Del 8 Gamle Jasper

260 13 1
                                    

-Sofia! Bra att du kom! Ropar Thomas.
-Åh Thomas, tack så jättemycket för rummet!
-Äsch, det var så lite. Det har vi inte tid med nu. Det är nämligen så att jag tror att jag vet vart papperna på att jag äger marken är!
-Är det sant? Svarar jag glatt. Vart?
-Jo, det är såhär, att för 20 år sedan så lade jag allt sånt i en kista och gav det till Jasper, som bor lite nordöst om Moorland. Jag tror att Mrs. Holdsworth kan berätta mer om det, och hon kanske kan prata med honom så vi kan få tillbaka papperna. Kan du...
-Javisst! Avbryter jag. Kommer snart!!

Jag travar iväg till Mrs.Holdsworth hus, som jag antar är den lilla röda stugan jag gick förbi tidigare idag.

-Hej! Säger jag till henne när jag kommer fram. Är det du som är Mrs.Holdsworth?
-Jadå, det är jag, svarar den gamla tanten. (förlåt)
-Bra! Det är jag som är Sofia Diamondnight, och Thomas härifrån Moorlandstallet undrar om du kan berätta om Ja...
-Åh, de två, de har inte pratat med varandra på 20 år.. Du ville höra om det alltså?
-Ja, svarar jag.
-Då, Sofia, ska jag berätta det för dig. Jo det var så, att Thomas hade en fru förut, Caroline, som även var pappa till Justin Moorland, som du säkert träffat. Sorgligt nog så dog Caroline i en ridolycka tillsammans med Thomas. Jasper, Carolines pappa, och även Justins morfar, blev då vansinnig och lade all skuld på Thomas.
Thomas blev vid denna händelse djupt sorgsen, och tappade allt intresse för papper och pappersarbete, och ville endast vara med sina hästar. Han skickade lade alla papper i en kista och skickade allt, både kista och nycklar, till Jasper.
Sedan denna händelse har Jasper och Thomas inte sagt ett ord till varandra, på 20 år.
Det är väldigt tråkigt att de fortfarande inte pratar med varandra, de var väldigt goda vänner förut och jag tror att de skulle kunna bli det igen - om de bara försökte.
-Wow..
-Hur vi ska få tillbaka papperna vet jag inte, jag vet endast att det kommer bli mycket svårt, då han inte ens släpper förbi någon från Moorland som är påväg till Fort Pinta.
Fort Pinta? Det låter spännande.
-..Men du får gärna rida och prova, hälsa från mig om du får honom att prata med dig.
-Okej, Mrs.Holdsworth, det ska jag. Hejdå och tack för hjälpen!

Wow. Det där var mycket att ta in.

Jag börjar närma mig Jaspers Hus, och det ser väldigt dystert ut brevid vägen, runt hans tomt. Där sitter skyltar som "Du från Moorland - KOM INTE HIT!", "STOPP! Ingen från Moorland får passera denna tomt" och en massa stoppskyltar. Huset ser ruttet ut och blommorna är vissna. Där framme ser jag honom stå och kolla ut över trakten utanför hans mur, med ryggen mot mig.
Okej Sofia. Djupt andetag.
-Ehm.. Jasper?
Han vänder sig blixtsnabbt om och säger högt:
-Kan du inte läsa?! Jag vill inte ha med dig eller Moorland, så stick! NU!
Jag känner hur Moonangel blir skrämd av den höga rösten, men jag bara klappar honom lugnande på halsen.
-Jo det är såhär. För 20 år sedan lämnade Thomas Moorland papper till dig i en kista. Vet du möjlig...
-Thomas Moorland, den tönten. Den dåren dödade min dotter! Han ska allt få..
Han riktigt skakade av ilska. Om tankar kunde döda så skulle Thomas nu inte vara mer än en liten hög av grus på marken.
Okej. Bara fortsätt.
-Vet du möjligen vart den kistan med papper finns? Det är nämligen så att Thomas behöver den för att bevisa för Rådet att kan äger marken, så att inte G.E.D kommer och river hela Moorland.
-HAHAHA, det var det roligaste jag någonsin hört. Jag bryr mig inte ett dugg om Moorland jämnas med marken - då blir jag bara glad! Det stället dödade min dotter och jag tänker ALDRIG, ALDRIG gå dit igen! Försök att få mig att lämna tillbaka kistan igen om du vill, men du kommer aldrig att lyckas!!
Jag måste tillbaka till Thomas.
-Men gå nu! NU!
Jag smackar på Moonangel, fast han verkar, ännu en gång, redan fattat att det var dags att dra.
_________
Ett lite längre kapitel, right? Hoppas ni gillar det!

JorvikWhere stories live. Discover now