پرونده پزشكي

2.5K 456 32
                                    

كاتاتونيا : نوعی از روان‌گسیختگی است که شخص مبتلا به آن دچار اختلالات حرکتی شده و گاهی تا مدتی طولانی بدون حرکت یا صحبت کردن ثابت مانده و در برخی موارد دیگر افراد حرکات هیجانی یا بیش‌فعال از خود نشان می‌دهند.

ملاك هاي تشخيص اختلال :

۱. بهت (یعنی، بدون فعالیت روانی-حرکتی؛ برقرارنکردن ارتباط فعال با محیط).

۲. جمود خلسه ­ای (یعنی، القای منفعل وضع اندامی که در برابر نیروی جاذبه اختیار می شود).

۳. انعطاف­ پذیری مومی شکل(یعنی، بی ­اعتنایی، حتی مقاومت در برابر مستقر شدن توسط آزماینده).

۴. لالی (یعنی، بدون پاسخ کلامی یا خیلی کم؛ اگر زبان ­پریشی شناخته شده باشد، منتفی است

۵. منفی­ گرایی(یعنی، مخالفت با دستورات یا محرک­ های بیرونی یا بدون پاسخ به آنها).

و خيلي نشونه هاي ديگه كه شامل جانگكوك نميشه.

༻༺

وضعيت سلامت

نام خانوادگي و نام بيمار: جئون جونگكوك
سن : متولد ١ سپتامبر ١٩٩٧
سابقه بيماري در كودكي و بزرگسالي: بله. كاتاتونيا

تصادفات: خير
سابقه انتقال خون: خير
آلرژي ها : خير
مصرف دخانيات: بله. سيگار .
تاريخچه بستري در بيمارستان: يك هفته بدليل درمان با شوك الكتريكي.

اطلاعات بيشتر: در سن ١٧ سالگي براي درمان كاتاتونيا خانواده همراه با رضايت كامل اقدام به درمان با الكتروشوك كرده. بيمار تحت درمان دوره يك ماهه قرار گرفته ( هفته اي يك بار ). كه در آخرين جلسه تنها پس از هفت دقيقه و دوازده ثانيه دچار شكستگي استخوان و تشنج شده كه پزشك مخصوص اقدام به تجويز دارو كرده است، سپس بعد از به هوش آمدن كامل ، دچار فراموشي پس رفتي شده است كه انتظار ميرود پس از گذشت حداقل دو ماه حافظه بيمار بهبود پيدا كند. با توجه به شرايط فيزيكي بيمار انتظار داشتيم درمان حداقل به شش هفته برسد اما چهار جلسه كافي بود ، و همچنين پزشكان پيش بيني ميكردند كه پس از تشنج وضعيت بيمار به حالت اوليه برگردد و درمان بي نتيجه باشد اما اين شوك ، با موفقيت همراه بوده است.

دكتر كيم جونميون.

Begin.Where stories live. Discover now