lapan

132 16 4
                                    

"You dah kenapa?  Macam nampak hantu je" tanya Sally

"Eh maaf.  Bang Salleh.  Eh kak Sally. " Ammar sudah gelabah.  Seorang lelaki berwatakan perempuan berada dihadapannya.  Dalam gambar dia lihat kakak atau abang Sally ni seorang yang hitam,  gemuk dan tinggi. 

Tapi apa yang dia lihat kini 'kakbang' ini mempunyai kulit yang lebih cerah berbanding dalam gambar itu, badan yang tidak terlalu gempal dan tinggi.

"Macam mana?  Dah nak masuk sebulan.  Ada apa-apa perubahan? I pakai AuraWhite and jamu kuruskan badan.  Ha macam mana? " Sally berpusing-pusing dihadapan Ammar.

Mulut Ammar terganga besar. T idak tahu mahu respon apa.  Ini kali pertama dia berdepan dengan makluk jenis yang satu ini. 

"Aris orang tanya ni.  Jawab laaa" Sally memegang tangan kiri Ammar sambil menggoyangkan tangan Ammar.  Ammar masih terdiam seribu bahasa.  Dilepaskan tangan Ammar kemudiannya dia mengerdipkan matanya berkali-kali , berpusing-pusing bagai orang gila.  Ammar segera menghentikan tingkah laku kurang 'sopan' Sally.

"Aaam..  Haa Am...  Mazing.  Ha Ha" tawanya di buat  ngin menjaga hati si 'kakbang'  ibu jari dikeluarkan dengan senyuman fake.  Kalau boleh dia nak lari sekarang tapi disebabkan ini majlis perkahwinan dan haruslah menjaga maruah syarikat mereka dia harus tabah. 

"Akak dah makan ke belum? " tanya Ammar.  Sahaja mahu berbasa basi dengan 'kakbang' itu.  Mana tahu dia boleh berkenalan dengan lebih rapat.  Mungkin?

"Akak?  Hey sorry sikit I ni lebih muda dari you tau.   Wait Aris,  you nampak lain la.. " Sally melihat Ammar dari atas sampai bawah.  Tidak lain tidak bukan ini Aris.  Tapi perwatakannya sungguh lain.  Arus seorang yang ganas,  jarang senyum,  mulut longkang,  sawan babi tapi yang ini ada rupa yang sangat naif,  senyuman yang lebar , benda yang dia tak boleh percaya langsung Aris yang ini sungguh sopan.  Pelik bin ajaib. 

"Ammm ok la Kak kita nak pergi tangkap gambar.  Bye nanti jumpa lagi..  Eh lupa pula tadi tuan rumah kata bunga dekat pelamin tu terjatuh.  Dia suruh betulkan balik.  "KaAmmar . Ammar cek dulu barangnya selepas selesai semuanya baru dia pergi meninggalkan Sally. 

"Serius.  Sudah dua kejadian yang tidak terduga jadi dekat aku" kata Sallay.  Mungkin ini lah tanggapan bila seseorang itu berubah?.  Rasa pelik,  rasa rimas,  rasa tidak selesa hendak bergaul.  Bila yang ganas menjadi lembut.  Ehem lembut tu macam terasa pula.  Yang lembut menjadi ganas.  Yang perempuan menjadi lelaki.  Yang lelaki menjadi perem.... Oh tidak..  Adakah ini petunjuk Mu?. 

sally meneliti pakaian yang dia pakai hari ini.  Tiba tiba dia rasa malu.  Dengan rambut yang panjang mengurai.  Bulu mata palsu,  lipstik merah menyala,  eyes shadow.  Berwarna jingga,  Ya Allah. 

__________

"Akak!  Akak!  Harini Aris nak datang.  Katanya rindu dengan Akak.  Saya bagi tahu yang akak dah berubah sikit.  Teruja dia.  Ada ke dia cakap yang Akak ni berubah sampai pakai tudung hakhakhakhakhakhak.  Tak boleh bayangkan hakhakhak" Ammar tergelK bergolek-golek di atas rumput.  Nasib baik bukan ditempat kenduri tadi.  Kini mereka berada Di kawasan tasik.  Tuan rumah sudah sedia maklum bahawa pengantin mahu bergambar di luar kawasan rumah.  Jadi mereka pergi dulu sementara pengantin bersiap. 

