bab 14

3.5K 97 7
                                    

Sudah lebih setengah jam Datuk Zainudin menunggu di situ. Bayang-bayang Danish Arham masih belum lagi kelihatan. Sekali lagi dia mengerling jam ditangan. Semenjak Danish Arham memaklumkan kepulangannya, mereka masih belum bersua muka. Inilah janji temu mereka yang pertama semenjak Danish Arham menghilangkan diri lima tahun lalu.

            “Daddy, dah lama sampai?” Sapa Danish Arham.

            “Kenapa lambat sangat, daddy banyak lagi urusan lain.”Sahut Datuk Zainudin tanpa menjawab pertanyaan Danish Arham. Kopi ditangan diteguk perlahan.

            Tiada ucapan salam mesra dari kedua-dua mereka.

            “Ada hal sikit tadi.” Kata Danish Arham seraya mengambil tempat dihadapan Datuk Zainudin lalu memberi pesanan kepada pelayan.

            “Kenapa nak jumpa daddy, tak cukup ke duit yang daddy bank in tiap-tiap bulan?”Soal Datuk Zainudin bertalu-talu.

            “Daddy, dah lama tak jumpa Dan, tak kan nak jumpa macam ni pun tak boleh.”

            “Bukan tak boleh, daddy banyak urusan lain, kenapa Dan tak balik rumah, kalau balik rumah tak payah nak jumpa-jumpa macam ni. Tak la membuang masa daddy.” Ucap Datuk Zainudin serius.

            “Dan ada hal nak bincang dengan daddy, tak best pula nak bincang kat rumah.”

            “Apa yang penting sangat sampai tak boleh nak bincang kat rumah. Mummy pun dah lama risaukan Dan.”

            Mereka terdiam seketika apabila pesanan Danish Arham tiba.

            “Pasal Nina.”Sambung Danish Arham sambil meneguk kopi panas ditangannya.

            “What about her?”Soal Datuk Zainudin pelik. Sejak melarikan diri dulu, tidak pernah Danish Arham ambil pusing akan hal Nina.

            “I want her.”Luah Danish Arham.

            “What!, jangan buat kerja gila, dia kan dah jadi adik ipar Dan.”

            Datuk Zainudin terperanjat.

            “I know. I want El to divorce her cause I want her.”

            Danish Arham nekad. Semenjak bertemu semula dengan Nina di pejabat Daniel Arman, hatinya tidak pernah tenang. Wajah Nina sering terbayang di ruang matanya.

            “She was your ‘toy girl’, you can’t be serious?”Soal Datuk Zainudin dalam tawa sinis.

            “I am serious dad. I want El to divorce her, I want to marry her.”

            “You had your chance but you blew it.”Sambung Datuk Zainudin sinis.

            “That was then.”

            Kata-kata Danish Arham terhenti.

            “Now I want her back...”Danish Arham menyambung.

            “You have to discuss it with El, not me.” Datuk Zainudin menghela nafas. Tidak menyangka sejauh itu Danish Arham meminta.

            “But I want you to be the first to know.”

            Datuk Zainudin hanya mengangguk. Begitulah kebiasaan sikap Danish Arham. Bila mahukan sesuatu dia akan datang meminta, bila tidak, dia akan tinggalkan begitu sahaja. Datuk Zainudin sudah masak benar dengan sikap Danish Arham. Bagi Danish Arham setiap permintaannya umpama satu arahan. Seperti kanak-kanak yang mahukan gula-gula, selagi belum tertunai permintaannya, selagi itulah dia akan mendesak.



BIS[BUKAN ISTERI SEMPURNA]Where stories live. Discover now