*Nika szemszöge*
Egy hét múlva a hotellánc legfőbb vezetői előtt ülök, köztük a majdnem férjemmel és apósommal. Hogy mi is van ma pontosan? Az új projekt megbeszélése és beiktatása, aminek én leszek a vezetője.
- Kezdjen csak bele, megérkezett mindenki - szól nekem egy idős férfi, mire felállok a székemből, s elkezdek beszélni a tábla mellé állva.
- A szállodai vendéglátásra mindig is nagyfokú precizitás, emberközpontúság, a személyesinterakció legmagasabb szintű alkalmazása volt jellemző. A mai technikai fejlődés, aturizmusra jellemző munkaerőhiány, és az egyre személytelenebbé váló élet következtébenjelentek meg a szállodák működését egyszerűsítő, és a kiadások csökkentését elősegítőszállodai robotok. Az ezek által kínált hatékonyságnövelés, a pénzügyi kiadásokcsökkentésének lehetősége sok hotel számára vonzó, ugyanakkor ez az újfajta technika sokkockázatot rejt. A szállodai szolgáltatások gazdálkodási ciklusa a piaci-gazdálkodással kezdődik. Aturisztikai vállalkozások már a nyitás előtt megkezdik a piaci-gazdálkodást. Kialakítják akoncepciót, megfogalmazzák a küldetést, jövőképet alkotnak, a környezetelemzés és aszálloda adottságai alapján meghatározzák a megcélzott szegmenseket és kínálati árakat. Ajövőképet és a piaci célokat megfogalmazza a szállodavezetés a marketingtervben. Amegcélzott célpiac szegmensösszetétele és a kínálati árak ismeretében kerülhet sorvendégstatisztika és a bevételek havi pontosítására a bevételi tervekben. Abevételgazdálkodás a rendelkezésre álló foglalások kezelése minél magasabb foglalásiérték elérése érdekében. Ugyanakkor a foglalás előfeltétele marketingterv elkészítése, azértékesítés és a disztribúció valamint a foglalás folyamatának befolyásolása. A célok elérése a siker. A harmonikus középtávú, stratégiai és az adott évremegfogalmazott, éves célhalmaz (piaci, emberi, pénzügyi) biztosítja, a szállodaversenyképességét, fenntartható gazdálkodását és a jövedelemteremtő képességét. Aversenyképesség2alapelemei közé tartozik az ár és a volumen, a kiadott szobák, aszolgáltatások száma. A két tényező szorzata a bevétel. Az átlagár függ az árkapacitástólés a kínálati ártól. A szállodák kínálati árát a szálloda helyszíne határozza megelsődlegesen.
- Eddig minden szép, s jó, de mikor térünk a lényegre? - szól közbe egy férfi.
- Ne szóljon bele, ez illetlenség! - ripakodik rá Antonio, mire a férfi elnézést kérve meghúzza magát.
- Szóval... A szállodagazdálkodás missziója az elégedett vendég, ez az elsődleges gondolat aszálloda sikeréhez. A siker a kitűzött célok elérése. Egy budapesti, belterületi, városiszállodavagy a turisztikai vonzerő közelében lévő négycsillagos, 30-90 szobás, butikszálloda,a környezetére alapuló tematikával, biztos sikerességet jelent. A szálloda kirakataa honlap, rendezettsége, áttekinthetősége sugározza a tisztaságot, a rendezettséget. A jólmegírt SEO kereső optimalizálás, a megcélzott két - négy fő szegmens volumenétbiztosítja. Ehhez kapcsolódjon egy közepesen magas árfekvés és egy jól strukturált, aszálloda specializációjára, tematikájára jellemző szolgáltatás. Ez nagyvalószínűséggelkielégíti az egyéni utazó üzletemberek és vállalati üzletember szegmens valamint afelsőkategóriás, egyediséget kereső egyéni turisták igényeit. A megfelelő piaci célokkitűzése és azok elérése biztosítja a sikert és ezzel megalapozza a versenyképességet, amitfenn lehet tartani állandó innovatív fejlesztésekkel (árbevétel 5-7%) és a munkatársakrendszeres fejlesztésével (évi két tréning nap). A siker elemei együttesen, de önállóan is következők,- Stratégiai gondolkodás, Piaci-gazdálkodás, Bevétel-gazdálkodás.A gyakorlati tapasztalat az, hogy itt felsorolt vezetési, piaci-gazdálkodási és bevételgazdálkodásitényezők elengedhetetlen feltételei a sikerességnek. További tényezők azélőmunka, a jövedelmezőségi, eszköz és pénzgazdálkodás területéről alkotják a biztos sikerelemeit. Misszió, szervezet alapvető céljának megfogalmazása „elégedett vendég", milyentevékenységben kíván részt venni, milyen vendégigényeket szeretné kielégíteni és ezekrespecializálódva milyen szolgáltatásokat nyújtani. Szállodák esetében a küldetésmegfogalmazása sokszor egyenlő lehet egy piaci szlogennel. Ugyanakkor azt isfigyelembe kell venni, hogy a küldetés nem egyenlő a szálloda kívánságánakkinyilatkoztatásával. A küldetés tartalmazza a szálloda célját, „régió elismert gyógyszállodája",értékeit „nemzetközileg elismert gyógyvíz". A kiemelkedő szolgáltatásait„gyógyászat, vendéglátás", feltétlen fogalmazzuk meg az elsődleges prior vendégszegmenscsoportot „rekreációra, pihenésre vágyó hazai és nemzetközi egészség motivációs turista".A szálloda erőssége is része lehet a küldetésnek, amely segíti a küldetés elérést„szakképzett személyzet, megközelíthetőség". A Hilton Worldwide 92 éves szállodaitapasztalattal fogalmazta meg misszióját. A három elsődleges szereplőa vendég, a munkatárs és a tulajdonos megjelenik a küldetésben. Cél, hogy a mindháromtényezőnek első helyen lévő kiemelkedő szállodavállalata legyen. Hm... Jövőkép szálloda piaci, emberi és gazdasági helyzetét jeleníti meg a jövőben, aversenytársakhoz viszonyítva egy vizionált környezetben. Vízió (strategic intent),kívánatos, elérendő jövőbeli állapot, a szervezet inspirációja. Legyen példa megint aHilton Worldwide víziója „To fill the earth with the light and warmth of hospitality".7 Avendégszeretet fénye és a melegsége töltse be a földet.Stratégia a jövőkép elérésének módja. Egy írott dokumentum, a jövőképet, acélokat (aims) tartalmazza és azokat a feladatokat (objectives), amelyeket el szeretne érni aszálloda valamint azokat a cselekedet terveket, akciókat, amellyel a stratégiai célokelérhetők. Stratégia (strategy) egy kijelölt út a misszió, a vízió és a célok eléréseérdekében. De minden le van írva az előttük lévő lapon - mondom, majd körülbelül azután folytatom, amikor kinyitották a nevezett dolgot a megfelelő oldalon.
KAMU SEDANG MEMBACA
Kizárva (Leondre D. ff.) [BEFEJEZETT]
RomansaMennyire félelmetes valójában egy hotellánc tulajdonosa, ha az alkalmazottai és a saját családja is alig tud róla valamit egy bizonyos esemény után? A pár éves kemény munkája miatt a dolgai nem úgy alakultak, ahogyan azt ő szerette volna, így mikor...