Båten är gammal och rostig på vissa ställen. Det är vågor och vattnet stänker överallt.
"Vi beklagar det dåliga vädret, men vi är snart framme på Jorvik. Om något skulle hända så vet ni alla vart flytvästarna finns." Det sprakar i högtalaren. Det där var ju mycket till hjälp, jag som själv var livrädd. Jag kramar mammas hand.
-Det kommer gå bra Sofia, säger hon lugnande.
På båten sitter nästan bara vi, några andra som ska till Moorland på ridlägret. De flesta har valt att vänta tills imorgon med att komma, och då skulle de ta den andra båten, den som är nyare, säkrare och även för dyr för oss.
Vi åker hit för att jag först ska gå på Moorland Stables ridläger över sommaren, och förhoppningsvis hitta något sätt att tjäna lite pengar, och sedan i höst komma in på Jorviks Högskola. Mamma ska bo på en annan sida om ön, Skördebrygden. Det gick förut en bro över, från Östra Jorvik till Skördebrygden, men den föll ihop eller något för typ hundra år sedan. Så båten kommer alltså stanna först vid Jarlaheim, som ligger i Skördebrygden, och sedan vid Moorland Stables.
"Vi börjar närma oss Jarlaheim. Vi ber de som ska av där plocka ihop sina saker och göra sig klara för avgång." Låter det i högtalarna. "Vi är där om 10 minuter."
Mamma, och de få andra som skulle bo i Jarlaheim, börjar ta sina väskor och plocka ihop sina saker.
- Vi ses om några månader då, säger jag till mamma. Jag ska ringa dig så ofta jag kan.
-Det gör vi gumman, säger mamma och kramar mig. Du kan väl skicka ett sms när du har kommit fram?
-Okej. Hejdå! Vi ses! Ropar jag efter mamma när hon går av båten. Älskar dig!
-Puss puss! Säger hon tillbaka. Sedan stängs dörrarna och båten kör vidare.
"Vi kan rapportera att stormen har lugnat sig. Vi är framme vid Moorland Stables om ungefär 4 minuter."
Jag känner direkt att jag blir lugnare av det kaptenen sa, så jag går och sätter mig på en bänk, och bort från lådan med flytvästar, som jag har stått spänt vid, beredd att öppna hela vägen hit. Jag öppnar mobilen och kollar klockan. 11:43. Ridlägret har entré först vid 14:00, så jag hinner gå runt och kolla lite först.
"Och nu ber vi alla på båten att plocka ihop sina saker och ta sina väskor, för nu är vi i Moorland!"
Jag drar upp handtaget på min väska och går ut i det varma vädret.
YOU ARE READING
Jorvik
Fanfiction-Fanfiction om starstable online, men kan även läsas av andra! :D- !!!BILDERNA PÅ OMSLAGET ÄR REDIGERADE AV ESMERALDA SILVERFORCE PÅ MONOKERUS.SE!!! Sofia Diamondnight är en sjuttonårig tjej som kommer till Jorvik för att gå på ett ridläger över som...