Yeolhana

422 25 0
                                    

"Ibu...ibu..."panggilku sambil berlari kepada ibu.

"Ibu..." Panggilku. Tubuh ibu aku dakap erat.

"Ibu akan sentiasa ada. Jangan risau mmmm..." Ucapan ibu seperti dodoian buatku.

Belakang badanku diusap lembut. Hangatnya....

"Ibu...ibu..." Mata aku buka. Aku tertidur diatas sejadah.

"Kau ok ke?" Soal Amirul.

Nasib aku memang sedia ada memakai telekung.

"Ok." Balasku. Bila masa dia ada disini.

Ya Allah, apa maksud mimpi aku tadi.

"Aku bawak makanan" Amirul duduk diatas sofa.

4.30 pagi, selalu macam ni. Bukan! setiap hari macam ni. Dia akan datang hantar makanan.

"Kau tak penat ke setiap hari datang waktu macam ni. Baliklah rehat weihh..." Aku berlalu ke tandas membawa tudung bersama.

Selesai menukar tudung, aku keluar. Perkara yang sama. Amirul masih segar memandangku, dengan mata bulat dia tu.

"Anis paksa, lagipun aku bukannya dapat tidur pun. Insomnia aku makin menjadi. " balasnya.

Makanan yang dibawanya aku buka.

Hahhh...aku bukan spesies kalau stress tak makan tu. Aku jenis life will go on.

Lagipun mimpi aku tadi memberi sinar kalau ibu akan pulih.

"Weeihhh....seriously ...mana kau jumpa nasi kerabu biru ni. Favorite aku kot." Mataku bersinar-sinar.

"Adalah...bukan senang tau nak dapat. " balasnya seperti bangga dapat buat aku terliur.

Adalah tu dia lepak mana2. Pastu bungkuskan untuk aku.

Terus aku metengkedarah tak ingat dunia. Tapi sempat baca doa makan k.

"Seriously, sedap...." Muka teruja aku pamer.

Ok saja aku buat macam ni, supaya dia boleh lapor dekat Anis yang aku hidup macam biasa, jadi tak perlu risaukan aku.

"Gaya kau macam orang mengandung mengidam..." Selorohnya.

"Haahh.....anak kau! Hahahaha" Balasku.

Amirul mendiamkan diri memandangku.

Aku salah cakap ke? Melawak je kot.

"Weihhh...aku melawak jelah...kau melawak takpe plak." Aku menyambung makan.

Kot ya pun tak perlulah pandang aku macam tu. Aku hanya fokus makan.

"Aku balik dulu" Amirul bangun.

"Mirul..." Panggilku.

"Story tau, aku bukan ada niat jahat pun, aku cuma melawak je." Ujarku.

"Itsokay, aku yang start melawak dulu. Ni shift aku pagi harini." Ujar Amirul biasa.

Lega aku rasa, ingatkan dia terasa dengan aku.

"OK, bye....take care." Aku melambai kepada Amirul.

Nasi kerabu aku sambung habiskan. Rugi kalau membazir. Allah murka.

.....skip.....

Ruangan masjid dipenuhi oleh orang ramai yang bersedia untuk solat jenazah. Kebanyakkan staf dan kakitangan hotel.

Aku juga sudah siap berwuduk, menunggu selesai azan, solat asar berjemaah dan solat jenazah.

'Ibu'

Once Upon A Time : BTS at Malaysia (C) Where stories live. Discover now