Sofea berjalan cepat-cepat menghampiri meja Nina apabila dia menyedari Nina sudahpun tiba di pejabat. Hatinya meronta-ronta tidak sabar untuk mengkhabarkan gosip terbaru syarikat. Begitulah kebiasaannya sikap Sofea, pantang ada berita panas, dia akan jadi penyampai dan orang bertuah pertama yang akan dikhabarkan berita itu semestinya tidak lain dan tidak bukan ialah Nina.
“Akak-akak, akak dah tahu cerita ke belum?” Soal Sofea tidak sabar.
“Cerita apa?” Soal Nina sambil menyusun atur beberapa dokumen di atas meja yang tidak sempat dikemaskan pada hari sebelumnya.
“Akak tahu tak yang Encik Khairy dinasihatkan berhenti?” Beritahu Sofea seraya mengambil tempat disisi Nina. memang dia pasti Nina tidak tahu menahu akan hal itu. Dia tahu pun sebab eksekutif kanan bahagian pentadbiran itu merupakan teman rapat abang kandungnya. Melalui abang kandungnya jugalah dia memperoleh cerita tersebut.
“Betul ke berita Phia ni, tak kan la Encik Khairy yang dah lama berkhidmat kat sini diminta berhenti?” Tanya Nina hairan, manalah tahu kalau-kalau berita Sofea cuma khabar angina semata-mata.
“Betul kak, abang ngah saya kawan rapat dengan Encik Khairy, dia kata Encik Khairy yang bagitahu dia, hari ni Encik Khairy akan kemaskan barang-barang dia.”
“Betul ke Phia ni?” Soal Nina lagi, tidak percaya dengan berita yang baru dia dengar itu.
“Siapa yang arahkan dia berhenti, Encik Arman ke?” Soal Nina lagi. Kalau mengikut pertimbangan dia, tidak mungkin Daniel Arman tergamak melakukan begitu. Tambahan pula Encik Khairy sudahpun berkeluarga, isteri Encik Khairy juga tidak bekerja. Kalau benar berita yang disampaikan oleh Sofea itu, memang malang sungguh nasib Encik Khairy. Desis Nina dalam hati.
“Phia rasa bukan Encik Arman la kak. Lagipun, kan Encik Arman tak masuk office dalam seminggu ni. Phia rasa tentu ni kerja Datuk Zainudin. Encik Arman tak kan sampai hati nak pecat Encik Khairy. Kalau Datuk Zainudin tu Phia percaya la. Lagipun Mall ni pun memang masih dibawah pegangan Datuk Zainudin, Encik Arman cuma uruskan sahaja.” Sambung Sofea, siapa tidak kenal dengan Datuk Zainudin dan kes begitu memang bukan julung-julung kalinya berlaku, sudah beberapa kali kes seumpama itu berlaku. Dan selalunya Datuk Zainudin lah yang bertanggung jawab.
Nina terdiam, saat terdengar nama Datuk Zainudin dia rasa takut. Entah kenapa, ingatannya diimbau kembali saat pertemuannya dengan Datuk Zainudin suatu waktu dahulu. Rasa masih segar lagi diingatannya tentang layanan dingin dan bicara sinis Datuk Zainudin terhadapnya dulu. Datuk Zainudin memang tidak pernah menyenangi kehadirannya dalam keluarga mereka. Itu Nina benar-benar pasti.
Kalau Datuk Zainudin tahu dia kini sudah menjadi pekerja bawahan lelaki itu, adakah nasibnya akan sama seperti Encik Khairy. Soalan Nina hanya terluah dalam hatinya sahaja. Tanpa sedar Nina mengeluh.
“Akak okey?” Tanya Sofea apabila terdengar Nina mengeluh.
“Okey.” Jawab Nina sepatah. Soalan Sofea mengejutkan dirinya dari lamunan.
“Ke akak ada masalah?” Soal Sofea lagi. Wajah mendung Nina membuatkan dia rasa curiga.
“Akak okey, cuma kesian dekat Encik Khairy.” Dalih Nina.
Perbualan mereka terhenti apabila kelibat Daniel Arman melintasi meja Nina.
“Morning Encik Arman.” Sapa Sofea mesra.
YOU ARE READING
BIS[BUKAN ISTERI SEMPURNA]
RomanceNina seorang gadis kampung yang menolong maknya berkerja di rumah dato zainuddin Sutu hari nina diperkosa oleh danish arman,daniel arman ialah penyelamat nina mereka berkhawin tanpa perasaan cinta tapi apabila daniel arman melihat penampilan baru n...