dua

741 30 10
                                    

Mereka berkumpul di ruang tamu. Mimpi yang di alami oleh Ammar serupa dengan mimpi mereka juga. Mimpi itu seolah mimpi yang nyata. Rasa sakit seperti ditarik, disentak dan perit . Masih terasa lagi ditekak mereka. Banyangan asap putih yang keluar dari umbun-umbun itu masih terbayang dalam otak mereka. Ngeri.

"Kau orang tak ingat apa- apa ke??" Tanya Aris.

"Entah la Mikael." Balas Mamat. Aris pandang Mamat. Dia sebut apa tadi?

"Kan? Aku pun tak tahu" balas Ammwar. " tapi mimpi malam tadi sungguh mengerikan" sambung Ammar sambil berpeluk tubuh

"patut la kau bangun awal. Takut rupanya" ejek Mikael. Mereka tergelak. Suka dapat mengusik 'harimau' itu. Aris yang tidak tahu apa-apa pun turuk mentertawai Ammar.

"Aku selalu bangun awal. Kau orang tu je yang selalu aku kejut." Ammar mempertahankan diri. Setiap hari dia bangun awal. Mereka itu hanya menunggu dia kejut solat subuh dan sebelum pergi kerja.

"Ok la. Aku macam rasa Ada kena mengena dengan Asyraf la" kata Mamat. Sahabatnya tidal mengerti. Ada aka dengan Asyraf.

"Semalam kan. Dia ada bawa susu tapi....... Entah la wei. Tak kan la sebab susu tu?"kata Mamat lagi. Dia macam.perasan sesuatu. Dia paling tidak suka dengan susu. Tapi kenapa malam tadi dia minum ber cawan-cawan.

"Biarkan dulu. Jom la kita bersiap. Aku ada rasa macam tu. Waktu aku tengok susu tu. Tak pe kita oergi tanya Asyraf sendiri" Mikael memberi kata putus. Dia menuju ke bilik asalnya dan yang lain hanya menurut.


*****

Ssebelum hari kejadian. Pada pukul 2 petang. Sepupu Mamat iaitu Asyraf datang ke rumah mereka. Lagaknya seperti sedang merajuk. Dia Ada memengang sebotol air berwarna putih. Bila ditanya dia hanya berdiam diri dan menangis sahaja. Kemudian dia menuju ke dapur dan krmbali ke ruang tamu.

"Aku broken" itu sahaja ayat Yang terpacul di mulutnya. Setelah ditenangkan oleh Ammar akhirnya dia meminta diri until pulang. Asyraf dapat rasa yang dia Ada tertinggal sesuatu. Apa ya? . Dia hanya endahkan saja. Dan meminta diri untuk pulang. Dia datang dari jauh hanya mengadu tentang masalah cintanya. Kedah dan Kuala Lumpur perjalan mengambil masa dalam tiga jam lebih. Tekad sungguh.

Selepas Aysraf beredar, Ammar menujuk ke dapur. PEtang-petang ini sedap juga makan cucur kodok bersama dengan Milo panas. Dia membuka kabinet paling atas dimana terletaknya tepung gandum di situ. Tapi apa yang dia nampak sebotol mineral yang mengandungi susu?.

'Bukan Asyraf ke yang bawa tadi?. Tertinggal kut. Kenapa la tidak masuk di dalam leti ais. Kalau basi tidak boleh minum dah' Ammar mencapai botol itu dan menuju ke peti ais. Dia hendak menyimpan susu itu tapi terbantut. Nampak sedap la susu ni.

Dia menjilat bibir. Ada aura menggoda pada susu itu. "Huh kena ajak dia orang sekali ni" Ammar berlari ke ruang tamu.

"Guys jom minum ni" Ammar mengangkat botol iti setinggi langit. Mereka yang memandang turun tergoda dengan susu itu.

Malam tu mereka tidur awal tidak seperti biasa. Badan menjadi lemah. Mata rasa berat. Mereka masuk di bilik masing-masing dan tidur.

Kejadian yang mereka kata mimpi itu, bukan mimpi tapi kenyataan.

*****

Body - Swap (COMPLETE) Where stories live. Discover now