Azzura menghempaskan telefon bimbitnya ke katil. Panas hatinya apabila menjawab panggilan Daniel Arman sebentar tadi. Air matanya yang mengalir sejak awal perbualan tadi masih lagi mengalir laju. Tubuhnya dihempas kasar ke tilam empuk, jari-jemarinya mengelap kasar pada air mata yang jatuh di pipi. Masih terngiang-ngiang lagi kata Daniel Arman dalam telefon tadi.
“I tak dapat nak terima cadangan daddy I, dulu pun I dah bagitahu you, I tak nak rush, biarlah kita berkawan dahulu sebelum jalinkan hubungan yang lebih serius.”Kata Daniel Arman lembut.
“Apa maksud you? Habis selama kita berkawan you cuma nak ambil kesempatan pada I.” Jawab Azzura penuh emosi walhal dia sendiri tahu sikap Daniel Arman. Tidak pernah sekali pun Daniel Arman menyentuhnya, hatta memegang tangannya pun lelaki itu tidak pernah lakukan. Sengaja dia berkata begitu, berharapkan Daniel Arman akan lembut hati dan menerima cadangan bapanya untuk mengikat tali pertunangan antara mereka.
“Zurra please, kan I dah banyak kali bagitahu you, I ikhlas berkawan dengan you, I cuma anggap you kawan biasa sahaja, tak lebih dari itu.” Sambung Daniel Arman, nada suaranya dilembutkan bagi menjaga hati Azzura. Sudah tiba masanya bagi dia berterus terang dengan Azzura. Memang dia tidak pernah memberikan harapan pada Azzura, Cuma Azzura sahaja yang melayaninya seperti mereka pasangan kekasih. Disebabkan sikap Azzura yang manja dan mudah merajuk, dia tiada pilihan lain melainkan mengikut sahaja rentak Azzura. Jika ada yang salah, pasti Azzura bertindak lebih jauh.
Daniel Arman masih ingat, pernah sekali Azzura menelan beberapa biji pil tidur hanya kerana dia tidak mengangkat telefon. Tapi kali ini keadaan sudah jauh berbeza, Azzura mendesak supaya hubungan mereka disatukan dengan ikatan pertunangan sedangkan dalam hatinya dia tidak pernah punyai rasa cinta buat Azzura. Dia tidak mungkin akan mengikut rentak Azzura itu.
“You tak boleh buat I macam ni. Ni mesti PA you punya kerja kan. Mesti dia dah goda you sampai you lupa pada I, tak nak lagi pada I. Apa yang perempuan tu ada yang I takde. Segala-galanya I lebih dari dia. Tak kan dengan perempuan macam tu pun you boleh jatuh hati. Memang dasar perempuan tak sedar diri!.” Kata Azzura penuh emosi. Bukan dia tidak pernah nampak cara Daniel Arman memandang Nina. Pandangan yang dia sendiri faham maksudnya. Pandangan Daniel Arman kepada Nina penuh dengan cinta, rindu yang sarat cuma untuk dia mengiakan semua itu dia tidak berani kerana bimbang hatinya terluka. Lantaran itu dia memujuk papanya mempercepatkan ikatan antara dirinya dan Daniel Arman. Biar lelaki itu jatuh ke tangannya dahulu sebelum disambar oleh orang lain.
“Zurra please, nanti kita jumpa, kita bincang perkara ni face to face.” Pujuk Daniel Arman lagi. Berhadapan dengan sikap Azzura yang satu itu memerlukan kebijaksanaan. Dia bimbang Azzura akan bertindak melulu. Walaupun tuduhan Azzura terhadap Nina melampau, namun dia harus bijak menangani sikap Azzura itu. Silap langkah boleh membawa padah.
“I tak nak bincang-bincang lagi, I nak jumpa dengan perempuan tu!.” Jawab Azzura kasar. Butang mematikan talian di tekan kasar. Telefon bimbitnya dihempas ke tilam. Sakit hatinya ketika itu.
Daniel Arman merenung lampu-lampu jalan yang terhias indah di sepanjang jalan dari kerusi yang dia duduki. Namun keindahan itu tidak dirasai olehnya saat itu. Ingatannya teraih pada Nina. Pada saat Nina menjaganya ketika dia demam tempoh hari, hatinya sering bergetar rindu, mengalun sayang pada seraut wajah Nina, pada lembut tingkah Nina. Memang kala itu dia sudah jatuh cinta pada Nina. Isterinya yang dikahwini tanpa rela suatu waktu dahulu.
Daniel Arman kemudiannya membuang pandang ke dada langit. Kerlipan bintang yang bersinar membuatkan hatinya bertambah syahdu. Dia terlalu ingin mendekati Nina, terlalu ingin membawa Nina tinggal bersamanya, namun apabila dia teringatkan kedinginan tingkah Nina, dia berputus asa. Nina terlalu jauh untuk dia gapai. Sejujurnya dia sendiri tidak dapat menebak apa yang terselindung disebalik hati Nina. Gadis itu terlalu melindungi isi hatinya.
YOU ARE READING
BIS[BUKAN ISTERI SEMPURNA]
RomanceNina seorang gadis kampung yang menolong maknya berkerja di rumah dato zainuddin Sutu hari nina diperkosa oleh danish arman,daniel arman ialah penyelamat nina mereka berkhawin tanpa perasaan cinta tapi apabila daniel arman melihat penampilan baru n...