18. Metoda učení č. 2

36 5 16
                                    

Zdravím vás, kamarádi, konec prázdnin se sice rychle blíží, ale nesmutněte. Ještě pořád se dá zažít hrozně moc hezkého, zajímavého a nezapomenutelného.

 Vždyť máme před sebou ještě celých 20 + 3 dny prázdninového dobrodružství. ☺

Jen opravdu na chviličku se zastavíme a nakoukneme k učení.

 Několik zásad pro snadnější zapamatování:


1. Lépe si zapamatujeme i jinak nudný text, pokud zapojíme více smyslů současně.

Jako nejvyužívanější se nám jeví zrak a sluch

Můžeme si učení pouze číst  (zrak),

 nebo jen poslouchat výklad (sluch).

 Pokud obojí spojíme, /předčítáme si nahlas/, je účinek podstatně větší. 


2.Ještě lépe si zapamatujeme to, co nějak prožijeme, procítíme. 

    Jsem sice trochu na rozpacích, ale... dobrá, povím vám, co mě šokovalo.

 Bylo to asi v první, nejvýše ve druhé třídě. Šli jsme s paní učitelkou na vycházku do přírody a seznamovali se s různými polními květy. U jedné květinky se naše moc hodná, milá a slušná paní učitelka zastavila a já nevěřila svým uším:

„Tato modrá květinka se,děti, jmenuje ostrožka sračka." 

Samozřejmě, měla říci stračka. Jestli to bylo pouhé přeřeknutí, nebo naše „pančelka„ úmyslně použila toto slovo, nedokážu odhadnout.

 Ale účinek je nepopiratelný a asi doživotní.


Také mi jistě dáte za pravdu, že si mnohem lépe a přesněji vybavíte informace, získané při sledování zajímavého filmu, nebo divadla.

 Totéž platí i u čtení knihy. Beletrie nám zajímavou formou přiblíží problém a rozšíří naše znalosti.

 Tak třeba: F. L. Věk je krásně zpracován v knize, ale je i moc zajímavě zfilmovaný.  Uloží se nám do paměti nejen děj, ale i kostýmy, dobový nábytek i mluva z té doby.

 To učebnice nedokáže.

 Ale my si můžeme pomoci ještě jinak. Zkusili jste si někdy text, třeba nějakou poučku, zazpívat? Kdo to zkusil, ví, že takto se naučí mnohem rychleji a trvaleji.

Výborně se mi osvědčilo také něco na způsob repování. Zopakujte si poučku několikrát za sebou ve stejném rytmu a s důrazem na stejná slova a slabiky. Já si například stále ještě pamatuji např. tuto větu: 

 Kokoška pastuší tobolka -  nať, od května do července.


 Nebo, kdysi jsme se učili o léčivých bylinách a bylo nutné znát, co, tedy která část se sbírá a kdy. Těch bylin bylo ke třicítce. Docela mi to šlo, jen tu kokošku si ne a ne zapamatovat správně. Tak jsem si ji repovala pořád dokola. A výsledek? Ostatní se mi pomalu vykouřily z hlavy, ale kokošku vám přeříkám třeba o půlnoci. I když už to vlastně dávno nepotřebuji. 


Jen tak mimochodem,  sklenici osvěžujícího nápoje a nějaké to ovoce máte jistě po ruce, můžeme tedy pokračovat. 

Dnes vám chci ještě připomenout další z jednoduchých fíglů, který nám velmi pomůže při učení. 


  *MNEMOTECHNICKÉ   POMUCKY. 

Každý už někdy nějakou z nich použil, stačí si jen vzpomenout.

 Na prvním stupni ZŠ jsme se třeba učili rozlišovat jehličnaté stromy. Dodnes si pamatuji, jak nám to naše hodná paní učitelka usnadnila. Posuďte sami: 

Smrk je rozcuchaný kluk. (Jehličky mu trčí všemi směry). 

Jedlička je učesaná holčička.

 Borovice má dlouhé jehlice.

 Nu a modřín opadavý - sám nám to na sebe poví (jemné jehličky, právě proto, že opadávají a každý rok jsou nové, mladé, jemné). Jednoduché, že?


O něco později se mi pletla hlavní města Rumunska a Maďarska. Pak jsem přišla na fígl.

RUMUNSKO - BUKUREŠŤ   ○○○○         MAĎARSKO - BUDAPEŠŤ


Nebo rozlišení zákazových dopravních značek stání a zastavení.

Známe, červený kruh jednou přeškrtnutý, nebo dvakrát. Co je co?

Jedno přeškrtnutí dělí značku na 2 poloviny. Stá-ní (jsou 2 slabiky).

 Pro každé pole jedna slabika.

Dvojí přeškrtnutí křížem přes sebe, rozděluje terč na 4 části -  za-sta-ve-ní.

A je to jasné, jako facka.


Poslední ukázka:

Vím sice, že základních složek výchovy je pět. 

Ale, často jsem si na některou nedokázala hned vzpomenout. Tréma při zkoušení a najednou, která je ta pátá? Kterou jsem vynechala?  

Stačí jen najít si pomocné slovíčko.

 Tady je to  TREMP 

                      tělesná,  

                      rozumová, 

                      estetická,  

                      mravní   

                     pracovní. 

Toto je jen nepatrný zlomek příkladů pro použití mnemotechnické pomůcky. Podrobnější výpis by neměl smysl. Každý si jistě vymyslí vlastní, přesně na to, co si zrovna potřebuje zapamatovat.

○○○○○○○○○○○○○○

A to je pro dnešek vše.  Můžete se odměnit kouskem šťavnatého ovoce a hurá zpět do prázdninové pohody

. Užívejte si a mějte se moc hezky. ☺

Pokud si najdete ještě chvilečku na komentář, budu moc ráda.

                                                                Vaše VladPeDa.

Fígle, jak na toKde žijí příběhy. Začni objevovat