"Apa maksud kau ni? " sudah tiada perkataan I & you.  Sally rasa pelik.  Dia sudah tidak mampu mahu berkata-kata.  Sudah la tadi dia tinggalkan pembantu dia.  Dia serahkan semua tugas kepada pembantu dia.  Dia tidak mahu berlama di situ sebab itu  dia ikut Aris ke tasik ini.  Tapi dia rasa lain bila  berada dengan Aris yang ini.  Perubahan yang terlalu drastik buat dia rasa macam 'apa aku nak buat? "

"Bukan ke kau ni Aris? " tanya Sally lagi

"Bukan lah saya Ammar.  Saya dab masuk dalam.... " belum sempat Ammar hendak bercerita.  Kereta pengantin sudah tiba.Ammar terus menuju ke arah kereta.

"Dalam?  Dalam apa? " Sally pelik.  Dalam apa?  Dalam kubur?  Sudah tentu la tidak.  Dalam?....  Kenapa dia suka bagi ayat tergantunh?  Ee menci ar.

________

Hampir 30minit mengadakan sesi photoshoot.  Kini mereka hendK bertukar location..  Sementara itu mereka berehat dahulu di tepi tasik.  Sungguh cantik permandangan..  Sungguh hebat anugerah Mu Ya Allah.

"Assalamualaikum" sapa seseorang. Mereka berdua memandang tepat kearah pemilik suara itu.

"Mikael?  Bukan aku suruh Aris yang da... "

"Ni Aris ye.  ARIS! " Aris menekan namanya supaya si Ammar ini tidak tertukar nama lagi.  Runsing betul.  Ammar hanya tersengih.

"Kau dah makan ke belum? " tanya Ammar

"Sudah" jawab Aris.  Sally yang berada ditengah-tengah hanya berdiam diri.  Tidak mahu masuk campur.  Secara tidak sengaja di ter eye contact dengn Aris.  Cepat-cepat dia kalih pandangannya.  Tiba tiba rasa malu.  'Boleh tahan juga  Mikael ni.  Eh Astagfirullah ' katanya dalam hati

"Yow Sally.  Memang ada perubahan la.  Makin lawa" kata Aris.  Ammar disebalah Sally menahan tewanya.  Jarang dia nampak Aris memuji seseorang. Dan orang tu bapok.  Hhahahaha.  Sally hanya diam.  Bukan dia marah atau terasa hati.  Di bingung sekarang.   Boleh gila macam ni kalau setiap hari. 

"Hey asal kau?buruk dah muka. Hahaha dah macam hantu.. Kenapa tak nak pakai tudung? Baru jadi perempuan sejati. Kan?? Hahahahaha"? Ammar turut serta gelak.

"Wait!  Aku rasa pelik..  Aris kau kenapa arini ko baik dengan aku? Kau layan aku baik.  Mulut kau dah tak macam longkang.  " kata Sally sambil tepat memandang kearah Ammar.

"Kau pulak.  Mikael yang aku kenal bukan mulut longkang macam ni.  Mikael tu tegas dan baik.  Tapi kau?   Someone please tell me the truth " Sally akhirnya menangis..  Tak tahu kenapa dia rasa nak menangis disebabkan hal yang tak penting.  Dia cuma rasa macam sesuatu yang tidak selesai.  Teka teki yang tidak mampu untuk dia selesaikan. 

Gelabah mereka berdua dibuatnya..  Ammar memukul bahu Aris.  Itu la mulut tu baik jahit je.  Aris tidak pernah melihat Sally memnangis seperti ini.  Rasa bersalah menyelubunginya.. 

"Sorry aku tak bermaksud macam tu.  Ok tak payah pakai tudung macam ni pon dah ok..  Haa" kata Aris . Ammar mengusap-usap belakang badan Sally. 

"Bukan pasal tudung. Aku tak kisah kau nak  cakap apa pon.  Tapi sekarang ni aku pelik. Kenapa kau orang semua berubah?  Lain. macam orang yang aku tak kenal.  Tolong bagi tahu aku bende yang btul.  Aku rasa macam aku entah. Aku tak boleh nak ungkap apa yang aku rasa.. Aku aku.. "

"Ok ok macam ni.  Kitaorang tertukar badan"

Body - Swap (COMPLETE) Where stories live. Discover now