"Mak siti, biar saya cuci. " pinggan mangkuk yang banyak ingin aku cuci.
Baru selesai kenduri doa selamat untuk ibu. Esok adalah ulang tahun kematian ibu dan semestinya aku akan ke kubur ibu.
"Ehhh... Takpe... Sikit je ni." Mak Siti menolak niat baikku.
"Bik, biar saya tolong lap semua ni. " pintaku pada bibik di rumah Anis.
"Jangan, nanti datin dan puan marah saya! " balasnya tak membenarkan aku menolong.
Aduhlah, nak tolong pun tak boleh. Aku berjalan keluar.
"Jom makan." Anis menarik tanganku kearah khemah. Disitu, Amirul sudah sedap melantak tak tengok kiri kanan dah.
Aku hanya mengikut. Lauk aku ambil dan duduk makan bersama Amirul dan Anis.
"Babe, ramai yang datang tadi berkenan dengan kau. " ujar Anis bersahaja.
"Uhukuhk... " Amirul tersedak. Aik bukan aku ke yang patut terkejut.
"Sayang, you ni makan macam ada orang nak curi makanan dia pulak. " Anis menghulurkan air pada Amirul.
"So, kau ada tak berkenan dekat sape2?" Soal Anis kembali padaku.
"Takde. " balasku fokus pada makanan.
"Takkan takde, sepupu dan kawan-kawan aku yang datang tadi semuanya berkerjaya, ada doktor, pensyarah, executive, CEO macam aku pun ada. " ujar Anis lagi. Nak pancinglah tu.
"Tak de, aku tak suka macam tu. " balasku menyambung makan. Secepatnya aku nak lari dari diorang.
"Ke kau dah ada pilihan sendiri? Koreans? " soal Anis.
"Haah, dia ada dekat Korea. " balasku selamba.
"Siapa? " soal Amirul.
"Pengajian aku. " balasku tersengih.
"Seriously! Tu bukan boyfriend! " Anis membentak.
"Alahhh... Tukan minat aku, jadi semua cinta aku tertumpah dekat situ. " balasku tersenyum.
Susah payah pun belajar, tetap aku suka. Sebab mencabar sangat.
"Hishhh.... Kau ni peliklah, aku risaulah kau sorang-sorang. Dah jadi tanggungjawab aku untuk pastikan kau kahwin sebelum aku tutup mata, nanti siapa nak jaga kau! "Ujar Anis sayu.
"Dah! Kau tak payah nak berdrama.... Aku boleh jaga diri sendiri, setahun aku dekat bumi orang, balik sini elok jekan! " Aku menyudahkan makan dan bangun berlalu pergi.
Tunggu lagi kalau banyaklah yang Anis akan tambah lagi.
.....skip.....
"Babe, janji dengan aku! " Anis datang duduk sebelah aku dikerusi di taman Datin Humairah.
"Janji apa? " soalku pelik.
Kalau soal petang tadi aku taknak dengar. Boring.
"Kalau apa-apa jadi dengan aku, kau tolong gantikan aku. " pinta Anis.
"Gantikan apa? " pelik pulak permintaan dia ni.
"Gantikan aku lah, please janji! " pinta Anis.
"Anis kau dah nak kahwin minggu depan, lagipun aku dah sambung pelajaran aku di Korea yang tak jadi dulu. " ujarku.
Ya, andai ayah tak meninggal, ibu tak terlantar sakit, kakak tak menghilangkan diri, pasti aku sudah mendapat degree dari Korea, dengan tajaan biasiswa, sebabtu juga aku belajar Hangul dulu, persediaan untuk sambung belajar.
YOU ARE READING
Once Upon A Time : BTS at Malaysia (C)
FanficApa yang bakal terjadi apabila BTS curi-curi datang ke Malaysia. 'Ini kisah penuh liku dan pedih aku tapi berubah apabila ada Koreans yang perlu aku tour guidekan' "7 mamalia ni memang kaki tidur! Nak suruh bangun punyalah liat! " aku masih lagi men...