Bab 10

109 6 0
                                    

The Shine POV

"Where I am?" Sebaik sahaja mereka terdengar suara itu, masing-masing bangun dan serbu Mia.

Terkelip-kelip mata Mia, memandang kawasan baru yang didiaminya. Dia yang sedang terbaring di atas katil segera bangun dan duduk. Dia melihat baju yang dipakainya. Baju pesakit! Kemudian, dia meraba rambut dan matanya. Sah! Rambut palsu dan spec pun dah tiada.

"Mika....what have you..."

Kata-kata Mia dipotong oleh seorang perempuan berkot putih. "Nurse yang tukarkan baju awak." Kata doktor itu sambil tersenyum dan menghampiri Mia.

Fuhhh. Lega. Kata Mia

"By the way, saya Dr. Sarah. Salah seorang Doktor yang merawat para agent disini." Doktor Sarah menghulurkan tangan. Mia dan Doktor Sarah saling berjabat tangan.

"Nice to know you, dr." Kata Mia sambil tersenyum senang.

Doktor Sarah hanya tersenyum.
Tiba-tiba, seseorang mencelah.

"Are you okay, beauty?" Tanya Xen. Xen mendekati Mia. Baru sahaja tangannya hendak dilekapkan ke dahi Mia, dengan pantas, Mika menepis tangannya. Terkejut mereka semua.

"She's not very well." Kata Mika sambil merenung tajam ke arah Xen. Kedua-dua lelaki yang berdiri di kiri dan kanannya dipandang. Bersilih ganti.

"Oh, seriously dude! Are you jealous, man?" Kata Xen sambil tergelak macho. Kemudian Xen berlalu ke arah Mika. Xen berbisik ke telinganya.

"If you love her, work hard for getting her. Jangan biarkan lelaki lain rampas. Luahkan perasaan kau. Mana tau kalau dia pun suka kat kau? Kalau lambat...nanti ada buaya jantan 'ngappp'...ha...think,think,think. Mika Aaron." Xen berlalu sambil menepuk lembut bahu kiri Mika.

Kemudian, Mika memandang Mia Bella. Mia juga sama. Wajah pucatnya dipandang sayang. Lama adegan itu berlangsunh, tiba-tiba adegan itu terhenti.

"Guys, I have found the full details of Mrs. Jamy and Mr. Caruso Anderson." Kata Sandra. Ipad yang dipegangnya ditunjuk kearah semua ahli The Shine.

Mia terus turun dari katil, hair band goldnya diambil diatas meja kecil ditepi katilnya dan rambut perangnya diikat gaya ponytail.

Kesemua ahli The Shine duduk di meja berbentuk pentagon didalam bilik pesakit itu. Di tangan masing-masing mempunyai sebuah ipad berwarna kuning. Tangan mereka sibuk scroll screen Ipad itu.

Nama: Jamyana Binti Abdullah Jason
Bangsa: Melayu
Berdarah: Melayu - France
Status: Berkahwin
Nama suami: Abdullah Alfredo De Luca
Anak: Armia Bella dan Armaya Bella
Mempunyai Syarikat terbesar di Italy, Mexico dan Japan.

Semua mata memandang ke arah
Mia Bella.

"Oh god, saya pun baru sahaja tahu tentang ni semalam dan tadi." Kata Mia Bella.

"We never expected it." Kata Sandra.

"Patutla, your face sama dengan si mangsa. Rupa-rupanya...twin. hmmm..." kata Adam sambil menongkat dagunya.

"Better, kita baca pula butiran-butiran peribadi En. Caruso, apa-apa persoalan, kita boleh bincangkan selepas ini." Kata Melly.

Mereka semua tunduk kembali dan membaca butiran peribadi En.Caruso Anderson pula.

Nama: Caruso Anderson
Bangsa: Italia
Status: Berkhawin
Nama Isteri: Delarossa Amico
Anak: Jean Caruso
Mempunyai syarikat Caruso Holdings. Satu-satunya diMalaysia hasil pembangunan oleh Abdullah Alfredo De Luca dan Caruso Anderson.

'Click' Ipad masing-masing di offkan.

"Mia, do you know who is mr. Caruso?" Tanya Adam. Semua memandang Mia Bella.

"Before that, where is my cloth? I want to take something..." kata-katanya terputus apabila Melly menghulurkan sebatang pen kepadanya.

"Thank you." Mia mengambil pen itu. Kemudian, badan pen itu dipusing mengikut arah jam. Kemudian, suara-suara tersebut berbunyi dari pen itu.

...

"Itu suara encik Caruso ke?" Tanya suara kecil milik Sandra.

"Yes. Dia telah bermusuhan dengan ayah saya, Alfredo De Luca sejak dia kenal dengan ayah saya lagi." Kata Mia.

"But, why?" Tanya Melly.

Semu memberikan tumpuan kepada Mia Bella.

" De Luca adalah salah satu nama yang paling terkenal di Itali dan diseluruh pelusuk dunia. Kami memiliki harta dan kekayaan yang amat banyak. Banyak cawangan yang telah didirikan oleh Datuk saya, De Luca dan 3 buah syarikat yang berada di Mexico, Japan dan Itali pula atas usaha ayah saya sendiri. Tentang Caruso pula, dia tidaklah kaya, akibat sifat gila hartanya, jasa baik ayah saya yang pernah bantu dia ketika dia susah, dia lupakan. For the first time, dia merayu pada ayah untuk ambil dia kerja di syarikat ayah di Itali, tetapi ayah terlalu baik hati untuk membangunkan dan mendirikan sebuah syarikat di Malaysia dan memberi syarikat itu kepada Caruso. Selepas itu, dalam diam dia rampas syarikat-syarikat dan harta-harta milik keluarga De Luca. My grandpa, my grandma...also my uncle, my aunty and my dad. He killed them." Mia diam. Air matanya bergenang, ditahannya daripada mengalir. Tiba-tiba satu suara mencelah.

"The popular devil man in the world on this century, the winner is Mr. Caruso Anderson. Huhuhu" Adam bertepuk tangan.

Mika dan Mia menjeling Adam. Automatik tepukan Adam dihentikan. Xen dan Sandra hanya tersengih lucu.

"So...please jaga diri selama penyamaran awak Mia. Tomorrow you must seduce Shark." Kata Mika.

"Seduce? Are you crazy, Mika?" Tanya Melly.

"I don't mean it Melly. What I mean is..."

"Get close to Shark, right?" Potong Mia sambil kening sebelahnya terangkat-angkat.

"True." Kata Mika sambil tersengih macho.

"Ini mesti sebab..." kata-kata Adam terpotong.

"Sebab kita nak tau apa tindakan Caruso pula, kan?" Kata Sandra.

"Bingo!" Kata Xen. Sambil melonggarkan tali lehernya. Dia tersenyum senang.

Melly terangguk-angguk. Kes ini dah makin berat. Nyawa Mia pula dalam bahaya. Mereka perlu berkerja lebih keras untuk menumpaskan Caruso Anderson.
Semuanya akan bermula pada hari esok...

Mia BellaWhere stories live. Discover now