Wajah sugul Nina ditenung lama. Walaupun mata Nina terarah pada skrin tv, Mien tahu fikiran Nina menerawang. Memikirkan perkara lain selain berita yang sedang bersiaran di telivisyen.
“You kenapa?” Soal Mien sambil mengusap perut yang sedang membesar.
“Hah?” Nina seolah-olah tersedar dari mimpi. Dia mengarahkan wajah pada Mien yang duduk di lantai melipat kain.
“You ada masalah?” Mien menyoal lembut. Usia mereka yang sebaya menyebabkan dia lebih selesa membahasakan diri dengan ‘I’ dan ‘You’ sahaja.
“Entahlah.” Nina melepaskan keluhan.
“Ceritalah, mana lah tahu I boleh tolong.” Dia tahu Nina ada masalah. Teman serumahnya itu semakin kerap termenung.
“Kalau I cerita pun belum tentu you akan percaya.”Luah Nina.
“Try me.”Ujar Mien.
“Kita kawan dah lama, dari I anak dara sampai dah nak beranak pun, takkan you masih tak percayakan I, apa je masalah you, kalau I boleh bantu, insyaallah.” Sambung Mien.
“Sebenarnya ada benda yang I tak ceritakan kat you Mien.”Nina mula membuka cerita.
“Benda apa?” Tanya Mien lagi.
“I sebenarnya dah kahwin.”Ucap Nina dalam nada mengendur.
Mien memberhentikan tangannya yang ligat melipat kain tadi. Kini fokusnya beralih pada cerita Nina. Terperanjat bukan kepalang dengan pengakuan Nina itu.
“You melawak ke apa ni?”Soal Mien pelik, mana tahu kalau-kalau Nina bergurau dengannya.
“I serious, I memang dah kahwin.” Nina bersuara lagi, cuba meyakinkan Mien.
“Kenapa selama tiga tahun ni, you tak pernah cerita.” Kata Mien dalam nada terkilan. Selama ini Nina boleh merahsiakan perkara sebesar itu dari pengetahuannya.
“Perkahwinan I bukan macam you, bukan macam orang lain.”Nina menarik nafas dalam. Cuba mencari kekuatan untuk menceritakan kisah hidupnya kepada teman rapatnya selama tiga tahun itu.
“Maksud you?.” Soal Mien tidak faham. Dia masih lagi tidak mengubah posisi duduknya.
“Entahlah Mien, I nak ceritakan pun rumit sangat.” Luah Nina dalam keluh nafas.
“Ceritalah dulu, I akan dengar.” Kata Mien.
“Siapa suami you?” Mien terus bertanya, cuba memudahkan Nina membuka ceritanya.
“Daniel Arman.”Jawab Nina ringkas.
“Bos baru you tu?” Mien buat muka pelik. Tidak pernah pula Nina dedahkan hal itu dulu walhal banyak cerita tentang Daniel Arman yang singgah ditelinganya sewaktu Nina merungut-rungut tidak suka bekerja dengan Daniel Arman, bos baru Nina itu.
Nina hanya mengangguk.
“Macam mana you boleh kahwin dengan dia, maksud I macam mana you bertemu jodoh dengan dia?”Tanya Mien lagi.
“Panjang ceritanya.”Nina mengeluh.
“Ceritalah, selagi belum sampai subuh esok, you ada masa nak ceritakan pada I.”Seloroh Mien.Perutnya yang memboyot diusap lagi. Selepas melahirkan anak dia juga mungkin akan berpindah mengikut suaminya.
YOU ARE READING
BIS[BUKAN ISTERI SEMPURNA]
RomanceNina seorang gadis kampung yang menolong maknya berkerja di rumah dato zainuddin Sutu hari nina diperkosa oleh danish arman,daniel arman ialah penyelamat nina mereka berkhawin tanpa perasaan cinta tapi apabila daniel arman melihat penampilan baru n...