18

55 2 0
                                    

Dua manusia yang berjantinakan perempuan duduk di atas dua buaian berhadapan dengan tasik. Tasik tersebut tidaklah terlalu dalam. Hanya separas pinggang orang dewasa.

"Lama kita tak jumpa,kan?," Aqira memulakan perbicaraan setelah lama berdiam diri.

"Ha..ye. ha'a. Dah lama kita tak jumpa," balas Dalila kekok. Senyumannya juga agak dipaksa walaupun dilihat dengan sekali pandang.

"Kenapa kau macam tak selesa jumpa aku? Kita dulu kawan baik,kan? Kenapa kau kekok pula bila jumpa sekarang?," soal Aqira bertubi-tubi.

"Aku.."

Aqira memandang tekun kepada Dalila.

"Aku sebenarnya.. nak"

"Cakap jelah. Suspen lah"

"Haih.. Aku sebenarnya nak minta maaf dekat kau. Aku tahu kau dah tahu yang aku dan Aiman yang merencanakan fitnah tu. Tapi sekarang, aku betul-betul dh menyesal. Lepas kau pindah, ada orang berjaya dedah kes tu.

Aku dan Aiman kena hukuman. Gantung sekolah 2 hari. Tu belum lagi kami kena cuci tandas sekolah seminggu berturut-turut. Memang kami sudah insaf. Kalau boleh, aku nak tebus kesalahan aku dekat kau supaya kau maafkan aku.

Aku selalu rasa tak tenang. Tapi kalau kau tak nak maafkan aku, aku sanggup buat apa saja asalkan kau maafkan aku secara ikhlas," luah Dalila sambil matanya memandang ke arah tasik dihadapannya.

"Aku maafkan kau. Bahkan sebelum kau minta maaf lagi, aku sudah sedia maafkan kau. Bagi aku, setiap manusia akan lakukan kesilapan. Walaupun kesalahan kau dikira berat, tapi siapalah aku nak menilai dan menghukum orang. Aku juga makhluk Allah.

Sedangkan Rasulullah pun memaafkan orang yang menghina baginda. Cuma satu aku minta. Tolong jangan khianati aku. Kalau kau rasa kau nak berdamai dengan aku, aku bagi satu peluang. Jaga peluang ni baik-baik. Aku takut kalau aku tak mampu nak maafkan kau," Aqira berkata tenang sambil matanya tidak lepas memandang sebatang pokok yang teguh di seberang tasik.

Seperti kesabarannya, masih teguh tidak berusik.

Dalila tersenyum halus. Hatinya lega mendengar ucapan Aqira. Betapa bodohnya dia dahulu mengkhianati seorang sahabat hanya untuk kepentingan dirinya sendiri. Dia akan berusaha memegang janjinya. Jangan khianat.

"Tapi.." Aqira memecah keheningan antara mereka secara tiba-tiba.

"Ya kenapa?," soal Dalila ingin tahu.

"Kenapa kau dulu mengaku sebagai sahabat aku sejak form 1 ?," soalan itu membuatkan Dalila berasa sangat terkejut. Dia menggigit bibir bawahnya menahan rasa gugup.

"Sebenarnya sebab utama dia...aku dengki tengok kau dengan kawan-kawan kau yang lain. Happy,semua orang suka. Tapi,aku tak pernah rasa macam tu. Sebab tu aku decide nak mengaku macam tu lepas kau hilang ingatan," terang Dalila lirih.

"Kau cemburu aku dengan Thira, Aliah dan Nurul?,"

Dalila tersentak.

"How do you know? Did you got your memories back?,"

Aqira tersenyum seraya mengangguk. Dalila mengangguk bagi menjawab persoalan Aqira yang dibiarkan sebentar tadi.

"Takpe. Aku dah maafkan kau,"

"Thanks,Aisyah"

Aqira tergelak kecil.

"Rindu panggilan tu. Aku suka,"

Kedua-dua mereka bergelak ketawa tanpa menyedari seseorang memerhati mereka dari jauh.

SKIP

New Student 『DISCONTINUED ]Where stories live. Discover now