Bab 7

124 4 0
                                    

The next day...

Mia POV

Setiap buku yang berada di rak di hadapan ku ...dipandang. Saja aku masuk library ni, manalah tau ada apa2 maklumat yang aku boleh dapat. Tiba-tiba, aku terdengar bunyi derapan kasut yang datang semakin dekat denganku. Think positive, maybe, itu student je yang datang nak cari buku kat shelve yang sama dengan aku. Mata ku terus terpandang buku2 yang pelbagai tajuk dan warna didepan ku. Tiba2. Tangan aku dipegang seseorang. Perlahan-lahan aku toleh ke arah tangan ku, kemudian ke wajah itu.

Cermin mata bulat ku yang terlorot sedikit, ku naikkan dengan tangan kiri. Kemudian, tangan kanan ku, aku rentap. Sehingga terlepas drpd pegangan lelaki itu. Wajahnya ku pandang dalam2.

"Pardon? Why are you holding my hand? Or rather...do i know you? Do we know each other?"
Aku bertanya dengan penuh rasa sangsi. Lelaki didepan ku ini hanya buat muka 'whatever' dia, kemudian...wajah sedihnya ditayang.

"Awak dah tak ingat kat saya ke? We used to be lover, Maya...and...awak hilangkan diri selama 3 bulan. Dan sekarang, awak lupa pasal saya. Where are you going my dear? Tell me." Gesa lelaki itu.

lelaki berambut pacak, dan berkulit kuning langsat itu terus menerus menggesa ku. Wajahnya tidaklah sekacak mana. Mika lebih kacak. Upps.

Aku memandang dia dari atas ke bawah. "Siapa nama awak?"

"Saya Shark. Memandangkan kita dah lama tak jumpa, dan awak dah lupakan saya...saya nak date dengan awak dan I'll do my best for make u falling love with me again." Katanya tegas.

Shark? Hmmh. Nice to meet u shark. Too confidence nak buat aku jatuh cinta dekat kau ya...hmmh. goodluck Man. Aku senyum sinis sebelum tangan ku ditarik keluar dari library dan menuju ke kantin.

Sedang aku menunggu Shark disalah sebuah meja makan. Ada seorang pekerja kantin perempuan yang datang hendak mengelap meja itu. Aku mengangkat muka dan senyum kepadanya. Secara tiba2...kain lap yang dipegangnya jatuh, terlepas dari pegangannya. Perempuan itu terkejut, kemudian setitis matanya mengalir ke pipi. Dengan pantas dia terus mara ke arahku dan memeluk ku. Automatik aku berdiri. Aku biarkan pelukan perempuan itu dibadan ku sehinggalah pelukan itu terlerai...

"Anak ku, Bella...mana Bella pergi selama 3bulan ni, hmm?" Wajah ku dipegang. Aku tersentak. Mak Maya ke ni? Erm, aku kena berlakon ni.

Wajah melayunya ku pandang. Mungkin makcik ni sebaya dengan ayah ku, tapi masih nampak muda dan cantik. Mata biru lautnya ku tenung, dalam2...
"Ibu?" Aku bertanya.

Rambut ku diusap perlahan. "Ya, ni ibu, sayang... Bella dah tak ingat ke dekat ibu?" Dia memandangku dengan rasa hiba.

Lantas aku menyeka air mata yang masih membasahi pipinya.
Erm...what sould i answer...hmm?
"Ofcourse lah, Bella ingat ibu...mana mungkin Bella lupakan manusia yang telah jaga Bella dari kecil, kan?" Aku senyum kecil. Mula2 Shark, now...parent Maya, after this...who knows...kalau aku berkenalan dengan pembunuh Maya pula, kan?

Wajah Italy ku ditatapnya. Tiba2...sesi jejak kasih ini berhenti kerana kehadiran Shark.

"Eh, Puan Jamy? Kenapa ni?"
Dia merenung aku dan Mak Maya bersilih ganti.

"Nothing special..." jawab ku.
Dulang yang ditatang nya...diletakkan di atas meja. Makanan dan nasi dia hidangkan ke atas meja. Shark menjemput aku dan Puan Jamy duduk dan makan bersama.

Jean POV

"Kruk...krukk"

"Babe, bunyi apa tu?" Dianne memandang sekeliling toilet itu sambil mencari dari mana datangnya bunyi itu.

"Bunyi perut aku lah. Aku lapar. Kantin jom." Aku terus menarik pergelangan Dianne dan menuju ke kantin.

100 meter dari tempat aku berdiri ni...aku ternampak susuk tubuh yang aku kenali.

"Itu macam...Maya dengan bf aku je..." tunjuk aku .

"Eh, haahla. Apa diaorg tengah buat tu?" Kata Dianne.

Aku tak pedulikan pertanyaan Dianne. Terus aku mara ke arah mereka yang sedang duduk di meja di tengah2 kantin itu.

Dum!!! Penumbuk kanan ku dihentak ke meja tersebut. Serta-merta keadaan jadi hening.

"Eh, perempuan! Aku dah cakapkan, jangan kacau boyfriend aku?!" Aku menengking Maya.

Shark terus berdiri. "Eh, Jean, apa ni? Tak malu ke, ha?" Tanya Shark.

"You, shut up." Aku menunding jari ke arah Shark. Shark mengeluh kecil. Kemudian aku memandang Maya yang sedang menunduk. Memandang bwah meja nya. "Eh, perempuan. Kau jangan nak..." belum habis ayat ku, tiba2 seseorang mencelah.

Puan Jamy terus berdiri bertentangan Jean. "Jean! Jaga sikit bahasa kamu tu!" Kata Puan Jamy, membela Maya.

"Hah, lagi sorang ni. Hmmph, makcik ni memang tak reti jaga anak, kan? Tau nak rampas boyfriend orang je. Taulah, aku yang kau tu tak laku. Kalau orang dah tak nak kat kau...kau usaha lah...pergi pusat kecantikan ke..." selepas aku mengherdik puan Jamy, terus aku hina Maya. Ha, rasakan.
"Upps, lupa pulak. Kalau dah hodoh tu...hodoh juga. Memang takboleh nak buat apa dah." Aku gelak mengilai...kemudian aku tarik tangan Shark. Bawak dia pergi jauh2 dari situ. Takut dia terkena jangkitan pula...kang, sampai tujuh keturunan aku kang semuanya hodoh. Better, cegah daripada mengubati.

Mia BellaWhere stories live. Discover now