rumah kau. Kita borak sampai pagi. Kecur pula air liur aku bila teringat kueh teow goreng special mak kau tu. Nanti kau tolong request ye. Orang jauh nak makan ni. Nanti kempunan pula. Jatuh kat tangga kapal terbang."
"Lantak kau. Jatuh bangun la sendiri. Tak kuasa aku nak bermanja dengan kau. Kau cakap la sendiri kat mak aku. Kau kan anak angkat kesayangan dia. Jealous aku tau."
"Sejak bila pula kau cepat touching ni. Aku backhand kau nanti."
******************************
Lega perut aku dapat membuat pelaburan amanah saham tadi. Kalau nak tunggu sampai kat rumah aku confirm tercalit aura kekuningan kat spender Hello Kitty aku. Choi! Tak main la Hello Kitty okay. Tak kan la jenama spender aku korang nak tau kot. Agak aa.
"Hah Rhe. Balik juga kamu akhirnya ye. Meh sini. Rindu mak kat kamu ni." Aku berlari anak mendepa tangan nak memeluk makcik Maziah. Aku memanggilnya mak sebab aku dan Diana rapat dari kecil. Aku selalu tidur di rumah Diana begitu juga Diana apabila ibu bapa kami ke luar bandar atau ada utusan penting.
"Apa khabar mak. Nampak makin cun la sekarang. Apa rahsia."
"Ish kamu ni. Kamu tu kenapa makin kurus. Tak yah diet sangat la. Kamu tak elok kurus. Nampak macam sakit aje. Berisi sikit kan comel."
"Rhe comel ye mak. Kau dengar tak tu Dee. Mak pun cakap aku comel tau. Kau je yang tak terima hakikat sejak sekolah lagi" ketika tu berterbangan la bantal kusyen menuju ke arah ku dengan lajunya. Aku pun jadi seperti Matrix. Memperlahankan bantal tersebut sambil mengelak. Ok ini tipu. Semestinya tersembam tepat ke muka ku yang comel ini.
"Perasan tak habis" dengus Diana tak puas hati.
"Kamu berdua ni macam anjing dengan kucing. Kadang-kadang tu macam belangkas. Pening la mak nak layan korang ni. Hah Rhe. Kamu nak makan apa hari ni. Mak masakkan spesel untuk kamu."
"Yippi. Betul ke ni mak. Ok kalau macam tu. Rhe teringin sangat kueh teow goreng special mak tu. Lama tak makan woo. "
"Kalau macam tu Dee. Kamu telefon ayah kamu. Sekejap lagi dia dah nak balik kerja tu. Minta belikan bahan untuk masak."
******************************
Kueh teow goreng special Makcik Maziah memang marvelous. Aku tak ingat berapa pinggan aku dah bedal. Yang pasti sekarang ni perut aku dah macam pregnant 3 bulan. Lama dah tak rasa masakan macam ni punya sedap.
Diana anak tunggal pasangan Makcik Maziah dan pakcik Danial. Tu juga penyebab aku dan Diana rapat selain perangai dan citarasa kami yang hampir sama. Sama juga seperti aku anak tunggal dalam family.
Kawasan rumah Diana agak sunyi malam ni. Aku hanya duduk di pondok kecil depan rumah mengambil angin malam. Rasa tenang sebenarnya duduk di kampung. Tapi entah la kenapa aku tetap setia menghambakan diri di rimba konkrit tu. Dengan kos sara hidup yang tinggi. Jalan sesak. Orang ramai dan padat. Aku sendiri tak tahu apa aku cari dalam hidup. Peluang pekerjaan bersepah-sepah di kampungku ini. Perjalanan dari rumah untuk ke bandar tidak la jauh mana. Tapi aku selalu dihantui akan kisah silam. Mungkin juga jiwa aku tak begitu bersedia untuk berkhidmat di kampung sendiri. Kenapa aku perlu fikir macam-macam pula ni. Aku balik ni kan nak tenangkan fikiran. Aku bukannya buat kerja tak baik kat Bandaraya Jantung Pisang tu.
YOU ARE READING
Ingatan Capaian Rawak (gxg)
Random"Beberapa tahun aku tidak menjejak kaki ke tanah air setelah aku berselisih faham.." "cikgu diorang ni nak buat lawak ke apa. Nama kelas sama dengan nama student." Istana Rock n Roll. Itu la nama pondok yang kami bina berdua. Terletak dibawah pokok...